Jag experimenterar med att sänka värmekurvan till 3 (ord. 5) på dagen och elda istället.

Jag har också sänkt temperaturen nedre plan till 19.5 grader så golvvärmen stryps när kaminen vaknar

Det går ganska bra. Det var lite kämpigt när det var -20 till -24 grader flera dagar i rad. Det går extremt mycket energi med en högt ställd värmekurva
 
  • Stapelgraf som visar energianvändning och dötid över en månad, data i kilowattimmar (kWh).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
V Viktorbyggahus skrev:
Vi har låst det på 24.5 grader på golvvärmen.
Najs. Är själv i tagen att byta ut vedpannan (kör bergvärme nu) så man har lite liknande funderingar. Har du kopplat/styrt så att värmepumpen kan ladda tankarna utan att höja temperaturen på radiatorslingan?
 
C cpalm skrev:
Najs. Är själv i tagen att byta ut vedpannan (kör bergvärme nu) så man har lite liknande funderingar. Har du kopplat/styrt så att värmepumpen kan ladda tankarna utan att höja temperaturen på radiatorslingan?
Ja precis. Shuntas eller regleras kanske är rättare ord via en esbe 90c. Funkar. Hade varit bäst med något som går att programmera mot online för att få smartare styrning eller enklare. Vi har 240m borrhål. Tänkvärt om man ska kunna köra 6-8 timmar hög effekt på en körning. Inför nästa funderar vi på luftvärmepump och acktankar då vi bor i sthlm. Måste dock vara deras 20kw inverterfläktar (som max kommer upp i 14kw). Lite osäker på varför de namnger högre än de kommer upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
V Viktorbyggahus skrev:
Ja precis. Shuntas eller regleras kanske är rättare ord via en esbe 90c.
Najs. Ursäkta om jag fortsätter skjuta frågor, men är övertygad att vi kommer att konstruera våra värmeanläggningar rätt annorlunda i en inte alltför avlägsen framtid om detta håller i sig. Och då man själv är i stånd att förnya värmeanläggningen...

Hur laddar värmepumpen tanken? Antar att du har det riggat så att du även kan köra "flytande kondensering" när prisbilden är mer jämn över dygnet eller om du behöver stötta tanken vid högpristid? Och vad använder du för att styra alltsammans?
 
Det är i princip vad funktionen Nibe Smart Price Adaption gör. Kör rikligt med värme då timpriset är som lägst vilket oftast infaller på natten.
Funkar skitbra hos mig, håller mellan 21-23grdr och är som svalast på kvällen vilket är ganska skönt.
Har bergvärme och gör av med mellan 20-25kwh/dygn nu.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
TRJBerg
Fortsätter dagens elpriser några år till så blir direktkoppling av värmeutrustning till elpriset standard.
 
C
B Blåis skrev:
Det är i princip vad funktionen Nibe Smart Price Adaption gör. Kör rikligt med värme då timpriset är som lägst vilket oftast infaller på natten.
Fast det är en avgörande skillnad på att lagra energin i huset eller i ackumulatortankar.
Dels är inte huset en särskilt effektiv lagringplats, dels har det stor inverkan på komforten, må vara att det av vissa kanske upplevs som en positiv inverkan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Najs. Ursäkta om jag fortsätter skjuta frågor, men är övertygad att vi kommer att konstruera våra värmeanläggningar rätt annorlunda i en inte alltför avlägsen framtid om detta håller i sig. Och då man själv är i stånd att förnya värmeanläggningen...

Hur laddar värmepumpen tanken? Antar att du har det riggat så att du även kan köra "flytande kondensering" när prisbilden är mer jämn över dygnet eller om du behöver stötta tanken vid högpristid? Och vad använder du för att styra alltsammans?
värmepumpen kör en mix mellan fast och flytande kan man säga. Det är alltid högre värme än behovet, för att deltat ska vara lagringen. Men på sommaren är det inte särskilt högt/mycket.
Skärmbild av uppvärmningskurvinställningar i en app. Användare kan anpassa temperaturer för specifika utetemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu har jag blockerat kompressor 6-24. Och sedan gör jag justeringar när prisbilden är annorlunda. Det är således manuellt. Jag har kört smartprice men det funkar inte likabra. Jag har tänkt köra home assistant men ska först se ifall vi flyttar eller inte. Bor vi kvar kommer vi byta ut vvb mot en vp-vvb och faktiskt fixa riktig programmering som tar in min logik och har på pumpen de 6 billigaste timmarna per dygn.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad har ni för storlek på pumpen? Kanske missat det tidigare men på natten då pumpen laddar tanken, kör den även värme i huset då också?
 
C cpalm skrev:
Fast det är en avgörande skillnad på att lagra energin i huset eller i ackumulatortankar.
Dels är inte huset en särskilt effektiv lagringplats, dels har det stor inverkan på komforten, må vara att det av vissa kanske upplevs som en positiv inverkan.
Jag svarade på trådstarten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
dof dof skrev:
Vad har ni för storlek på pumpen? Kanske missat det tidigare men på natten då pumpen laddar tanken, kör den även värme i huset då också?
Vi har en 15kw vp. Den kör mot acktankar. Acktankarna kör mot huset dygnet runt i sin tur. Dock via shuntar.
 
Då måste ni ha bra förutsättningar. Själv har jag 1500l som värms från ca 40°till 90°. Detta måste jag göra 2ggr per dygn då det är kallt ute. Ca 150m2 + 100m2 garage uppvärmt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
V Viktorbyggahus skrev:
värmepumpen kör en mix mellan fast och flytande kan man säga. Det är alltid högre värme än behovet, för att deltat ska vara lagringen. Men på sommaren är det inte särskilt högt/mycket.
Aaaa, OK, tanken laddas alltså i praktiken alltid till 50-55° beroende på utetemperatur. Jag skulle nog ändå kalla det fast kondensering. Men varför inte en linjär kurva och varför så högt på den "varma" delen av kurvan? Känns som att du kommer att få onödigt dålig verkningsgrad vid högre utetemperaturer.
 
Har ni kört pumpen "vanligt" någon gång för att jämföra? Eller går det kanske inte pga tankarna?
 
C cpalm skrev:
Aaaa, OK, tanken laddas alltså i praktiken alltid till 50-55° beroende på utetemperatur. Jag skulle nog ändå kalla det fast kondensering. Men varför inte en linjär kurva och varför så högt på den "varma" delen av kurvan? Känns som att du kommer att få onödigt dålig verkningsgrad vid högre utetemperaturer.
Ja det stämmer. Men vid högre temperaturer ute går pumpen igång varannan/tredje kväll i 1-2 timmar och iom att tankarna är ca 20-25 grader så blir det väldigt bra verkningsgrad.
Det är lite av en tradeoff. Vi har alltid kör flytande tills de här elpriserna kom. Då började vi testa att köra semi-fast enligt angivna kurvan. Emellanåt laddas tankarna till 65. Vp har stannat en gång dock pga hög kond temp vid de nivåerna. Trycket i systemet är ett annat intressant fenoment. Det skiftar mellan 0.5-1.5 bar kallt motsv varmt system.
Edit: vi kan också stänga av 1000liter tankar vilket vi gör vår/sommar. Så det bidrar också till mindre waste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.