Detta är precis vad jag ahr tänkt. Har dock inte räknat på det speciellt mycket. Däremot skaffade jag en ny luftvattenvärmepump till huset och valde en storlek större på utedelen för att klara effekten som krävs för att värma garage och uthus (ca 70kvm, inte isolerat just nu).

Min första tanke är vad som händer om vp:n endast är dimentionerad för huset, och man överbelastar den under längre tider. Kortare livslängd? Skyhöga elräkningar pga att elpatronen får jobba konstant?
 
Väldig konstigt det här, vi köpte åxå en större frånluftsvärmepump till huset för att klara av att värma garaget på 70m2, Samma situation?
 
Och vi ska köpa en värre FVP för att täcka behovet av ett 50-60kvm garage!

Vi har planerat att gjuta plattan med golvvärme direkt och ha FVP'n i garaget så slipper man mullret i huset, sambandet fungerar med hjälp av en kulvert!

Man läser dock både här och där att folk tycker man ska skaffa en byggfläkt med termostat istället och att man kommer få högre energiräkning om man också väljer att värma garaget med FVP'n som värmer huset, låter skumt tycker jag men jag är ju ingen värmeingenjör. Vår "kille" i denna djungel säger dock att det är helt ok att göra på detta vis, man sätter en manuell shunt som drar ner värmen till de 5-15 grader man vill ha i garaget!
 
För att värma garaget åtgår ca 4000 w vilken typ av fvp har du köpt till huset?
 
Vi siktar nog på en ComfortZone CE65
 
Vi har en Nibe fighter 360P å ett hus på 170m2
 
Är du i garaget varje dag och jobbar? Då hade jag nog kört på radiatorer och kulvert från huset. Men det blir en hel del värmeläckage i en sån och vi pratar en del pengar.
I Kalmar har du ju östersjöklimat, så är du i garaget bara då och då så hade jag istället valt en luft/luft VP som normalt står på 12-15 grader och som snabbt kan höja till trevligare arbetstemp. Utan att räkna så mycket så gissar jag på att du får bästa totalekonomin i en sån lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.