Tjenare

Jag hara ritat upp mitt kommande garagebygge i ett program som heter Solid works som jag nyligen införskaffat.

Man kan ladda hem detta på adressen http://www.ryabacken.se/images/stories/garage.zip

Filerna kan du titta på i 3D med hjälp av programmet Edrawings som du hämtar här http://www.solidworks.com/pages/programs/eDrawings/e2_downloadcheck.html

Detta får ni ta del av hur ni vill. Det jag önskar att få tillbaka av er är, har jag ritat rätt? tänkt rätt?

Allteftersom ni förbättar detta garage genom forumsvar i denna tråd så kommer jag att uppdatera garaget tills det blir helt rätt.

I slutändan kommer alla i detta forum kunna plocka ut detta garaget i 3D eller som bygglovsritning.


Mina första frågor är som lyder:

1: Kan man inte bara lägga kondensduk i taket och takplåt på detta? måste man ha svall?

2: 2"4" som stånde med cc 600 och isolering emellan blir ju bara 95mm isolering? hur bör stegen i väggen se ut avseende isolering?
 
Cool med 3D, fick det att fungera med filen ryagarage_asm.SLDASM .
Har tyvärr inga svar på dina frågor, lycka till!
 
Är jag på rätt väg?

Innifrån väggen sett:

gips
plast
stående 2"4" med isolering 95 emellan
liggande 45x45 med isoelring 45 emellan
windskyddspapp
liggande 22x45 regel
ytterpanel


Image22.jpg
 
Jag skulle gå upp till 145X45 för att få in mer isolering.
 
Mikael_L
Nu är jag inte säker, men jag har för mig att använda duk istället för råspont (svall) endast gäller takpannor, inte plåttak. Men du får kolla upp det.

Sen ser väl väggen OK ut. Mängden isolering bestämmer du väl själv, vil du sällan värma upp garaget mer än en låg grundtemp så är väl 140mm OK. 45x95 reglar bör nog klara tak och snötyngd, men går du upp till 120x45 så har du fått ännu större säkerhetsmarginal. Förresten, hur brett garage är det? Har du någon bärlina för taket mitt i? Det spelar också in på vilken last väggarna ska ta upp.
Med 120 mm blir det dessutom bättre isolerat. Att du har planerat in diffusionstät plast tyder förresten på att du funderar på att ha ett fulluppvärmt garage !?

Ska du ha infälld eller utanpåliggande el? Om infälld kan du fundera på möjligheten att lägga en liggande 45x45a på insidan med 45mm isolering, diffspärren emellan. Så slipper du ta en massa hål för elrör och dosor.
Nu börjar vi vara uppe i 190 -220 mm isolering ... ;) Men billigare att värma upp blir det...

Slutligen tycker jag du ska fundera på om du ska ha OSB/spånskiva/råspont bakom gipsen. Ganska skönt att ha när du vill sätta upp prylar, som verktygstavlor, krokar och sånt. Har du tänkt ha ganska rena väggar är det kanske inte så stor ide. Och väggreglarna är ju lätt att hitta och stadiga.
 
Hej

Tack för svaren!

Jag kommer att ha en fet vedpanna placerad i garaget som värmer upp garaget med en aerotemp. Överskottsvärme skall in via kulvert till hustets frånluftsvärmepump. På sommaren skall även vedpannan användas för att värma upp en pool på 35000 liter.

Garaget är10x7 meter

Garage filen är nu lite mer uppdaterad för dem som vill ladda hem.
 
Mycket imponerande ritning...

Men varför skall du ha liggande 22x45 utanpå vindskyddspappen? Måste väl gå bra att spika brädfordringen direkt i liggande 45x45 ? Visserligen syns de ju inte men går ju att känna...
 
Nu byggde jag med duk och inte papp men principen ska vara densamma ochdå ska det vara luftspalt där
 
ahh klart det skall vara luftspalt... tänkte inte på det... väggarna följer ju samma tema tak takkonstruktioner bär det gäller fukthantering

Blev det billigare med duk? vad för duk var det?
 
För mig blev det paroc:s vindduk, andra är säkert lika bra men jag fick kanonpris på den så det blev ungefär samma pris som för asfaboard (tror det vart några kr mindre per m2). Fördelen är ju att en rulle duk, den tar man i bakluckan istälelt för en full släpvagn. Sen går det ju betydligt fortare att sätta upp duken också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.