Hej
Jag behöver hjälp från någon som är kunnig inom juridik. Saken är den att jag, min syster och mamma har planer på att jag ska ta över sommarstugan som min mamma äger. Min enda syster har egen sommarstuga och inget behov av en till, men hon är angelägen att det förblir i släkten då vår mamma och pappa byggde den och vi har spenderat mycket tid där och att hon vill ha möjligheten att komma dit även i framtiden. Jag är intresserad av att ta över ägandet av sommarstugan och påbörja diverse renoveringar. Dessutom är jag angelägen om att vi gör det på ett korrekt sätt för att minimera risken för framtida dispyter eller osämja. Min syster och jag har funderat på två alternativ:
1. Jag köper stugan av mamma enligt fastställt värde (hur vi nu fastställer detta?) och ger hela summan till mammar (vilket då blir en del av framtida arv)
2. Jag övertar stugan från mamma som en gåva och ger min syster en summa motsvarande halva värdet.

Nästa fråga är hur man ska värdera stugan? Är det rimligt att nyttja fullt marknadsvärde satt av oberoende värderingsman eller ska man använda någon schablon mot taxeringsvärdet? T.ex medelvärde av taxeringsvärde och marknadsvärde.
Hur anlitar man bäst en värderingsman som vet att han/hon inte kommer att få sälja stugan?
Bör vi anlita en jurist?

Tacksam för alla tips!
 
O
En värderingsman jobbar med att värdera i det här fallet fastigheter, han säljer inte dessa. Det är mäklare som gör.
 
Att värdera stugan-om ni inte har bråttom med affären är väl lättast att göra genom att se vad stugor i området ligger på o om de blir sålda. Ja det vill säga de stugor som liknar eran..efter att själv försökt sälja en stuga, nu blir det så jag köper av syrran, så vet jag vad spekulanterna efterfrågar.ohotad etta..Har stugan kamin-öppen spis ? Nr 2 ligger den avskilt? Det man kan konstatera är att fritidshusmarknaden i dag är ganska död. Billiga stugor under 200 000,stugor med mycket mark o fritidsboende som går göra om till permanentboende nära stad med dyra bopriser är väl det som säljer.Skulle tippa att spekulanterna är 50% färre o priserna minst 20% lägre än runt 2008.
 
Iom att din syster vill att du ska ta över stugan så kanske ni kan komma överens om vad stugan är värd utan inblandning av utomstående?

Jag skulle börja med att resonera med systern och mamman och se om ni kan komma fram till ngt lämpligt. Din mamma kanske har en egen vilja och tanke på hur det ska bli.
 
1. Låt (minst en) mäklare värdera stugan!
2. Låt mäklaren (eller möjligen någon jurist) upprätta korrekta handlingar och hjälpa er överblicka skattekonsekvenserna!

Du skriver att din syster "är angelägen att det förblir i släkten då vår mamma och pappa byggde den och vi har spenderat mycket tid där och att hon vill ha möjligheten att komma dit även i framtiden". Detta gör mig betänksam, därför att det egentligen inte finns något som helst sätt för din syster att juridiskt förhindra att fastigheten i framtiden genom försäljning, gåva eller arv hamnar hos någon som din syster INTE råkar vara släkt med.

Lika svårt är det för er att avtala om hennes rätt att hälsa på. Om ni av något skäl blir ovänner kommer syskonet utan äganderätt att dra det kortaste strået. Vill ni hindra det måste ni båda gå in som delägare, vilket inte heller är en särskilt angenäm situation i händelse av konflikt.
 
Tack för alla kommentarer och tips.
billy_baver: Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Min syster ser hellre att jag tar över än att den säljs vidare, men om jag inte tar över så är försäljning enda alternativet. Du skriver att min syster inte kan hindra en försäljning och det är jag säker på att hon är medveten om.
Jag känner inget behov av att avtal om någon besöksrätt. Om vi mot alla odds skulle bli ovänner så ser jag ingen anledning till att hon vill hälsa på stuga enbart, såå fantastisk är den inte.
 
Ni verkar ha rätt inställning! Ibland har folk en förmåga att bara se problem och måla fan på väggen. I en liknande tråd blev trådskaparen mer eller mindre anklagad för att planera att mörda sina föräldrar för att kunna ta över stugan.

Mina föräldrar byggde en villa när jag och min bror var små där jag bodde hela min uppväxt. När mina föräldrar blev äldre och ville flytta till lägenhet sammanträffade det med att min bror och hans fru letade hus. En värderingsman värderade huset och min bror köpte det. Han fick säkert ett väldigt bra pris men det gör mig inte något alls. Jag är jätteglad att huset finns kvar i familjen och att jag har chans att hälsa på i mitt barndomshem. Skulle han sälja huset en dag så skulle det vara tråkigt men inget som jag har att göra med.

Det viktigaste är att du, din mamma och din syster är nöjda med affären och att när du tagit över huset så är det en avslutad affär. Det är inte något som skall påverka framtida arv.
 
Hemmakatten
Om det är så att systern (och ev. andra släktingar)helst ser att huset stannar inom släkten, så menar jag att priset bör bli lägrei och med att det finns restriktioner om säljandet. Jag menar att priset bör bli lägre är ett allmänt marknadsvärde eftersom systern vill att huset ska stanna inom släkten och därmed har valt bort eventuella andra köpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.