Status
Tråden går ej att kommentera.
Mina föräldrar har en stuga som jag och min syster kommer att få ärva.
Jag lägger ner tid och hjälper de att renovera och fixa medan min syster inte gör något.
Nu funderar vi även på att bygga ut och jag kan tänka mig att lägga ner mycket arbete för att få ner kostnaden.

Vi kommer ju ärva 50/50 men jag tycker inte det är rättvist. Jag är inte ute efter att göra min syster arvslös. Hur löser jag detta på bästa sätt? Jag är även beredd att gå in med pengar så att mina föräldrar får en ännu finare stuga. Har alltså funderat om jag kan köpa in mig till bra värde och samtidigt få betalt för mitt jobb.
 
  • Gilla
AynS
  • Laddar…
kanske prata om detta med din syster,, hon kanske är snäll och tycker det är rättvist också??
 
Köp loss huset nu....hur ska ni kunna ha huset gemensamt när ni väl äger huset tillsammans??
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Polarens familj har löst det genom att barnen får skjuta in lika summa pengar och arbete i sommarstugan. Eftersom båda barnen är med på det (och repsktive) så fungerar den lösningen bra för dom. Dom ärver det gemensamt, och får väl göra som idag, då man "bokar" egna veckor om man vill.

För din del kan jag bara rekomendera att ta upp saken nu, din syster kanske inte vill bruka stugan och kan tänka sig att bli utköpt... Bör väl förankras hos föräldrar och syster, öppenhet i frågan är absolut bäst.
Finns få saker som skapar intriger i familjen lika lätt som pengar, fastigheter och arv.
 
Är stugan det enda dina föräldrar äger av värde?
Isåfall är det viktigt att du, dina föräldrar och din syster pratar igenom detta nu, innan det kommer till arv och orättvisor. Det finns ett sådant hus på vår gata, där ena barnet tagit över moderns hus, renoverat, bytt tak och fasad mm. Andra barnet började klaga på att de köpt huset för billigt av modern (taxeringsvärdet, huset var i dåligt skick).
De tröttnade på bråket, tog tillbaka pengarna från modern och köpte ett ruckel på landet att renovera istället. Nu står huset tomt och förfaller i väntan på att modern dör så att huset kan säljas och pengarna fördelas.

Om det finns andra värden, tex ett hus eller banktillgngåar, är inte problemet lika stort. Det är nämligen inte så att ni ärver halva stugan, hlava lösöret, halva huset och hälften a pengarna, utan ni ärver halva värdet och din syster kan då låta dig få stugan och själv ta andra saker till samma värde.

Dock är det ändå viktigt att ditt arbete i stugan värderas på ett sätt som ni båda är nöjda med, samt att din eventuella kontantinsats värderas, helst nu innan du satsat för mycket. Man kan tex tänka sig att dina föräldrar värderar din arbetsinsats och skriver skuldebrev till dig som du kan "lösa in" när det är dags för arv.
 
Tack för alla svar och tips! Naturligtvis så ska vi prata igenom detta och se vilken lösninng vi väljer.
Föräldrarna har en villa m.m. så på nåt sätt löser det dig. Bråk är det minsta jag vill ha. Jag vill mest ha rättvisa då syrran har egen stuga där hon lägger tid och kraft. Hon lägger inte ner någon tid alls medans jag lägger ner veckor varje år.

Skuldebrev har även jag tänkt på och pratat med mina föräldrar om. Problemet som jag ser det är att det finns en värdeökning av huset också. Något som görs i dag värderat till 100k kan ju vara 500k om några år och en justering i ett skuldebrev känns svår att skriva in. Jag kanske verkar sniken men jag hjälper hellre mina föräldrar att få en fin stuga nu när de lever! Arvet är inget jag ser fram emot och hoppas det tar väldigt lång tid.
 
Jag tror att en lösning kan vara om dina föräldrar ger dig stugan till dagens värde och ger din syster ett gåvobrev till samma värde, samt anger att dessa värden är förskott på arv. Då är stugan din till nuvärdet och din syster får pengar från försäljning av villan när det blir arvskifte, men då utan att värdeökningen coh dina insatserpå stugan ökar på hennes andel.

Men en jurist böehver formulera det där för att det ska bli rätt.
 
Anna_H skrev:
Men en jurist böehver formulera det där för att det ska bli rätt.
Varför det?? det kan väl formuleras rätt utan en jurist??


Men mitt grundtips är att om du har stålar: köp stället!

tänk även på att alla gåvor från dina föräldrar räknas som förskott på arv om inte annat anges.
 
Tycker nog att rådet om jurist är bra. Det finns dels en del möjliga framtida scenarior som man kanske inte tänker på själv direkt, dels en del falluckor runt formulering av förtida arv.
 
  • Gilla
teamlundver och 1 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Varför det?? det kan väl formuleras rätt utan en jurist??
Självklart kan det de. Den som har "tillgång" till de kunskaper som en erfaren jurist har behöver naturligtvis ingen jurist. De flesta har antagligen inte "tillgång" till detta skulle jag tro.
 
Bara som ett exempel på "tokigheter" som kan uppstå med förtida arv.

Antag att du får ett fritidshus av föräldrarna, alla är med på att det skall räknas som förtida arv, dvs. den dag sista föräldern går bort så räknar du och dina syskon med att värdet av stugan skall räknas bort från din arvslott.

Det går 30 år, föräldrarna går bort, din bror kanske under tiden gift om sig med en "ragata" ( i dina ögon).

OK vilket värde? Din bror (frun?) kanske tycker att det är väl klart att det skall vara dagsvärdet på dödsdagen. Du har hela tiden räknat med 700 000 som var upptaget i gåvobrevet, idag är den värd 3 milj.

I normalfallet så är det värdet på gåvodagen som räknas, men det finns specialfall där man "backar" gåvan, huset återförs till dödsboet och du ärver det istället, då räknas värdet på dödsdagen. Sådant kan det vara bra att låta en advokat fundera över i god tid.

Det här är ett exempel som jag råkar känna till, men det finns troligen en hel hög med ytterligare exempel på saker som kan gå, om inte fel så iallafall ge oväntade effekter.
 
  • Gilla
spaceas och 2 till
  • Laddar…
Efter att själv kommit i liknande situvation, men med farföräldrar så rekommenderar jag att lösa det direkt och se till att det blir EN ägare.
Min farsa delar stugan med sin syster nu och det funkar totalt värdelöst eftersom jag och farsan får göra allt arbete och hon kommer bara ner och barikaderar sig där under semestern och gör en massa konstigt jox som inte tilför något annat än problem och gör att ingen annan vill befinna sig där på sin semester.
Hon sköter inget utan vi får tom åka ut och klippa gräs osv när hon är där.

Nu kanske man har en jättebra familjerelation men tycker det i de alra flesta fall brukar gå åt skogen gällande att äga i hop med andra, bråk om vem som gör saker, vem som ska ha stugan när osv.

En ägare är i mitt tycke att föredra för att slippa konflikter.

har din syster redan en egen stuga så kan det ju även för hennes del vara mer intressant att få en summa pengar för att göra nått spännande med denna istället.
 
  • Gilla
iridium
  • Laddar…
Tycker man är rätt åpen om man börjar diskutera arv i förtid. Så länge stugan inte är din tycker jag du skall nöja dig med att hjälpa till med renoveringen Om du vill.
 
  • Gilla
Springare
  • Laddar…
Ska du äga något gemensamt med någon annan så är lösningen: samtala.

1. Prata om allt ni vill göra. Är ni inte överrens så samtala mer.
2. Prata mer.
3. Samtala.
4. Prata ännu.

Jag äger en stuga tillsammans med min syster. Vi pratar mycket men ändå blir det missförstånd. Speciellt om pengar och hur mycket man arbetar på stugan.

Prata mer!
 
I tillägg till Anders T's inlägg ovan,
Inled samtalet med att slå fast med systern att det viktigaste är att ni skall forsätta vara bästa vänner, även om ni måste sälja stugan till utomstående. Allt för många familjer har krashat på grund av diskussioner om pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.