harry73
Där ser man, mitt inlägg överlevde inte natten. Kan tänka mig att den verkade vara lite oseriös.
Först vill jag säga att jag har ingen erfarenhet av fastighetsmarknaden i storstockholm. Men TS fick några svar från de som verkar ha erfarenhet av den, och sträckningen var att ja du får säkert lite uppgång, men förvänta inte för mycket om det ligger utanför.
Min varning till TS är då: Om du ställer en fråga men inte nöjer dig med de svar du får, då får du till slut bara det svaret du ville höra, och det är inte riktig ett svar. Och det var nog det jag ville säga.
 
hej Harry73 o tack för varningen!

jag fick mitt svar av Marlen, hon hade läst o förstått frågan, till skillnad från andra.

tack igen Marlen!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Bror74 skrev:
hej, jag har möjlighet att tillsammans med en vän köpa, investera i en gård inom sthlm län. vi ska isf inte bo där till en början utan har hyresgäster från början.

nu undrar jag, om nån vet eller kan länka till en bra sida, hur pass stor är värdeökningen på en gård i stockholm län.

:rolleyes:
Det här var TS fråga och jag tolkar den som att han söker en sida där man kan få en överblick över prisutvecklingen på fastigheter över tiden i Stockholms län. Det finns över huvud taget ingen anledning att svara nosigt, sarkastiskt och arrogant på den frågan. Alla vet väl att varje objekt är unikt, men att det ändå kan vara intressant att se prisutvecklingen i regionen i stort över tiden om man är intresserad av att köpa något.

Skärpning tack.
 
  • Gilla
Bror74
  • Laddar…
Här har du lite statistik Priset på jordbruksmark har alltså ökat betydligt snabbare än arrendepriserna, som i sin tur ökat snabbare än marknadspriset på jordbrukets produkter. Liknande utveckling har du för skog.

Som alla rörelsefastigheter baseras jord- och skogsbruk på rörelsens lönsamhet. Åtminstone i det mycket långa loppet. Dagens säljare blir rikare på sin försäljning än vad de under kanske ett helt yrkesliv gnetat ihop i sitt anletes svett.

Tänker du tjäna pengar på jord- och skogsbruk måste du vara ohyggligt kunnig och framåtsträvande. Och för den händelsen att så skulle vara fallet kommer du att tjäna mer på att utveckla din begåvning i något förädlingsled, typ driva byggdemejeri, utveckla e-handel med ekoodlat, nya cellulosaprodukter eller dylikt. Men du bör undvika riskexponering i branschens fasta egendom.

Om din affärsidé däremot är att exempelvis omvandla jordbruk till byggbar mark kanske du lyckas bättre. Men också detta kräver lite kunskap och nästan lika mycket kreativitet. Även om just din gård skulle slukas av storstaden finns det massor av fällor för en blivande trottoarbonde.

;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bror74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.