Hilfe....

Den sura snickaren som sågar plywood på bilden är faktiskt undertecknad.

Det är inte så konstigt att jag är sur, om ungefär 15 minuter kommer jag nämligen på att jag har glömt att sätta ångspärr på ytterväggen - detta efter att jag har skruvat upp hälften av gips-skivorna >:(
Var tacksamma för att min sambo inte fångade detta ögonblick på bild (eller ljudupptagning)!

Hursomhelst, efter några panik-telefonsamtal (var nära att ringa 112) till folk med erfarenhet av byggande så var det bara att byta batteri i skruvdragaren till ett nyladdat och börja skuva ner gips-skivorna, Jag fick kompromissa och häfta fast byggplasten på plywoodskivorna men lyckade få till ett hyffsat överlapp, innan jag skruvade upp gipset igen.

...nära ögat.
 
  • dscn3590.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så.

Gips är uppe på hälften av väggarna (mot hallen och ytterväggen, och jag har dragit igenom alla elkablar, utom matningen till diskmaskinen som skall dras i golvet. Man kan fundera på om det verkligen är nödvändigt att dra igenom kablarna så tidigt (man kan ju mycket väl göra detta sist). Det har dock visat sig att om man använder flexibla rör (luboflex el. motsvarande) så kan det vara lite svårt att komma fram om böjarna är för snäva. Då kan det vara bra att kunna lossa på rörfästen och trixa lite.
Det är visade sig vara mycket viktigt att säkra alla rör vid dosorna - jag hade ett rör som lossnade när jag drog igenom kabeln! Då är det rätt skönt att kunna komma åt och fixa till det utan att behöva riva en spacklad och målad/tapetserad/kaklad vägg ;)

Nästa steg blir att regla klart och sätta skivor på väggen där vitrinskåpen skall hänga. Efter det är det dax att ge sig på det sista "skit-jobbet" - lyfta golvet och gräva ut allt spån/skräp/musbo etc. Det är helt ofattbart vad mycket skit jag har hittat i trossbottnarna - gamla plankstumpar, ihopknölat tidningspapper, murbruk, plåtbitar, sten, tegel och trasiga takpannor(!).
Sen skall vi inte tala om allt "skräp" som letat sig dit på egen hand... Jag har hittat ganska många mus och rått-skelett vid det här laget...
 
  • dscn3591.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Asch...

Var sjuk i helgen och fick inte så mycket snickrat, men gjorde ett ryck igår och idag. Här har jag reglat upp sista väggen - där vitrinskåp och bänklängan skall vara. För att få stabilitet i reglarna har jag stagat dom mot plankväggen... Det kommer ju vara 3 st. 60 cm vitrinskåp där vilket gör att det kommer att hänga en bra bit över 100 kilo på den väggen; närmare 150 kg.

Det märks att jag inte har postat nåt på ett tag, tråden hade trillat över till sidan två i forumet - det gäller att vara på hugget hela tiden :)

 
  • dscn3593.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häpp,

Börjat isolera och sätta el och plywood på väggen idag. Jag isolerar med 200 mm isolering på rulle (1170 mm bred). Det funkade rätt bra faktiskt, eftersom jag fick skära till 400 mm remsor och lägga mellan varje regel eftersom jag satt stag där. Från början hade jag tänkt att bara rulla ned två "bårder" med isolering bakom reglarna, men eftersom improvisation är skrutthus-ägarens parad-gren, så blev det såhär istället!
Syftet med isoleringen är ljuddämpning snarare än värmeisolering efetrsom det är en innervägg mot vardagsrummet.

Det var ett j*kla pill med VP-rören till eldosorna innan jag fick fast allihopa. Rent generellt var det ganska svårt att koppla el bakom en 2400x1200mm plywoodskiva som man balanserar med en hand medan man försöker sätta fast VP-rör med den andra, allt medan man står på en trappstege. Men det går med lite tålamod!
 
  • dscn3610.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
cpalm skrev:
På mitt svar lät det kanske som jag är värsta snickarproffset, så jag ville bara påpeka att jag själv inte är mer än glad amatörbyggare. Jo tack, det finns tillfällen när tre händer skulle komma till nytta. Ett tips kan ju vara att låna ett par händer när man sätter skivorna, eller, om man inte har några snälla kompisar, använda ett par Quick-Grip-tvingar. De är nog de bästa verktyg jag har när jag tänker efter...  ;D

[bild]
Huh??? Ena dagen amatör nästa proffs  :surprised:

Du skrev ju:

Brukar popnita där det behövs. Men normalt klämmer jag bara in regeln i skenan och drar fast den när jag sätter skivorna.
 
Hubba!

Gips i taket. Fixade detta med hjälp av en god vän, en sambo och en takstötta tidigare idag. Taket ser tokskevt ut på bilden, men det är rakt :)

Har även satt plywood på den sista reglade väggen samt isolerat hela utrymmet. Det var riktigt besvärligt att dra igenom kablarna. Det flexibla VP-röret (luboflex inköpt på Jula) gick *AV* :surprised:
Jag fick skruva ner plywoodskivorna och dra igenom kablarna och sedan skruva upp dem igen. Det är därför plywoodskivorna ser ut som om dom är angripna av husbock ;)

Jag har även stagat upp reglarna lite extra - jag är lite noga med denna väggen eftersom jag kommer att sätta 3 st. 60x92cm vitrinskåp med glashyllor där. Dom väger c:a 25 kilo styck och kommer att lastas med närmare 50-100 kilo porslin och glas. Det vill till att det håller....

Nu skall det bara upp lite gips till på väggarna, så är det dags för att ge sig på golvet.... Det blir till helgen om allt klaffar!
 
  • dscn3613_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo.

Jag försänkte eklablen till fläkten i den murade snedväggen. Tanken är att jag skall spackla in VP-röret i murblocket så att det är helt slätt när jag kalkar. Fläkten ansluts till ett utanpåliggande apparatuttag som jag skruvar fast ovanför "ventilationshålet" - där är den gömd bakom den fejkade ventilationstrumman som följde med fläkten (bockad rostfri plåt-kåpa).

Nu är faktiskt all el klar utom matning till spis och diskmaskin.
 
  • dscn3612.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hubba!

Mera gips... Tempot har vart lite lågt den senaste tiden. Den förkylningen jag trodde jag skulle bli av med för en vecka sig har hängt i sig, så det blev inte så mycket gjort i helgen. Men jag är nästan klar med gipset på den sista reglade väggen.
Resten av veckan ägnar jag åt att spackla och förbereda för kommande helgens rivning av golv.
 
  • dscn3614.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick skruvat upp en liten remsa gips i ena hörnet idag - inte mycket till dagsverke, men vissa dagar är sämre än andra :)

Imorgon börjar jag spackla skarvar med grovspackel i väntan på helgen då jag skall ge mig på golvet. Att inte golvet är fixat hindrar mig lite nu för att kunna fixa det sista gipset på väggarna.

.....snart är det dax att ge sig ut och köpa färg och kakel!
 
Dax att ge sig på betong-"kakan" i köket där foderstenar och vedspisen har stått.

EFtersom allt som jag har rivit hittills har varit sjukt överdimensionerat, förväntade jag mig att hela bjälklaget var fyllt med en solid betongkaka som var armerad med minst en järnsäng nerkapad i delar....
 
  • DSC00062.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...men det visade sig att betongplattan bara var 3-5 cm tjock och under verkade det ligga en blindbotten, som säkert gömmer en spann guld :D
 
  • DSC00063.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta ser ju bra ut, men jag behöver lyfta på plankorna igen för att få loss blindbotten i båda facken.

Men eftersom två bärande bjälkar går om lott är det inga problem att dra fram el till inbyggnadsugn och induktionshällen den vägen. Sen behöver jag foga in en kottling på snedden så jag har något att fästa golvbjälkarna i.
Den uppmurade väggen med leca-block vilar på två bärande bjälkar i var sin ände. Najs. ibland skall man ha flyt...

Lätt-som-en-plätt, sa Bill. Platt-som-en-katt, sa Bull....

Jag tömde förresten golvet på sågspån i helgen och satte elröret till diskmaskinen. Mer bilder av denna orgie i lort och damm kommer vid annat tillfälle (prommiss - bilder  ligger i digitalkameran).

Blindbotten ja.... spänningen är olidlig....
 
  • DSC00064.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nämen.... Vaff*n...!?

Det ligger ju samma gamla spån, gammalt bruk, tegelflisor, söndertuggat papper, mus-skelett och annan lump som det gjorde i resten av golvet!

.....vilken oerhörd besvikelse!

Ingen guldspann :-?
 
  • DSC00065.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glad midsommar!

Detta firar vi med lite snickeri medan resten av familjen förbereder kvällens aktiviteter...

Jag har gett mig på lådan till källartrappen; där skall vi ha en "bardisk", dvs en ekskiva i 120 cm höjd som kan användas som avlastningyta. Eftersom vi inte kan flytta på källartrappen, så får det bli såhär, även om det kan kännas lite krystat med en bardisk mitt i "huvudleden" mellan tambur och matsal....

Tanken är att klä lådan med gips och sätta kakel/mosaik där. På ena kansten sitter det ett eluttag för dammsugare och annat som man vill koppla till och från i kök och tamburen.

Eftersom bänkskivan sitter i en passage kommer vi att snedsåga bänkskivan och därför snedsågar jag lådan också. För att ha något att fästa gipsskivorna i har jag satt reglar på lådan. Den snedsågade kanten är breddad m.h.a två trekantsreglar.

Mellan reglárna kommer jag isolera med 45 mm isolering.

Som ni ser är det rejält plank av prima kärnvirke (man ser att reglarna är sågade av kärnan på trädet på årsringarna på några av bilderna)
 
  • DSC00066_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trekantsreglar på plats.
 
  • DSC00067.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.