K karlmb skrev:
Men funkar touch up ifall gateway är nere?
Nix, det kommer bli problem om kontrollen lägger av. Nödlösningen (om det nu fungerar) bli att köra med en separat fjärrkontroll som backup.

Fördelen med knx och troligtvis med chip är att alla styrenheter kommer kunna köras separat. Men då har men heller inte kontroll på regleringarna efter eget tycket. En kombination vore optimalt.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nix, det kommer bli problem om kontrollen lägger av. Nödlösningen (om det nu fungerar) bli att köra med en separat fjärrkontroll som backup.

Fördelen med knx och troligtvis med chip är att alla styrenheter kommer kunna köras separat. Men då har men heller inte kontroll på regleringarna efter eget tycket. En kombination vore optimalt.
Men om man mest jobbar med (närvarostyrda) scener så finns ju inte så mkt behov av att justera dimmning, så kanske det räcker med pushdim som också alltid fungerar.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Om du har rätt tror jag satsningen är död i förtid. Fullt utbyggd ipv6 kommer dröja 5-10 år så varför skulle en producent göra sig beroende och välja en låst lösning.
IPV6 är väl bakåtkompatibel med IPV4? I den mening att du kan kommunicera via IPV6 i ditt lokala nätverk och via IPV4 utåt (om så krävs).

Därav har vi redan idag när enheter stöder IPV6 dubbla adresser.

Förstår inte hur du menar att man på något sätt skulle begränsa sig med IPV6.
 
ARJU ARJU skrev:
IPV6 är väl bakåtkompatibel med IPV4? I den mening att du kan kommunicera via IPV6 i ditt lokala nätverk och via IPV4 utåt (om så krävs). Därav har vi redan idag när enheter stöder IPV6 dubbla adresser. Förstår inte hur du menar att man på något sätt skulle begränsa sig med IPV6.
IPv6 är tyvärr inte direkt kompatibel med IPv4.

De har helt olika protokolldesign med separata pakethuvuden och inkompatibel adressering. Alla operativsystem av betydelse stödjer utan problem både ipv4 och ipv6 och det finns flera micro-stackar som inkluderar båda versionerna för embeded-system.

För att kommunicera mellan ipv4 och ipv6 krävs någon form av gateway-funktion som NAT64 eller tunnling vilket brukar ingå som standard men behöver konfigureras.

Överliggande applikations-protokoll som tex udp/tcp märker ingen skillnad, det är ip-stacken under som körs parallellt. Att på något sätt förhindra adressering till enbart ipv6 eller ipv4 skulle bara vara krångligt för att begränsa access till något som redan existerar.

 
K karlmb skrev:
Men om man mest jobbar med (närvarostyrda) scener så finns ju inte så mkt behov av att justera dimmning, så kanske det räcker med pushdim som också alltid fungerar.
Behöver egentligen bara väl fungerande dimning till allmänna utrymmen som tex hall, kök, vardagsrum, gillestuga, etc. I övriga utrymmen där det finns rörelsesensorer som trappor, förråd garage etc behövs ingen dimmning. Har separat timer till lysrörens hf-don i hemma-kontoret men funderar på att byta ut dessa till led så småningom.

När det gäller zibee-lampor som tex IKEA's TRÅDLÖS verkar de flesta ha möjlighet att konfigureras med upp till 10 separata kontrollenheter. Det betyder att man kan köra styrningen parallellt med både egen smart-kontroller och väggmonterad givare. Problem solved!

Har inte kollat så mycket på IKEAS trådlösa tidigare men man verkar fått till ett rätt komplett utbud med väldigt bra prissättning. Tror det blir en riktigt bra enabler för hela marknads-segmentet.

Jag ska demontera en IKEA TRÅDLÖS lampa för att kolla om det går att se vilket soc-chip som används.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag ska demontera en IKEA TRÅDLÖS lampa för att kolla om det går att se vilket soc-chip som används.
Finns en hel del material på olika sidor om "Trådfri Hacking" med högupplösta bilder av isärplockade produkter ur det sortimentet. De verkar ha tagit fram en modul med en Silicon Labs EFR32MG1P132F256GM32 och lite kringelektronik, dessa förses sedan med olika firmware beroende på vilken produkt de installeras i.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
A alfista skrev:
Finns en hel del material på olika sidor om "Trådfri Hacking" med högupplösta bilder av isärplockade produkter ur det sortimentet. De verkar ha tagit fram en modul med en Silicon Labs EFR32MG1P132F256GM32 och lite kringelektronik, dessa förses sedan med olika firmware beroende på vilken produkt de installeras i.
Ah, kanske man kan plocka det rakt ut och bygga egna enheter då
 
A alfista skrev:
Finns en hel del material på olika sidor om "Trådfri Hacking" med högupplösta bilder av isärplockade produkter ur det sortimentet. De verkar ha tagit fram en modul med en Silicon Labs EFR32MG1P132F256GM32 och lite kringelektronik, dessa förses sedan med olika firmware beroende på vilken produkt de installeras i.
Tack, du besparade mig just en styckad lampa! :-D

Googlade runt tidigare idag men kunde inte hitta något om den interna konstruktionen men med "EFR32MG1P132F256GM32" blev det en helt annan träffbild, stort tack! Du får gärna komma med förslag på sajter du gillar! De här länkarna var klar intressantast


Vore kanon om någon lyckades hacka en OTA-ingång till chipet på lampan som möjliggör uppladdning av open-source firmware. Man kan ju hoppas att det kommer tillverkare som erbjuder färdig ingång för detta från början på samma sätt som man kan köra openwrt på många routrar.

Vi ska köra ett litet hobby-projekt med en lågenergi-variant EFR32MG12P231F1024GM68-C som drar 70 μA/MHz in Active Mode och endast 1.5 μA i Deep-Sleep och kan gå över till 868 MHz för lite längre räckvidd.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tack, du besparade mig just en styckad lampa! :-D

Googlade runt tidigare idag men kunde inte hitta något om den interna konstruktionen men med "EFR32MG1P132F256GM32" blev det en helt annan träffbild, stort tack! Du får gärna komma med förslag på sajter du gillar! De här länkarna var klar intressantast

  • [länk]
  • [länk]
  • [länk]
  • [länk]
  • [länk]

Vore kanon om någon lyckades hacka en OTA-ingång till chipet på lampan som möjliggör uppladdning av open-source firmware. Man kan ju hoppas att det kommer tillverkare som erbjuder färdig ingång för detta från början på samma sätt som man kan köra openwrt på många routrar.

Vi ska köra ett litet hobby-projekt med en lågenergi-variant EFR32MG12P231F1024GM68-C som drar 70 μA/MHz in Active Mode och endast 1.5 μA i Deep-Sleep och kan gå över till 868 MHz för lite längre räckvidd.
Kan komplettera med denna länk för intresserade: https://trmm.net/Ikea
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
gol gol skrev:
Kan komplettera med denna länk för intresserade: [länk]
Jag är av precis samma åsikt som Trammel om att det behövs bättre styrning vid de lägre ljusregionerna:

"The real reason that I started on the project was that the default firmware is much too bright. At the dimmest setting it was still a 5% duty cycle, which was blindly bright at night and unsuitable for night-light applications."
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
  • det är generellt svårt att få till ett dämpat ljus i det lägre regionerna med push-dim.
  • dimningen fungerar inte hela vägen till nästan är släkt.
  • det går inte påverka hastighet för push-dim.
  • med vrid (touch el vanlig) blir dimningen inte alltid linjär dvs ljusstyrkan går för fort upp eller ner i början eller på slutet på regleringen.
Fibaros zwave-dimrar (push) är de bästa jag hittat. Funkar kalas med Philips "hotell-GU10" ner till svag glöd.
Man kan ställa fram/bakkants dimring, dimmerhastighet med tryckknappen resp från zwave, max och min%, "boost" för stt kunna starta lampor på låg nivå, indikering för avvikande effekt mm. De funkar även bra att synka direkt mellan dimrarna om man vill och man kan montera en dubbelbrytare och använda den andra knappen för scenaktibering med enkelklick, dubbelclick lch och trippelklick.

Det enda jag saknar är att man inte kan påverka dimmerkurvan, hade velat ha en parameter för exponent på kurvan så man få en mer linjär dimning av ljuset.
 
  • Gilla
Marcl och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Fibaros zwave-dimrar (push) är de bästa jag hittat.
Finns det Fibaros-dimers som fungerar med separata "upp-och-ner" knappar också?
Ljusdimmer med tre knappar markerade med plus, hem och minus symboler.
 
K karlmb skrev:
Om vi pratar enkla puckar, finns det nån anledning att inte köpa på sig dessa?
[länk]
Tack, verkar tyvärr bara vara en smart "switch" dvs saknar dim-funktion med separata knappar som jag är ute efter..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.