Jag har nu läst på en hel del om bergvärme samt pellets. tja...saken blev inte bättre än att jag nu har mer bekymmer med att välja. Nu är huset för litet för bergvärme...möjligt att det är för litet om 5 år då det är på 120kvm...

Pellets kräver underhåll, utrymme och vad jag har förstått en del stök och bök vilket jag kan tycka är lite synd om jag ska låta bekväm av mig.

 
bergholm skrev:
Jag har nu läst på en hel del om bergvärme samt pellets. tja...saken blev inte bättre än att jag nu har mer bekymmer med att välja. Nu är huset för litet för bergvärme...möjligt att det är för litet om 5 år då det är på 120kvm...

Pellets kräver underhåll, utrymme och vad jag har förstått en del stök och bök vilket jag kan tycka är lite synd om jag ska låta bekväm av mig.
Jordvärme får du plats med det?
 
bergholm skrev:
Jag har nu läst på en hel del om bergvärme samt pellets. tja...saken blev inte bättre än att jag nu har mer bekymmer med att välja. Nu är huset för litet för bergvärme...möjligt att det är för litet om 5 år då det är på 120kvm...

Pellets kräver underhåll, utrymme och vad jag har förstått en del stök och bök vilket jag kan tycka är lite synd om jag ska låta bekväm av mig.
Då du bor i norrland med bra pris på pelletsen o kan köpa en ctc pelletspanna från lunbergsvärme i björna/ö-vik för 41000:- inkl frakt o moms så är väl valet inte så svårt då du redan har skorsten.. Den pannan har shuntstyrning som standard med inne o utegivare..
http://www.lundbergsvarme.se/index.htm
Då behöver du inte heller tänka på framledningstemp el hur effektbehovet ser ut efter utbyggnaden heller då denna panna har 3 effektlägen (8-20 kW) som den växlar mellan efter effektbehovet..
Fixa ett bulkförråd direkt så behöver du inte göra mycket..
Med en förbrukning på 2,5 m3 olja i en panna från -58 o knappast så bra verkningsgrad så kommer ni nog att klara er med max 4 ton pellets/år o då behöver den bara tömmas på aska o sotas ur 2-3 ggr/år..
Nu vet jag inte om s-vall har 1 el 2 sotningar som intervall så det kan bli 0 sotningar du behöver göra.. ;)

Jag betalar 1480:-/ton för pelletsen på bulk o den innehåller 5000 kWh/ton o när jag bytte ut gamla oljepannan från -72 så sjönk min pellets förbrukning från 6,8 ton/år till 4,6 ton/år.. Med olja gick det 3,3 m3/år..
Nu är min panna inte optimal till pellets då de är en vedpanna med litet askutrymme på ca 10 liter mot ctc asklåda på 42 liter som bara är att dra ut o tömma vid behov..
Trots detta har jag inte behövt röra pannan sen den 5:e april o kommer inte behöva göra nått förän i slutet på september el början på oktober.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.