Vi har precis köpt en mindre villa på 60kvm och med en källare på 60kvm.
Nuvarande uppvärmningssytem är vattenburet och värms upp av en oljepanna från 1958. Nuvarande oljeförbrukning är ca 2,5 m3. Men det är en otät villa som har ägts av en äldre dam som sist vi var och hälsade på hade +28 grader inomhus.
Nuvarande driftkostnad är ca 38.000:-.

Inom en femårs period kommer vi att bygga ut till det dubbla. Dvs 120 + biyta på 60/120kvm.

Vi kommer att investera i att göra villan så "tät" som möjligt genom att byta till 3-glasfönster 1,2 U, isolera vinden etc...

Vi skulle behöva lite hjälp med att välja rätt system för uppvärmning.
Det vi står mellan är bergvärme och pellets.

-Vilket system skulle ni valt i våran situation?
-Hur mycket el drar en värmepump samt en pelletspanna?

//Andreas
 
Energin till en värmepump kostar 25-30 öre/kwh och till en pelletspanna ungefär det dubbla, troligtvis kommer priset på pellets och el att stiga ungefär i samma takt för alla vaktar på varandra och tar ut så mycket som möjligt. Investeringskostnaden är i runda slängar dubbelt för bergvärme och kan man lägga en markslinga i stället för att borra så hamnar kostnaden någonstans mitt i mellan. Så man kan väl sammanfatta så här ju mer engergi man gör av med ju lönsamare blir värmepump, beroende på vart i landet ni bor kan ju en luft/vatten pump vara ett altrnativ eller en frånluftspump typ Comfortzon
 
Vi bor i Sundsvall vilket innebär en del kalla vinterdagar.

Luft-/vattenpumpar är jag dåligt påläst på. Hur fungerar en sådan?
 
Om du gör huset så tätt som möjligt och samtidigt tar bort värme källan
för skorstenen så kommer du få problem med ventilationen..

Ta med det i beräkningen om du väljer en värmepump.
 
Den tar värmen ur luften och flyttar (som bergvärme fast med luft i stället för borrhål) den till ett vattenburet system, men S-vall är nog lite för långt norrut för att det skulle vara optimalt, dom flesta stänger av utedelen vid minus 10-15 grader för att när det är kallare fungera som ren elpanna och nån går till minus 20 innan den stannar. Jag tycker att du ska titta på COMFORTZON som använder ventilationsluften för värmeproduktion och är ett strå vassare än vanliga frånluftspumpar eller jordvärme men då behöver du ha möjlighet att lägga ner 5-600 meter slang i marken.
 
en luft/vatten värmepump ger inte dom där 25-30 öre/kWh som jord 6 bergvärmepumparna gör.
& ComfortZone ska du bara instalera i ett nytt hus & den ger inte ens då inärheten av dom där 25-30 örena / kWh.

Månge lurarsig på "reklamen" man måste räkna på vad pumpen ger på ett helt år & i just ditt hus. Helt ointresant vad pumpen kan prestera under ett vist förhlande
 
Tack för era svar!

Tror ni det skulle vara lönt att installera bergvärme? Med tanke på att vi kommer att bygga ut huset inom några år så känns det som vi måste tänka på det vid val av uppvärmning.

Ni uppger 5-30 öre/kWh...kan man räkna att det är vad man betalar om man har bergvärme?
 
Om du i medeltal klarar att hålla ett COP på 3, betyder det att varje tillförd kWh elenergi ger 3 kWh värme ut. Om då strömmen kostar 1,10 kr/kWh får du ge 37 öre per effektiv kWh.

Sen är ju frågan vilket årsmedelvärde du kan få på energiomsättningsfaktorn, COP, för din värmepumpslösning.
Vad strömmen kostar per kWh är också olika, beroende på förbrukning. Min far, som ju har hushåll enbart med min mor, i ett ganska litet hus, som huvudsakligen värms med ved, har räknat ut att med alla fasta avgifter och skatter utslagna på deras ganska låga elförbrukning betalar han 1,26 kr/kWh.

Jag har själv tidigare räknat ut att mina faktiska kostnader (exklusive eget arbete) för en vedeldad kWh ligger på 15-20 öre. Då har jag ju en kostnad för bränslet, men å andra sidan har vedpannan sedan en effektutveckling, i förhållande till tillförd elenergi, på ungefär 200 gånger.
Men det var ju inte aktuellt i ditt fall. Se det bara som ett räkneexempel.
 
Efter att ha tvekat i många år, har själv satt in bergvärme för c:a 1 år sedan tidigare eldade jag med ved och jag kan säga att jag inte för en minut ångrar "systemskiftet" jag räknar att min anläggning har betalt sig på 7-10 år och sedan blir det mycket billigt. Jag räknar med att livslängden på anläggningen är minst 15 år skulle jag sedan behöva byta pump har jag ju redan mitt hål och div rörarbete färdigt så kostnaden för nästa pump blir betydligt lägre. I mitt fall har jag haft ungefär 24000kw i förbrukning dom år jag inte har eldat, mitt första år med VP kommer att kosta mig mycket nära 7000 kw/h.
och då har jag en anlnäggning som ger mig värme, varmvatten och inga bekymmer, jag har blivet frälst.
 
elmomt: Hur stor boyta värmer du? Var bor du?
 
bergholm skrev:
Tack för era svar!

Tror ni det skulle vara lönt att installera bergvärme? Med tanke på att vi kommer att bygga ut huset inom några år så känns det som vi måste tänka på det vid val av uppvärmning.

Ni uppger 5-30 öre/kWh...kan man räkna att det är vad man betalar om man har bergvärme?

Ja du kan räkna med ca 30 öre. vad du exakt får beror på hur stor pump du instalerar & hur djupt hål du borrar, samt det viktigaste & det är hur stora radiatorer du har.

årsmedel är alstå räknat inklusive den ström elpatronen tar på dom kallaste vinterdagara & under legionella höjning & då liger man i normaluset på COP3
Själv har jag optimerat mina radiatorer & värmepump & borrhål är överdimensionerade, så jag ligger på årscop på över 4 = om elpriset är 1,1 :-/kWh så betalar jag ca 25 öre/ kWh
Morderan hur med frånluftsvärmepump brukar ha COP på 2 & deta blir 55-60öre/kWh
en Comfortzone hamnar gisningsvis på 40öre.
 
Jag har ett hus med hel källarvåning och ytan är c:a 110 m2/plan huset är från tidigt 80- tal relativt välisolerat och jag har lagt på 20 cm lösull på vinden, jag har en värmeväxlare för till och frånluft. Min VP är en 6 kw thermia och den klarar mitt hus utan tillskott ner till -15 grader, nu är mitt hus lite mer isolerat än normalt så utan det skulle jag nog behövt en 7,5-8 kw. Mitt borrhål är 150 meter aktivt och temperaturen på inkommande brine var som lägst +2 grader.
Jag bor i centrala jämtland så jag har nog någon kallare vinerdag än dig.
Och som sagt supernöjd
 
elmont skrev:
Jag har ett hus med hel källarvåning och ytan är c:a 110 m2/plan huset är från tidigt 80- tal relativt välisolerat och jag har lagt på 20 cm lösull på vinden, jag har en värmeväxlare för till och frånluft. Min VP är en 6 kw thermia och den klarar mitt hus utan tillskott ner till -15 grader, nu är mitt hus lite mer isolerat än normalt så utan det skulle jag nog behövt en 7,5-8 kw. Mitt borrhål är 150 meter aktivt och temperaturen på inkommande brine var som lägst +2 grader.
Jag bor i centrala jämtland så jag har nog någon kallare vinerdag än dig.
Och som sagt supernöjd
levererar din pump 6kW vid 0/35 eller vid 0/50 ?
& som du ser så har du en bra borra+ att din värmeväxlare höjer tempen yttligare vilket ger dina +2 grader & detta gör att pumpen levererar ca 1 Kw mer. = 7 Kw

så det är som sagt viktigt at välja en instalatör som tar sig tid att räkna på just dina uppgifter & du måste tänka på att lämna rätt uppgifter!

har du idag kört 19-20 grader i medeltemp på vintern & stöd eldat, så kan du inte redovisa dessa siffror & sen säga att du bara gör av med 2,5m3 olja. då får du för klan pump & det blir bara massa dyr tillskotts el.

min pump klarar att värme mina 235 m2 ner till-30 grader utan tillskotts el & då har vi en innomhus temp på 21-22 grader

 
CarMan skrev:
min pump klarar att värme mina 235 m2 ner till-30 grader utan tillskotts el & då har vi en innomhus temp på 21-22 grader

Oj har ni -30 grader i Katrineholm ?
 
Andreas_Hansson skrev:
Oj har ni -30 grader i Katrineholm ?
Nä man o jag går på dom värden jag har & läger in dom i diagramet som pumpen har så kan jag följa vilken radiatortemp som krävs vid olika utomhus tempraturer. sen har jag tvångs kört värmepumpen & kollat vilke temp den klarar att göra.
Jag kom fram till att pumpen klarar att göra 47 grader & det räcker till -30 om man kör kurva 5 med finjustering på +2


-------------------------
normalt har vi inte i närhetan av så kallt, se länken för statestik.
http://www.vaderbitarna.se/Valla-Vader/vv10stat.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.