PNO PNO skrev:
Ja, alltid lika surt när man sitter och jobbar i ett språk man kan halvbra och tänker att "det måste finnas en elegantare lösning på det här problemet, men hur kan det tänkas göras i det här språket då...".

Det är då fulkodningen kommer in. Men sedan finns det ju många som helt enkelt inte ens kommer över tröskeln att ställa sig frågan om det inte borde finnas ett bättre sätt...

Själv lärde jag mig ADA ursprungligen. Hur den tänkte som valde ett så udda språk som utbildningsspråk på Chalmers på 90-talet vet jag inte. Lär inte vara många som använt det sedan dess. Skulle vara om någon gick till försvarsindustrin då.
Haha ja det finns många som inte reflekterar över varken läsbarhet, effektivitet i koden eller hur saker kan skrivas snyggare. Det är väl som i hantverksbranschen, det finns dom som gör saker otroligt bra och fint och så finns det dom som överhuvudtaget inte bör få hålla i ett verktyg..
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Annars är python min rekommendation, inte bäst på någonting, men näst bäst på allt :cool:
Python är klart vettigast att börja med om man skall lära sig strukturerad programnering.
 
4 40talshuset skrev:
Haha ja det finns många som inte reflekterar över varken läsbarhet, effektivitet i koden eller hur saker kan skrivas snyggare. Det är väl som i hantverksbranschen, det finns dom som gör saker otroligt bra och fint och så finns det dom som överhuvudtaget inte bör få hålla i ett verktyg..
Japp, jag brukar säga att hantverkare och programmerare lider av samma problem. Yrkesstolthet.
 
S Staffan-N skrev:
Tycker det skrivs väldigt lite om C++, är det bara min bransch (spel) där det är i princip industristandard för "riktig" programmering?
Du kan väl skriva nånting om det själv? Kanske försöka få tillbaka tråden till det som var själva frågan: ett tips på språk som är lämpligt att använda när man ska lära sig programmera.

Vad tycker du själv om C++? Är det det bästa språket för en nybörjare som vill lära sig programmera på egen hand?
 
A andersmc skrev:
Du kan väl skriva nånting om det själv? Kanske försöka få tillbaka tråden till det som var själva frågan: ett tips på språk som är lämpligt att använda när man ska lära sig programmera.

Vad tycker du själv om C++? Är det det bästa språket för en nybörjare som vill lära sig programmera på egen hand?
Ja i min sfär så är det något man förväntas kunna arbeta med som programmerare, så varför gå omvägen via ett annat språk?
Å andra sidan, om man vill bli spelutvecklare så börjar man inte med frågan "vilket språk ska jag lära mig?" Andra frågor kommer före, och sen blir svaret på frågan om programmeringsspråk ganska självklart längs vägen.
 
S Staffan-N skrev:
Tycker det skrivs väldigt lite om C++, är det bara min bransch (spel) där det är i princip industristandard för "riktig" programmering?
Nej. Det är inte bara spelbranschen.
Här på framsidan så är ju fordonsbranchen ganska dominerande som arbetsgivare för utvecklare och där är väldigt mycket C++. Åtminstone när det handlar om embedded utveckling. Självklart används en hel del annat också. Bland annat Python, Rust och även en hel del Simulink. Ren C är ju ett traditionellt språk i ren autosar miljö men det ersätts mer och mer av C++.

För övrigt så har jag jobbat som utvecklare i drygt 17 år (numera system/mjukvaru arkitekt). Har de sista 7-8 åren varit med och rekryterat utvecklare och är det något som hänt så är det att det bara blir svårare och svårare att hitta rätt folk. Branschen blir hetare och hetare och lönerna stiger snabbare än övriga yrken.
Så det där tidigare i tråden om att mer programmeringsjobb försvinner till utlandet känner jag inte igen över huvud taget. Risken är dock att bristen på kompetens kommer tvinga fram den utvecklingen. Just nu är minst 70% av de vi anställer utländska och flyttar därför hit för jobben. Nationaliteter varierar men Pakistan, Iran, Korea och Indien står ut.
 
  • Gilla
Drömtroll och 3 till
  • Laddar…
Verkar ju finnas många utvecklare här... :cool:

Den som har Node.js kunskaper kan jag anställa imorgon!
Cloud architect (AWS) också!

Så har TS något att utgå från... Någon annan som är intresserade, bara att fråga... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
För att svara på ts fråga tycker jag Java eller kotlin är skapliga att börja med. Lagom högnivåspråk, men det beror givetvis mycket på vad man vill rikta in sig på för typ av programmering sen. Jobbmässigt finns det mycket Java-jobb, det är inte så svårt att hitta. Beror eventuellt lite på var man bor också, men i detta pandemisamhälle så blir det ju mer och mer remote så var man bor kan ibland spela mindre roll.
 
Har själv snart 30 år i branschen med alla möjliga språk och system i bagaget och har såklart även jag varit inne i finans, spel, gaming och allt möjligt.
Många får för sig att allt förändras så snabbt men där håller jag inte med, visserligen har det gått inflation i partterns, som vi överanvändning ofta gör saker mer komplicerat än vad det är, men en länkad lista är fortfarande en länkad lista oavsett vad man kallar det
Och så har vi fått se gamla språk som c++ utvecklas och vara fortsatt relevant, Node och Go bli stort och till och med ms göra .Net till ngt som faktiskt går att använda i en modern värld.
Jag har tom sett riktigt stora börsnoterade bolag skriva hela backend i Python det senaste året.
Så som ngn skrev tidigt, vilket språk man börjar med spelar ingen större roll, det kommer bli flera, iaf om man tycker det är kul.
Så min röst för TS att börja leka med är: nodeJs, Python eller Go.
 
S Staffan-N skrev:
Ja i min sfär så är det något man förväntas kunna arbeta med som programmerare, så varför gå omvägen via ett annat språk?
Å andra sidan, om man vill bli spelutvecklare så börjar man inte med frågan "vilket språk ska jag lära mig?" Andra frågor kommer före, och sen blir svaret på frågan om programmeringsspråk ganska självklart längs vägen.
Så ditt svar till TS är: "Det bästa språket för dig att lära dig programmera på egen hand är C++"?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
följer tråden då jag började som mjukvaruutvecklare (eller vad man nu vill kalla det) men när man fick nån över sig som sa både vad och hur man skulle göra och man inte höll med... så tröttnade jag... Och bytte väl roll till en där man projektleder andra, men nu är det inte så mycket mjukvara längre - iallafall är jag så långt bort från utvecklarna att jag inte vet vad de gör... När jag höll på med programmering som hobby och som "egen" så var det skitkul.

...fast som ingenjör så är det lite så att jag faktiskt längtar tillbaka till att själv få utveckla... Men jag vet inte om resan "tillbaka" är möjlig att göra... att det nog är bättre att börja programmera som hobby...

att bli en sån utvecklare som får en spec i handen och ska koda enligt specen, det vill jag inte bli och tyvärr måste man nog börja där om man ska jobba med programmering igen... eller nöja sig att projektleda... jag kan dock tänka mig att om man är i ett mycket avgränsat område där det bara är ett par tre utvecklare totalt så kan det nog vara kul och möjligt att komma in i det igen...

Men, med allt nytt som kommit sen jag höll på ca 2000 så kanske det har blivit bättre. På den tiden behövde man förstå och optimera koden mot hårdvaran, men det gjorde många inte. Jag som kom från assembler och hårdvarunära programmering blev bara frustrerad hur jäkla uselt allt blev för att man var fast i att återanvända urusla färdiga komponenter. Nu misstänker jag att man antingen väljer att jobba hårdvarunära, eller att lösa logiska problem. Att man inte kräver båda, vilket kanske gör att utvecklarna mer hittar den miljö de vill jobba i.

Vore kul att höra om det finns några exempel på folk som "på gamla dar" gått tillbaka till eller börjat programmera och lyckats få kvalificerade uppgifter rätt snabbt...
I större system måste man ha en spec fast det finns ju specar och det finns specar. Men jag hade kanske förväntat mig att en kompetent programmerare skulle få ett interface och vissa generella guidelines och så själv producera specen.
PNO PNO skrev:
Ja, alltid lika surt när man sitter och jobbar i ett språk man kan halvbra och tänker att "det måste finnas en elegantare lösning på det här problemet, men hur kan det tänkas göras i det här språket då...".

Det är då fulkodningen kommer in. Men sedan finns det ju många som helt enkelt inte ens kommer över tröskeln att ställa sig frågan om det inte borde finnas ett bättre sätt...

Själv lärde jag mig ADA ursprungligen. Hur den tänkte som valde ett så udda språk som utbildningsspråk på Chalmers på 90-talet vet jag inte. Lär inte vara många som använt det sedan dess. Skulle vara om någon gick till försvarsindustrin då.
ADA var all the rage i början av 90-talet. Detta starkt typade språk med inbyggd multitasking skulle ge felfria program. ADA-kompilatorer skulle certifieras för att få kallas ADA.

Problemet var väl som med formella metoder att det ger perfekt resultat men går oändligt långsamt och blir dyrt medans Delphi/Basic/C++ gänget i sina RAD har itererat fram 25 lösningar under tiden du knackar på din perfekta lösning.

För Aerospace/Militär tycker jag fortfarande att språket har sin användning men göra användagränssnit och annat i ADA är ju begränsat. Det är samma skola som Fortran där du förutsätter att allting är en DO LOOP i grunden. Lite som Autosar.

Jag gillade på ett sätt ADA men det är ett helvetiskt språk att lära sig och arbeta i. Under 90-talet insåg man alltmer att klassbibliotek var framtiden eftersom dessa kan testas tills de är tillräckligt bra.

Men utlösaren till atomvapen tycker fortfarande skall göras i ADA hellre än VisualBasic.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nej. Det är inte bara spelbranschen.
Här på framsidan så är ju fordonsbranchen ganska dominerande som arbetsgivare för utvecklare och där är väldigt mycket C++. Åtminstone när det handlar om embedded utveckling. Självklart används en hel del annat också. Bland annat Python, Rust och även en hel del Simulink. Ren C är ju ett traditionellt språk i ren autosar miljö men det ersätts mer och mer av C++.

För övrigt så har jag jobbat som utvecklare i drygt 17 år (numera system/mjukvaru arkitekt). Har de sista 7-8 åren varit med och rekryterat utvecklare och är det något som hänt så är det att det bara blir svårare och svårare att hitta rätt folk. Branschen blir hetare och hetare och lönerna stiger snabbare än övriga yrken.
Så det där tidigare i tråden om att mer programmeringsjobb försvinner till utlandet känner jag inte igen över huvud taget. Risken är dock att bristen på kompetens kommer tvinga fram den utvecklingen. Just nu är minst 70% av de vi anställer utländska och flyttar därför hit för jobben. Nationaliteter varierar men Pakistan, Iran, Korea och Indien står ut.
Så en gammal C/C++-nörd som jag slipper sova på gatan om företaget drar ner?

Jag ser framför mig Space Cowboys 2.0 där hippiegänget dricker latte och pratar patterns medans situationen räddas upp av rullatormaffian med C++. Lite som Chuck Norris som alltid räddar Delta Force undan terrorister med sina karatesparkar och sin M1911.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Innan dess var det mest C++ och Java och jag inledde min programmeringskarriär i mitten av 90-talet med Visual Basic 5 och sen Delphi.
Jag instämmer!
Pascal, sedan Delphi, är ett bra och lättbegripligt programmeringsspråk.
Och inför den stora förutspådda 2000-kraschen bytte jag upp vårt företags ekonomisystem till ett ursprungligen norskt, senare av Microsoft uppköpt program, Navigator, som döptes om till Navision.
Lätt att bygga om så det passade våra förhållanden och skrivet i Pascal.
Som jag även gjorde tekniska beräkningsprogam i med bra resultat (y)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Så en gammal C/C++-nörd som jag slipper sova på gatan om företaget drar ner?
C har ju hängt med sen -72 (och några år tidigare om man räknar in föregångarna) Ken Thompson och Dennis Ritchie är något av mina idoler. Att för 50 år sedan varit så produktiva med att utveckla detta språk och operativsystemet Unix är imponerande.
Själv jobbar jag mycket med backend-programmering och systemsamband. Många systemkopplingar realiseras som REST Webservices i Java, men när det kommer till lite mer avancerade funktioner nära databasen så är det Embedded SQL i C som gäller. Men då är vi riktigt l å n g t från användargränssnittet ;)
 
[
M MagHam skrev:
C har ju hängt med sen -72 (och några år tidigare om man räknar in föregångarna) Ken Thompson och Dennis Ritchie är något av mina idoler. Att för 50 år sedan varit så produktiva med att utveckla detta språk och operativsystemet Unix är imponerande.
Själv jobbar jag mycket med backend-programmering och systemsamband. Många systemkopplingar realiseras som REST Webservices i Java, men när det kommer till lite mer avancerade funktioner nära databasen så är det Embedded SQL i C som gäller. Men då är vi riktigt l å n g t från användargränssnittet ;)
Att få jobba med c idag är tyvärr en ynnest. Slippa alla jävla mediator, dependency injection skit o bara skriva solid rak kod :)
Det var och är en konst i sig att strukturera ett större rent c system.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.