Har funderingar på att investera i en Luft/Luft-värmepump till vår 70-tals kåk med direkverkande el.
Vi gör inte slut på så mycket el men tänkte att detta skulle bli ett sätt att kunna unna oss lite varmare utan att det kostar något och skulle vi nu tjäna in pumpen och lite där till så e de ju ett plus!

Jag har tre krav:
1. Anläggningen ska vara relativt tyst (hatar grannar som förpestar utomhusmiljön med oljud).
2. Kostnadseffektivitet, ett högre inköpspris är inte viktigast men en god ekonomi är ju att föredra i sin helhet.
3. Kvalite, vill inte behöva få problem efter en tid då man tex. hört om att folk får problem om man eldar med värmeljus för mycket m.m.

Vilka fabrikat är att föredra och vad ska man passa sig för?

Vad har era installationer gått på och då vill jag helst jämföra med husägare i södra Sverige och ett hus på ca 115m2?
Vi gör i dag av med omkring 16000kWh/år.
 
Ingen som kör med Luft/Luft-värmepump i sitt hus?
 
P-plats skrev:
Ingen som kör med Luft/Luft-värmepump i sitt hus?
Hejsan !
Vi har två st. L/L i vårat 70-talshus, en uppe och en nere. De fungarar bra, men tyvärr så hör man utedelen in en del. Jag har installerat dessa själv så min prisbild blir nog inte rättvisande för dig. Jag tror att priset installerat och klart av firma bör ligga någonstans runt 20 000:- till 25 000:- för någon värsting.

Jag kan tipsa dig om www.varmepumpsforum.com där kan du få hjälp med dessa frågor. Har du dessutom en planritning på huset så får du hjälp med placering av innedel.
 
Vi har en Sanyo och en Elektrolux och jag kan rekomendera Sanyon starkt, Elektroluxen däremot
ångrar vi att vi köpte.

Fördelarna med Sanyon är:

Tempgivare i fjärrkontrollen, tror att det är det enda märket som har det
Fläktläge
Knarrar eller knäpper inte i plasten
Jämn värme

Nackdelar med Elektroluxen

Ingen tempgivare i fjärren
Blåser växelvis varm och ovärmd luft
Knarrar och knäpper i plasten
Går ej att välja fläkthastighet själv, pumpen struntar helt enkelt i vad du ställer in för fläkthastighet
I värmeläge får man ej rikta luften rakt fram, den blåser bara ner i golvet


Så länge du ej fäster utedelen i en träfasad skall den ej höras in, fäst den i grunden
eller på ett markstativ.
 
Daniel_M skrev:
Hejsan !
Vi har två st. L/L i vårat 70-talshus, en uppe och en nere. De fungarar bra, men tyvärr så hör man utedelen in en del. Jag har installerat dessa själv så min prisbild blir nog inte rättvisande för dig. Jag tror att priset installerat och klart av firma bör ligga någonstans runt 20 000:- till 25 000:- för någon värsting.

Jag kan tipsa dig om www.varmepumpsforum.com där kan du få hjälp med dessa frågor. Har du dessutom en planritning på huset så får du hjälp med placering av innedel.
Tack för tipset, natten är räddad (tur att min sambo jobbar natt så jag kan sitta vid datorn)!
 
Har också en Sanyo 123 EHN på 5,8kW, som installerades i april. Pris med installation 18500kr. Har inte kört den så mycket än men den har hittills fungerat utan problem. Har också en Panasonic NE 9 GKNE på 5,4kW, som installerades i gillestugan i juli. Pris med installation 19500kr. Den har jag bara provkört än så länge.
 
Peter2400 skrev:
Så länge du ej fäster utedelen i en träfasad skall den ej höras in, fäst den i grunden
eller på ett markstativ.
Det var ett bra tips!

Får göra en plats på utsidan innan så man kan ställa den på marken men mina plattor börjar ta slut! ;)
 
Oavsett vilken du väljer så kommer inte besparingen bli särskilt stor ca 2-3000kwh/år skulle jag tro, när ni inte gör av med mer el
 
Luckyman skrev:
Oavsett vilken du väljer så kommer inte besparingen bli särskilt stor ca 2-3000kwh/år skulle jag tro, när ni inte gör av med mer el
Som sagt är mina förhoppningar inte att vi ska spara massa energi men jag är nöjdd om vi kan höja innomhustemperaturen någon eller några grader utan att det kostar oss något. allt vi sedan sparar är en bonus.
 
Har kört en mitsubishi "golvmodell" i ungefär ett år nu och är hyfsat nöjd med denna. Låg ljudvolym både ute och inne och värmer bra, åtminstone i nedervåningen. Tyvärr har vi alldeles för dålig planlösning för att få upp värmen på övervåningen på ett bra sätt så det blir nog att införskaffa en separat L/L pump dit. Har ingen riktig koll på vilka finesser som är "standard" på övriga L/L pumpar men något som jag tycker saknas på denna modell är inställningsmöjligheter för nattsänkningar och liknande, det finns en enkel variant nu men den kräver manuellt handgrepp varje dag.
Den största anledningen till att vi funderar starkt på att installera en L/L pump på övervåningen är dock inte att få upp värmen dit, vi har ett antal kakelugnar vi kan elda i om vi vill, utan att det nu på somrarna kan bli otroligt varmt där uppe. Så kyleffekten är minst lika viktigt för oss, och då slipper man ha ett klumpigt A/C aggregat inne som låter betydligt mer och som tar mer plats.
 
P-plats skrev:
Som sagt är mina förhoppningar inte att vi ska spara massa energi men jag är nöjdd om vi kan höja innomhustemperaturen någon eller några grader utan att det kostar oss något. allt vi sedan sparar är en bonus.
Vi låg tidigare på 16000 - 17000 kwh / år, men då eldade vi rätt friskt också, runt 10 - 12 kbm ved. I fjol eldade vi inte en vedpinne och då hamnade vi på 14000 kwh på årsbasis. Detta var med 2 st L/L pumpar.
Normal förbrukning utan eldning ligger uppskattningsvis på 25000 - 28000 kwh per år.

Inomhusklimatet blir avsevärt bättre och dessutom så unnar man sig att ha det lite varmare än om man bara skall bränna på med brödrostarna..


Fakta:
byggår -77
souteränghus, uppvärmd yta ca 180 m2.
2 st Sanyo 123 EHNA.
 
Och jag förespråkar som alltid de enkla billiga on/off pumparna.
Kanske inte de tystaste men definitivt såna som skrivs av på ett år eller så.

/Kent
 
Efter en hel del forskande i ämnet och några offertförfrågningar så lutar det åt en "Mitsubishi Electric Inverter Q heat 4,5".
Kommer sitta i mitt vardagsrum och största anledningen till att jag väljer denna är att den verkar vara bland dom tystaste.
Kommer även ställa utedelen på marken för att minimera risken för stomljud.
Priset, monterat och klart, ligger på ca 21000:-.
Är detta ett vettigt pris med tanke på att det finns betydligt billigare varianter från andra fabrikat???
Tror ni jag gör ett bra val?

Eldragningen blev klar i kväll så snart är det ingen återvändo! ;)
 
för 21K kan du få storebror Q-heat 6,3 för samma peng och den är dessutom tystare samt effektivare.Fråga på någon elon eller hemma-butik.
Q-heat 4,5 borde ligga nånstans 15-18K.
 
ferd123 skrev:
för 21K kan du få storebror Q-heat 6,3 för samma peng och den är dessutom tystare samt effektivare.Fråga på någon elon eller hemma-butik.
Q-heat 4,5 borde ligga nånstans 15-18K.
Hittar inte den på Convac.s hemsida men många montörer verkar sälja den, konstigt!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.