Kontrollera även att belysningen är tillfredsställande. Många fläktar idag har bara led-belysning i bakkant, vilket i mitt tycke gör att belysningen när man står och lagar mat blir för dålig. Det är mycket bättre att ha belysning i framkant.
 
LinusK skrev:
Robban22 jag har precis själv fått hem den hör fläkten fast i vägghängande modell. Jag tycker den är riktigt schysst och har bekanta som har den frihängande och är nöjda. Finns med både intern och extern motor [länk]
Ser ju bra ut!
Precis något sådant vi tänkt!

Frågor:
Vindsmonterad motor?
Ljudnivån? Låg eller skulle man kanske ha ljuddämpare?
Belysningen som han över skrev är den bra?
 
Jag har tyvärr inte fått upp min än så kan inte riktigt uttala mig om belysning. Tror inte det är nått jätteklipp i den. Tyst borde den va iom extern motor.
 
Vill addera tipset att undvika att välja en fläkt med vassa hörn. Vår tycks vara designad för att hugga sig in i tinningen om man är det minsta oförsiktig när man råkar luta sig fram vid sidan av fläkten :(
 
Modig skrev:
Vill addera tipset att undvika att välja en fläkt med vassa hörn. Vår tycks vara designad för att hugga sig in i tinningen om man är det minsta oförsiktig när man råkar luta sig fram vid sidan av fläkten :(
Med tanke på ditt användarnamn så var det ganska fegt tänkt.
 
->robban 22 Närå, vi har ju ändå inte bytt ut den :-D
 
  • Gilla
vGötl
  • Laddar…
robban22 skrev:
Måste fråga.
Vi letar köksfläkt till vårt nya kök.
Det kommer bli en frihängande.

Helst vill jag ha extern takfläkt och en svart kupa minimal design de som ser ut som ett uppochner vänt T.
Den enda jag hittar med dessa är fjäråskupan och skulle kosta 24.000.
Känns väldigt dyrt.
Några alternativ?
Skulle säga att sett till vad du får är det ett ok pris. Fjäråskupan bygger alla sina kåpor på beställning och vid köp av en frihängande kåpa får du en som är anpassad till er takhöjd, dvs du slipper skarven på skorstenen. Sedan presterar de riktigt bra och har bra support vid problem. Att du även stödjer svensk industri är upp till dig om det är ett plus eller ej... :)
 
Jag tänkte inte säga vad någon ska göra.
Våra tankar gick följande;
Ljudnivån och få bort all os var prio..
Sen började vi diskutera motor på vinden mm, kom ganska fram till exempelvis fläkten vi valt 61 decibel är evakueringsläget på vår fläkt när den låter som mest, vanlig samtalston är ca 50 decibel..
Vi tyckte inte det var mycket bråka om, då vår förra fläkt lät som en jetmotor
Läste även att du ska kunna byta luften 20-25ggr per timme med fläkten i rummet den sitter.(osäker)
Vi valde i vårt fall en fläkt som klarade 900m3/h
Inte provat länge men riktigt nöjd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.