Köp en med 1/3 av grillytan som stekbord. Bra då små bitar ska grillas
Skippa alla grillar med lavasten.
Jag föredrar galler och stekbord av gjutjärn (relativt emalj) då det är mer tåligt vid rengöring. Jag använder stålborste.
 
hsd
Min förra grill var med lavasten och det var ypperligt, fördelade värmen och tog hand om fettdroppet
 
hsd skrev:
Min förra grill var med lavasten och det var ypperligt, fördelade värmen och tog hand om fettdroppet
Varför jag inte ser någon fördel med lavasten är följande:
De förbrukas och nya måste inköpas.
De blir sunkiga av all fett, ofräscht.
En del lavastenagrillar har ett förlitet avstånd mellan grillgallret och brännarna vilket medför en mycket ojämn värme på maten pga av maten antingen ser en lavasten eller brännare.
Jag har haft 2 lavastensgrillar och en utan. Den utan lavasten är helt klart enklast att grilla på.
 
Om det är första gasolgrillen skulle jag nog rekommendera denna, mycket större grillyta än vad jag behöver för 4-5 personer iaf. Skulle jag grilla för fler så är det iaf kolgrillarna som åker fram.

Men ibland så vill man bara slänga på en kyckling eller lite korv/hamburgare utan att hålla på och pilla med kol och briketter.

http://lindarn.se/weber-q-3200-succ-grillen-
 
  • Gilla
MimmiB och 3 till
  • Laddar…
Smeddie skrev:
Om det är första gasolgrillen skulle jag nog rekommendera denna, mycket större grillyta än vad jag behöver för 4-5 personer iaf. Skulle jag grilla för fler så är det iaf kolgrillarna som åker fram.

Men ibland så vill man bara slänga på en kyckling eller lite korv/hamburgare utan att hålla på och pilla med kol och briketter.

[länk]
Har en likadan! Suverän grill som är inne på tredje säsongen nu. Lättskött, lättstartad och ypperlig kvalitet!
 
Japp, köpte en sån förra säsongen efter _mycket_ beslutsvånda. Gillar framförallt hur lätt den är att hålla ren och hur bra den grillar. Dock är det plaststativ på den. På gott och ont, det rostar inte men är lite rangligt tycker jag. Dessutom är kanterna på plasten sylvassa på vissa ställen (om det inte vi som fått ett felaktitgt exemplar).

Men jag rekommenderar ändå grillen starkt.
 
Tror min Weber är minst 15 år, still going strong, grillgaller är lite rostiga men väl inbrända, tom tändknapp funkar fortfarande. Lite synd, hade gärna köpt ny men är lite svårt att motivera då den funkar bra. Dock tveksamt om det blir Weber igen när jag väl köper ny, tycker de är lite overpriced, för samma pengar får man mer grill hos andra fabrikat, å andra sidan håller de kanske inte så länge.

Grillar året runt, bra om man kan kolla fotboll samtidigt :p

En äldre Weber-grill framför ett hus med fotbollsmatch i tv synlig genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Blir nog ingen weber om man måste kolla fotbollstävling samtidigt😂
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Tror inte det är många andra märken som håller 15 år, som dessutom har reservdelar om det behövs. Bytte tändknapp på min i år eftersom det va lite rost på kåpan runt gnistgrejen, bytte även flavor bars till rostfria eftersom det är den känsligaste punkten på grillarna.
 
F
KristinaRT skrev:
Nu blir det ju sällan -20 här nere, men -10 har vi grillat i utan några problem med att det inte blir varmt tillräckligt fort. Antar att det beror på hur många brännare man har.

Men då kanske lärskapen är: om TS ska grilla mycket på vintern när det är -20 är kolgrill snabbare att få upp temp på än gasol efter att man öppnat den (å andra sidan tar den många gånger längre tid att få grillbar ;).
Det är ett faktum att man får obeskrivligt mycket mer fart i några briketter än med gasol. Jag har en Genesis 330 sen många år, har bekanta som har likadana, mindre modeller och några som har Summit. Det är samma sak oavsett, regn och blåst och kyligt (det behöver absolut inte vara -20) gör obeskrivligt mycket på temperaturen. Den som påstår nåt annat har aldrig kolgrillat med nåt annat än engångsgrill.

Är supernöjd med min Genesis men det är ett faktum att det blir mer flås (och mer svårkontrollerat) med kol.
 
Min Weber Genesis är cirka tio år nu. Den har stått ute i alla år, utan skydd. Har blåst nerför en mur, men fortfarande fortfarande i gott skick.
Använd Weber Genesis gasolgrill täckt av snö utomhus utan skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Visst är det bättre fart i en bra kolgrill med briketter om det är kallt ute. Men jag tror att TS är ute efter tips på gasolgrill. :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
znitz skrev:
Min Weber Genesis är cirka tio år nu. Den har stått ute i alla år, utan skydd. Har blåst nerför en mur, men fortfarande fortfarande i gott skick.
[bild]
verkar ju som weber ändå har lite kvalitet :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har en Ducane 3100 och en Nexgrill nånting och är nöjd med båda. Båda har sålts i Sverige men verkar inte finnas kvar längre. Sen överdragen pajade för några år sedan står båda utan överdrag och jag tycker att de verkar klara sig bättre utan. Mindre rost och äckel under huven antagligen för att den ventileras bättre.

Ducane grillen har rostftitt galler och Nexgrillen har gjutjärn. Gillar gjutjärnet bättre då det håller mer värme och ger snyggare ränder. Det är också lite tätare så att hamburgare inte riskerar att falla mellan. En weber i släkten har emaljerat galler men jag upplever det som tunnt (håller lite värme) och skört. Inte så att det pajat men oron finns där när borsten ska fram.

I andra länder är BTU siffran som mäter effekt viktigare än den verkar vara i Sveige men det är väl värt att kolla upp. En grill som ger mer värme värms fortare, blir varmare och klarar sig bättre på vintern. Baksidan är att den lätt drar mer gas.

Angående gasflaska så billigare per kg att fylla en större flaska. En P10 är bättre än en P5 och räcker längre. Köp inte en ny flaska eftersom du ändå byter in den vid fyllning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.