ID3 blir intressant, undrar om dom utnyttjar bakhjulsdriften till att få grymt liten vändradie
 
Raskus Raskus skrev:
Som på beställning, en färsk recension. Ömsom vatten men mest vin

[länk]
Verkar som den funkar för den välbeställda fotbollsmorsan som har många korta körningar med många passagerare... Men visst förvånas man av det relativt andra pehv låga priset...
 
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
F
Raskus Raskus skrev:
Som på beställning, en färsk recension. Ömsom vatten men mest vin

[länk]
Konceptet är precis vad alla letar efter men faktum är att den är så jäkla trist att titta på, bilen i övrigt känns 15-20 år efter sin tid. En Saab från 2003 känns nyare och mer ombonad i kupén. Synd, koncepet är helt rätt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H
Men jäkla vad slö den är outlandern. Toppfart 170 Km/h säger det mesta om hur slö den blir på landsvägen vid omkörningar.
0- 100 på 10.5 sekunder är siffror från -80 talet

Motor: Bensin och laddhybrid. Tvärställd fyrcylindrig motor med 135 hk.
Elmotor fram med 82 hk. Elmotor bak med 95 hk. Total effekt: 230 hk.

Prestanda: Acceleration 0-100 km/h 10,5 sekunder, toppfart 170 km/h.
 
H H-Thomasson skrev:
Men jäkla vad slö den är outlandern. Toppfart 170 Km/h säger det mesta om hur slö den blir på landsvägen vid omkörningar.
0- 100 på 10.5 sekunder är siffror från -80 talet

Motor: Bensin och laddhybrid. Tvärställd fyrcylindrig motor med 135 hk.
Elmotor fram med 82 hk. Elmotor bak med 95 hk. Total effekt: 230 hk.

Prestanda: Acceleration 0-100 km/h 10,5 sekunder, toppfart 170 km/h.
Räcker inte 170kelvinmeter per timme?
Det låter mer som att du behöver kompensera någon brist än ett transportmedel.
 
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
Kikat något på KIA:s utbud?
 
Kanske en Peugeot 3008 plug in hybrid? Priset är väl dock inte klart än om jag fattat rätt. Skall finnas med 4wd och 300 hästar och bör ligga långt under 130 gram co2.

Även mini cooper countryman plug in hybrid finns ju med 4wd.

Båda dessa bilar är ju iofs mindre än de du önskar. Men stor 4wd under 130gram och under 400 000 kr är svårt.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Bromsförmåga
Sidgrepp
Lägre risk för bakhjulssläpp
Bromsförmåga: ja, Det har jag nämnt sen tidigare. Och det är lömskt för många korkade förare av 4wd bilar

Sidgrepp: ja, så länge man inte lägger på driv. Med drift (eller broms) så tar man traction circle med i ekvationen och då händer andra saker. Med driv på två axlar blir en 4wd överlägsen där. Sidogreppet är dock det samma naturligtvis men det faktum att man på två axlar kan ändra reaktionsriktning gör en 4wd skarpare vid lite längre situationer. Vid tex en hastig undanmanöver är det väl jämt skägg.

Lägre risk för bakhjulssläpp: knappast på en bakhjulsdriven bil... ett Power over steer på en 4wd är fö extremt odramatiskt och lätt att göra nåt åt. Ett bakhjulssläpp pga hastighet på en framhjulsdriven bil är ytterst knepigt, det är enklare på en 4wd. Ditt argument haltar fö redan från början, då en 4wd släpper bakhjulen har en framhjulsdriven understyrt i tangentens riktning för länge sen.
 
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bromsförmåga
Sidgrepp
Lägre risk för bakhjulssläpp
Tänk så här så förstår du detta med sidogrepp:

Ett däck har greppet ”10” vid ett givet tillfälle.
om du rullar genom en kurva kan 10 användas till sidogrepp. Sammalika oavsett antal drivande hjul.
Om du har gas genom kurvan, även om det är lite, kommer en del av greppet åtgå till framdrivning. Säg att det är 7 kvar till sidogrepp i en bil med fyra drivande hjul så har du 4 kvar till sidogrepp i en tvåhjulsdriven bil. gasar du så mycket att det sladdar är det noll kvar.

man kan rita kraftkomposanter etc om det känns bättre men detta är kanske enklare att förstå.

Lägre riskt för bakhjulssläpp skulle det kunna vara under några omständigheter, men i praktiken, nej.
 
  • Gilla
faf och 2 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Jag har fått det höga nöjet att få välja förmånsbil i jobbet. Det ska bli skönt att få sälja familjebilen och slippa bekymra sig över service och reparationer på den.

Men utbudet verkar bli lite skralt, med företagets krav kombinerat med mina egna.

Företagets krav:
Pris max 8.5 basbelopp inkl vinterhjul etc. Ca 399 000 bagis och den får släppa ut max 130 gram co2 per km. I övrigt fritt fram.

Mina krav: Fyrhjulsdrift då vi har en stuga i fjällen. Rymlig då vi har tre barn. Parkeringsvärmare ska jag banne mig unna mig denna gång. Helst sjusitsig men då finns det noll modeller som matchar kraven.
Dragkrok är också ett krav.

Vad finns då att välja på som stämmer på allt detta? Såvitt jag kan se endast:

Mitsubishi Outlander PHEV.
Har allt ovanstående. Finns från 379 000, bör gå klämma in vinterhjul och drag för 20 000kr
Lågt förmånsvärde och hög dragvikt.
Åldersdigen modell, dessutom har vi en likadan fast diesel 2013 års modell, trist!

Volvo V60 D4 AWD
Har fått en offert på strax under 399 000 för en v60 med parkeringsvärmare och vinterhjul.
Säkert bekväm men klart mindre än Outlandern.

Honda CR-V AWD Hybrid
Min toppkandidat. Rymligt och brett baksäte.
Känns och är betydligt modernare än Outlandern.
Låg dragvikt, endast 750 kg.
Pris från ca 350 000 plus utrustningen ovan.
Släpper dock ut 166 gram co2 per kilometer enligt nya körcykeln, men under 130 enligt den gamla. Är det någon som vet vad som gäller där? Företaget har inte specificerat vilken norm som gäller.

Toyota RAV 4 AWD Hybrid
Samma funderingar som kring Hondan.
I övrigt vet jag inte så mycket om den, säkert en bra bil.

Har jag missat någon tänkbar bil?
Hur hade ni resonerat?
Jag satt i samma sits för några månader sedan när jag skulle beställa en ny tjänstebil, men företag som jag arbetar på tillåter utsläpp på max 150g co2/km. Jag erbjöd mig att klimatkompensera för mina privataresor och tjänsteresor om jag fick ta en bil som hade högre utsläpp än vad bilpolicy tillät och det gick min chef med på.

https://klimatkompensera.se/produkt/bilresor/
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Inlägg raderade och tråd flyttad. Vänligen ta diskussioner om sådant som TS inte har frågat om i PM med varandra. //Mod
 
Raskus Raskus skrev:
Jag har fått det höga nöjet att få välja förmånsbil i jobbet. Det ska bli skönt att få sälja familjebilen och slippa bekymra sig över service och reparationer på den.

Men utbudet verkar bli lite skralt, med företagets krav kombinerat med mina egna.

Företagets krav:
Pris max 8.5 basbelopp inkl vinterhjul etc. Ca 399 000 bagis och den får släppa ut max 130 gram co2 per km. I övrigt fritt fram.

(...)
Trist att du har en arbetsgivare som inte tänker längre än näsan räcker och tror att hen hjälper till att rädda världen bara för att din bil inte släpper ut 150 eller något gram. Om man ska vara miljöhjälte så bör man ju iaf vara beredd att betala för det.

Lycka till i ditt sökande.
 
D Daaaaaniel skrev:
Trist att du har en arbetsgivare som inte tänker längre än näsan räcker och tror att hen hjälper till att rädda världen bara för att din bil inte släpper ut 150 eller något gram. Om man ska vara miljöhjälte så bör man ju iaf vara beredd att betala för det.

Lycka till i ditt sökande.
Tack för årets bittraste inlägg. Själv är jag enbart glad över att få en förmånsbil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Tack för årets bittraste inlägg. Själv är jag enbart glad över att få en förmånsbil.
Haha, varsågod!
Men mitt lycka till i ditt sökande var dock på intet sätt bittert eller ironiskt.
Hoppas verkligen att du hittar en bil du är nöjd med utifrån de manöverutrymmet som du fått :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.