Ser ut som dom lagt allt golv i husets längdriktning så därför ser de "fel" ut i vissa rum, så om man vill lägga golvet åt "rätt" håll varje rum för sig så lär de ju oxo se fel ut, lite virrvarr typ
 
Golvet måste ju ligga i längdriktningen då det är så modulerna levereras. Golvet är ju redan lagt när huset "monteras ihop".

Hade jag fått välja så hade jag lagt det åt "rätt" håll i alla rum, dvs kortsidan mot fönster och det skulle resultera i att allt golv skulle ligga åt samma håll - som nu fast tvärtom. :D Just nu ligger det "fel" i alla rum. :(

Fast vi kommer strunta i detta och ta det som det kommer. :) Tror jag.... :(:/
 
problemet blir bara att om du vill ha ett golv i hela huset utan de fula trösklarna. Det golvet vi lade i vårat hus fick max vara 8.5 meter på "bredden" innan man var tvungen att bryta av med en rörelsefog. i längdriktningen fick det vara hela 17 meter, och då vi ville ha utan skarvar så lade vi golvet på längden, och ett par rader i mitten på huset går ju ända från köket och fram till klädkammaren, en bit som blir ca 12 meter, vilket inte hade gått med golvet på "rätt" håll.

Att tjejen dessutom ville ha golvet på "fel" håll gjorde ju det lite lättare :)
 
Hmmm... vänta nu... nu får jag revidera mina tankar. I hallen så läggs ju plankorna längsmed... och i sovrummen "tvärtom". Och eftersom det är öppet till kök och matsal så blir det som hembrennarsven säger - virrvarv!

Vad bra, då slipper jag fundera mer på detta. :) Nu blir det som golvet är lagt från fabrik! *PUH*
 
Henrik, ser att ni lägger in golvet själva, valde ni bort kök och allting också? Eller lägger ni en list där köksskåpen kommer?

Funderar på om man skall välja bort golvet trots allt för att förenkla golvbyte i framtiden.... + att ek eller ask kanske inte är något vi egentligen vill ha... :-/

Men om man väljer bort golv så ryker även golvfodrena, och det känns meckigt att behöva göra IGEN..... (har redan gjort det i nuv. hus... :()
 
Nu har jag äntligen fått lev. datum på min Västervik....den 6/11 dimper den ner från Sundsvallsfabriken :)

Kan råda er som väljer ek/ask att välja till det tjockare och mer tåligare alternativet, jag har valt eklamell 15mm som man kan slipa om vid behov, 7000:- extra blev de men de e de värt.
 
Vår säljare gav oss rådet att ta det billigare/tunnare golvet då detta är mycket stöttåligare då det inte är lika mjukt som 15mm.

Finns ju alltid två sidor på råd.
 
snysop skrev:
Henrik, ser att ni lägger in golvet själva, valde ni bort kök och allting också? Eller lägger ni en list där köksskåpen kommer?

Funderar på om man skall välja bort golvet trots allt för att förenkla golvbyte i framtiden.... + att ek eller ask kanske inte är något vi egentligen vill ha... :-/

Men om man väljer bort golv så ryker även golvfodrena, och det känns meckigt att behöva göra IGEN..... (har redan gjort det i nuv. hus... :()
Vi har valt bort det mesta som gick välja bort, det enda som är gjort i fabriken är tvättstugan med plastmattan.

Det första vi gjorde när huset kom var att just lägga golv överallt då vi inte hade kök, garderober eller annat som var ivägen.

Så vårat golv går in under hela köksskåpen, och det blir en vanlig sockel längst ner som möter mot golvet.
 
Vi valde bort insidan helt, men det känndes som om att säljaren skulle kunna tänka sig att vara flexibel.
Vi lade klinker i kök o hall, parkett i sovrum och storarrum, laminat i smårummen(hållbarare).
Blev även betydligt billigare än det vi valde bort...
Ångrar inte en sekund!
 
Vad fick ni i avdrag när ni valde bort allt på insidan? Vilken villa har ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.