Hej! Min bergvärmepump har precis rasat och har begärt in offerter från några olika leverantörer. Begränsade kunskaper själv så tar gärna hjälp från experterna på forumet😀.

Thermia calibra eco 8 122500
Thermia legend 8 110000
ctc gsi 608 122500
nibe s1256-8 129300
Bosch Compress 7800i LWMF 8 150000

Inga uppgifter om borrdjup, har suttit en thermia vila classic 55 där tidigare. På bosch så rekommenderades en utjämningstank med cirk.pump med som är med i priset. Ljudmiljö är en faktor för mog.

Så till mina frågor,
Hur skall man resonera? Något tips kring mina offerter och behövs en utjämningstank om man har en inverter.

mvh
Thomas
 
Ganska dyrt med värmepump numera men Bosch ligger alldeles för högt i pris tycker jag. Är det problem med knäppningar i värmesystemet eller extremt liten volym i det? Annars måste utjämningstank vara onödigt. Har du tittat på SGU's brunnskarta om borrhålet finns registrerat där? Villa Classic 55 låter som om borrhålet är väldigt kort och skulle behöva kompletteras.
 
En Villa 55 och låt säga 20 år så kanske runt 100m.
Men det beror på var i landet.
Sedan påverkar det också på hur mycket elpatron gått varje vinter.
Så du behöver få mera info varför man valt de olika modellerna och vad de utgått från.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Japp lite mer information och en classic 55 är en liten pump och skulle nog be räkna mer på en calibra 1,5-7kw (inverter) och en Legen 6kw.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag gav 148 för en Calibra eco 12 i höstas. Byte av befintlig Thermia från - 78
 
  • Gilla
Thomas Olsson1
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Japp lite mer information och en classic 55 är en liten pump och skulle nog be räkna mer på en calibra 1,5-7kw (inverter) och en Legen 6kw.
Var min tanke också.
 
J Josth skrev:
Ganska dyrt med värmepump numera men Bosch ligger alldeles för högt i pris tycker jag. Är det problem med knäppningar i värmesystemet eller extremt liten volym i det? Annars måste utjämningstank vara onödigt. Har du tittat på SGU's brunnskarta om borrhålet finns registrerat där? Villa Classic 55 låter som om borrhålet är väldigt kort och skulle behöva kompletteras.
Tack för svar! Inget knäppande, brunnen finns inte på sgu, uppvärmningen är via golvvärme i två byggnader på totalt ca 125 m2 (vet inte om det säger något om volymen)
 
A AndersS skrev:
En Villa 55 och låt säga 20 år så kanske runt 100m.
Men det beror på var i landet.
Sedan påverkar det också på hur mycket elpatron gått varje vinter.
Så du behöver få mera info varför man valt de olika modellerna och vad de utgått från.
Det var baserat på effekten på den nuvarande som var 7 eller 8kw om jag inte minns fel
 
Thomas Olsson1 Thomas Olsson1 skrev:
Tack för svar! Inget knäppande, brunnen finns inte på sgu, uppvärmningen är via golvvärme i två byggnader på totalt ca 125 m2 (vet inte om det säger något om volymen)
Volymen i 125 kvm golvvärme ska absolut räcka för en inverter med reglerbar effekt.
 
Thomas Olsson1 Thomas Olsson1 skrev:
Det var baserat på effekten på den nuvarande som var 7 eller 8kw om jag inte minns fel
Villa 55 är på avgiven effekt knappt 5,5 kW.
Det var därför jag funderade på varför det offereras större pumpar såvida det inte finns ett djupare hål som klarar det, men det låter inte sannolikt utifrån tidigare dimensionering av borrdjup.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Villa 55 är på avgiven effekt knappt 5,5 kW.
Det var därför jag funderade på varför det offereras större pumpar såvida det inte finns ett djupare hål som klarar det, men det låter inte sannolikt utifrån tidigare dimensionering av borrdjup.
Tack, har frågat om uppgifter på en mindre.
 
Hur din VP varit i drift, konstant 24/7 när kylan krypit ner och vet du om el-patron har varit i drift. har du någon koll på tempen på käldbäraren ( KB ) vad den varit under driften. Ditt hål ligger nog i storleksordningen ca 90 - 100 meter
 
Thomas Olsson1 Thomas Olsson1 skrev:
Tack, har frågat om uppgifter på en mindre.
Du får tänka på att när din classic blev installerad så var enegiteckningen på den tiden 75%och resten elpatron. Men vad säger energiberäkningen?
 
V växelventil skrev:
Du får tänka på att när din classic blev installerad så var enegiteckningen på den tiden 75%och resten elpatron. Men vad säger energiberäkningen?
Nja, så illa behöver det inte vara. Vår Villa 55 från 2000 och 100m hål behöver här nere 20-30 timmar i snitt elpatron/år inkl. legionella körning.
Men det är därför jag undrade till ts hur de kunnat offerera större pumpar.
Det behövs mera info från ts.
 
J jonaserik skrev:
Hur din VP varit i drift, konstant 24/7 när kylan krypit ner och vet du om el-patron har varit i drift. har du någon koll på tempen på käldbäraren ( KB ) vad den varit under driften. Ditt hål ligger nog i storleksordningen ca 90 - 100 meter
Inte så bra koll då vi flyttade in sent i höstas, den har slagit på och av lite då och då skulle jag säga baserat på ljudet. Har inte sett att elpatronen har gått in någon gång överhuvudtaget, även när det var -25/30 ute..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.