Ja det är klart det är skillnad på proffssaker och övriga, så är det alltid inte bara när det gäller verktyg.
Men det betyder inte att allt annat är skit.
 
G
För mig gäller bara festool samt makitas batterifein. Festools skruvdragare orkade 8 års yrkesanvändning och fungerar än, men batterierna är trötta. Att slanta upp 5000 för en skruvdragare som bara används som hobbymaskin är för de som har råd, men som hantverkare så finns inget annat än festool, makita, hilti, fein. Möjligen bosch blå stickis 85 pe, då huset är smalt. Deras 125 stickis var urkass. Istället för att spendera pengar på vektyg, så anlita proffs! ?
 
G
jag har fein skruvdragare slår Bosch blå alla gånger
 
Duttarmajster
Hemapulade husägare och väldigt nöjd med ÖoBs 18V skruvdragare för 299kr som har allt artikeln säger att en skruvdragare ska ha.
Jag är så nöjd att jag har köpt en andra. Med dessa har jag byggt komplementbyggnad, innerväggar, trappa och liten altan med dessa maskiner och är helt nöjd.
Fick pengar över att lägga på virke och skruv istället :)

Nu kommer jag väl få dödshot och behöva hemlig identitet :p
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
G
Har en hitachi och är jätte nöjd och har både sticksåg och tigersåg med samma batterier. Det är inte det bästa men fungerar att använda både som hobby och som hantverkare
 
W
Har också hitachi och tycker också att dom är bra men festool är bättre
 
Tyvärr har ju Bosch fattat att glada hempulare köper deras blå serie, så det finns en leksaksvariant på den med... Det är samma tillverkare som gör Milwaukee som Aeg, så vill man ha bra kvalitet för hyfsad peng kan jag rekommendera Aeg's Pro-serie...
 
Jag är ägare av 3st Ryobi-dragare och dom har verkligen fått bekänna färg då jag byggt och fortfarande bygger hus. Dom har slängts med och tappats och hålborrats med, dragit in 180mm skruv utan problem och dom har verkligen hållt nu i snart 4år, inget strul.
Det är ett batteri som inte håller speciellt länge längre men förutom det så kan jag inget annat än vara nöjd. Och då ställer jag mig frågan om det är befogat att köpa en maskin som kostar det dubbla eller ännu mer samt att nya batterier är betydligt dyrare, inte för mig iaf. Jag är nöjd.
 
Bra artikel, men det känns minst sagt märkligt med rekommendationen 18 V för en all-round maskin. 14,4 V duger nog gott åt de flesta. Däremot kan det ju vara mat på att välja två batterier, så man alltid har ett i laddaren.

Chucken tycker jag personligen är viktig, en bra all-round maskin bör absolut kunna gapa för för 13 mm. Även utformningen av chuckens käftar kan vara värt att titta på, så den även klarar riktigt små borr. De kanske är självklara egenskaper bland de dyrare märkena, men inte nödvändigtvis på alla modeller och fabrikat.
 
Jag tycker mig inte lägga något snobberi i val av maskiner, däremot är jag en stark förespråkare av att köpa en bra maskin som håller än tre dåliga. När man väl har avsatt tid till projekt hemma vill jag att prylarna fungerar. Jag vill dessutom veta att jag gör jobbet med rätt utrustning så att arbetet går snabbt och smärtfritt.

Anledningen till att jag generellt inte förespråkar Boschs gröna serier är att jag har dålig erfarenhet av deras skruvdragare. Detta gäller på punkter såsom ergonomi, värdelös chuck samt små och flimsiga batterier. Krasst sett är de heller inte otroligt prisvärda då deras 18V-maskiner faktiskt börjar närma sig tvåtusen kronor. Detta gäller modellen med de största batterierna (2,5Ah) vilka i mitt tycke fortfarande är för små.
 
Jag tycker det var välskrivet och en bra guide! klart att artikeln inte kan vara heltäckande för alla eventualiteter men tror den kan hjälpa många. Själv kör jag Milwaukee för "tyngre" handmaskiner och Festool för mer snickerimaskiner, de har blivit mina favoritmärken även om jag tycker de Makita jag prövat också varit bra. Blå Bosch har jag inte varit imponerad av alls.
 
Har en Hilti 22v med dubbla 3,3ah batterier, ganska tung men bra balans, snabb att jobba med och sackar aldrig, har man provat Hilti är man nöjd resten av livet..Fredde
 
G
Håller helt med Wik83, har ett par Ryobi och de har orkat/hållit för ett par byggen hittills under ett par år. Mycket nöjd med pris/funktion, tycker det skiljer mycket från andra lågprisgrejer...
 
Tråkigt med en artikel som förenklar bort så mycket relevant information. Varför bry sig om vilken spänning det är på batterierna? Det som är av betydelse rent maskinellt är maximalt varvtal, tillgängligt moment samt energiinnehållet i batterierna.

Och jag förstår inte heller varför du avråder från de billiga märkena istället för att fixa en checklista på "miniminivå". Jag har kört i två år på en ~500kr Meec röd. Det är helt tillräckligt för det mesta och den håller nog ett antal år till. Visst hade det varit bra med dubbla batterier, bättre chuck samt högre varvtal men det är inget krav. Den kan ju gå sönder imorgon men många olyckor kan hända med handverktyg och jag skulle tro att jag kommer utsätta den för något fatalt innan den går sönder av sig själv. Och då hjälper det ju inte att ha betalt 3-4 ggr så mycket.

Min tidigare kostade 49 kr (erbjudande på Jem&Fix), men den var faktiskt för dålig för att användas...konstigt nog.
 
Låt mig göra en sak klar:batterispänningen har ingen betydelse så länge motor och battari matchar varandra. Marknadsförarna har lyckats lura i folk att högre spänning är bättre. Det ända viktiga ur batterisynpunkt är energiinnehållet dvs Volt ggr Ampertimmar. För användaren är det uteffekten som är viktig dvs varvtal ggr vridmoment samt var och en av dessa parametrar:Varvtal när man borrar och vridmoment när man drar i stora skruvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.