Verktygsfantasten Per-Henrik Lundblom djupdyker i ämnet sladdlösa borrskruvdragare och hjälper dig välja rätt.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt skruvdragare
 
Det stämmer inte att alla 10,8 v maskiner har batteri i handtaget .
Sen kan en ryobi black&decker och grön Bosch vara helt ok för en vanlig hemmasnickrare , självklart är det inte samma kvalité men används maskinen sparsamt så är det inga problem .
 
De viktigaste sakerna (enligt mig) kommer med, fast rätt långt ner i texten.

Grepp: Få människor har händer som dasslock (då är dom basketspelare). För oss med normalstora händer är det viktigt att inte greppet är för stort precis som Per-Henrik skriver.

Balans: När man håller ett verktyg ska man bara behöva lyfta det. Inte hålla emot något slags moment av något slag.

Skulle vilja säga att dom aspekterna är viktigare än många tekniska data.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Klart att dyrt ofta är bättre men är det rätt? Frågan är väl mer vad som är tillräckligt.
Själv klarade jag en femårig (i stort sett total-) renovering av ett äldre hus på i det närmaste heltid med en 400-kronors skruvdragare från Ö&B med ett NiMH batteri. Stanley eller något heter den. Ett extra batteri hade förstås varit ett plus när det var många skruvar, och jag använde skruv till i stort sett allt. Den funkar fortfarande om den får lite uppladdning innan och den har hållit i kanske 12 år nu.
Borrhål med större diameter görs med en sladdmaskin (Bosch) och betong/granitborrning med en billig "noname" borrhammare.
Någon Makita blev det aldrig trots att inte budgeten styrde utan det var behovet som aldrig uppstod.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
M
Tycker att man ska nämna slagskruvdragare också när man nämner just skruvdragning i artikeln. Och även fördelar med batteribytarsystem (Samma batteri till olika verktyg) och vilken Volt de olika tillverkarna har för detta.
 
Batterier brukar väl inte hålla längre än 4-5 år och utbytesbatterier kostar ofta 70-80% av skruvdragarens inköpspris? Pro maskinerna skall hålla för daglig drift och är därför slitstarkare, men batterierna är väldigt lika de som sitter i hobbymaskinerna. Utvecklingen på batterisidan är också så pass snabb att det sällan känns motiverat att köpa ett utbytesbatteri till en gammal maskin.
 
arneri68 skrev:
Batterier brukar väl inte hålla längre än 4-5 år och utbytesbatterier kostar ofta 70-80% av skruvdragarens inköpspris? Pro maskinerna skall hålla för daglig drift och är därför slitstarkare, men batterierna är väldigt lika de som sitter i hobbymaskinerna. Utvecklingen på batterisidan är också så pass snabb att det sällan känns motiverat att köpa ett utbytesbatteri till en gammal maskin.
Jag är fullständigt övertygad om att det går att göra batterier som håller både 10 och 20 år. Grejjen är att dom ska vara slut efter ett par år. Ekorrhjulet och konsumtionsekonomins motor behöver det. :(
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Jag är fullständigt övertygad om att det går att göra batterier som håller både 10 och 20 år. Grejjen är att dom ska vara slut efter ett par år. Ekorrhjulet och konsumtionsekonomins motor behöver det. :(
Går ej att säga en tid batterier håller utan det är hur många laddningar batteriet klarar av .
 
En sak som är viktig för mig är att greppet är så att jag kan få trycket rakt över borren/skruven, även med en hand. De flesta borrmaskiner med sladd har sådant grepp, men det är ovanligt på sladdlösa maskiner.

Exempel: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001108/

Med den kan man lätt trycka rakt ned på borren/skruven genom att hålla längre upp och gasa med lillfingret, även om man behöver andra handen till att hålla.
 
Jag har ett paket från Makita bestående av borrskruvdragare och "mutterknackare" på 14 volt. Dessa maskiner är närmare 10 år gamla ungefär och går som tåget trots lite misshandel nu och då. Men något jag gillar väldigt mycket med dessa (och då givetvis Makitas nyare diton också) är att LED-lampan hålls tänd ett par sekunder efter att man släpper avtryckaren. Det har varit guld värt när jag dragit flexslang på vinden och hamnat i många mörka lägen så att säga. En dutt på knappen och jag har haft 10 sekunders ficklampa. :D

Sen en grej jag kan störa mig på är när maskinerna är utrustade med 10 mm chuckar. Givetvis förstår jag att detta görs med hänsyn till maskinens styrka, att man inte ska kunna använda för stora verktyg, men jag anser att det är upp till mig att avgöra. Brorsan fick en 10 v DeWalt via jobbet med just en sådan chuck och det var mest ett störande moment när man t.ex skulle dra in några karmskruvar med karmnyckeln och hittade av just den maskinen.

Snabbladdare!
Har man två batterier och en snabbladdare så är man aldrig utan ström och kan jobba så länge man orkar. Billiga maskinpaket med skumma namn brukar sällan vara utrustade med dubbla batterier och snabbladdare så det brukar bli långa fikaraster när strömmen är slut.
Och angående batterierna så brukar dessa passa mellan de olika maskinerna hos de kända tillverkarna, så det räcker med en snabbladdare, ett par batterier och alla tänkbara maskiner så klarar man sig långt. :D


Till sist vill jag avråda från slagfunktionerna till hemmafixare som inte kan skilja på "lättare arbeten" och "borra hål för 20 mm betongexpandrar". Jag får någon sorts ångest när jag hört grannar försöka borra hål i gamla betongväggar och då hållit på halva dagen med borrandet med en stackars maskin som mest verkar vibrera. Skaffa hellre en billigare borrhammare från typ Biltema för sånt om man ska bo i ett betonghus. Trots att det är skräpmaskiner så är de betydligt bättre för ändamålet och man skonar den stackars skruvdragaren.
 
Redigerat:
Det är väl ändå en stor skillnad på skruvdragare och borrmaskiner..?

En skruvdragare har normalt sett ingen vanlig chuck utan ett snabbfäste för bits och är lite klenare för att man skall ha bättre kontroll över åtdragningen (och även spara armarna). Alla som försökt sätta gips med en urstark 18v borrmaskin förstår varför det finns speciella skruvdragare.

Sen finns det givetvis mellanting mellan borrmaskin/skruvdragare men av artikeln verkar det som att det inte är någon större skillnad vilket jag tycker är felaktigt.

Två olika maskiner med olika användningsområden.
 
McStewart skrev:
Det är väl ändå en stor skillnad på skruvdragare och borrmaskiner..?
Jag har i texten genomgående valt att benämna maskinen just skruvdragare även om jag håller med om att det är missvisande. Den poängen försökte jag få fram i de inledande styckena. Anledningen att jag valt "skruvdragare" är att det är den benämning som de flesta använder för den här typen av maskiner. Det tycker jag gäller både yrkesmän och hemmafixare.

När det kommer till skruvdragning så finns det det ju precis som du skriver en uppsjö av maskiner. Till gipsen hade jag personligen föredragit en ren gipsskruvdragare. Dock tycker jag att det går utmärkt att gipsa ett par rum hemmavid med en batteridriven borrskruvdragare. Använder då inte momentbegränsningen utan släpper fartreglaget på känn.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Batterier brukar väl inte hålla längre än 4-5 år och utbytesbatterier kostar ofta 70-80% av skruvdragarens inköpspris? Pro maskinerna skall hålla för daglig drift och är därför slitstarkare, men batterierna är väldigt lika de som sitter i hobbymaskinerna. Utvecklingen på batterisidan är också så pass snabb att det sällan känns motiverat att köpa ett utbytesbatteri till en gammal maskin.
Jag håller med om att utbytesbatteri ofta är på tok för dyra. Däremot har jag själv ett flertal maskiner som passerar tioårsdagen om några månader. Detta är första generationens Li-Iondragare från Makita med 14,4V batterier. Något annat fanns inte när jag köpte dem.

Har även en del gamla Ni-MH-batterier till Festools skruvdragare som mår bra och fungerar som förväntat.
 
imported_Benno skrev:
Klart att dyrt ofta är bättre men är det rätt? Frågan är väl mer vad som är tillräckligt.
Håller faktiskt inte med. Jag tycker att om man ska investera i en bra maskin så står nog skruvdragaren högst upp på listan. En välbalanserad dragare som ligger rätt i handen, väger lagom mycket och med bra kapacitet i batterierna är en fröjd att använda. Måste erkänna att jag inte använt speciellt många billigare skruvdragare men de jag har nyttjat har inte imponerat. Det är alltid något som varit fel när det kommer till utformning, batterikapacitet, avsaknad av snabbladdare, chuck som man inte kan greppa osv.
 
Vi har byggt flera småhus de senaste 2 åren och valde två gröna Bosch med 18v batteri. Den mindre är lätt och otroligt välbalanserad, mkt bra för gipsskruv och alla enklare dragningar. Den större är stark som en oxe. Maskinerna är efter synnerligen flitig användning fortfarande i mycket gott skick och ett nöje att använda, dagligen. Jag kan därför inte förstå vad testmannen grundar sin dissning av gröna Bosch på? Jag skulle säga att de är kvalitetsmaskiner som är mycket välbyggda i alla avseenden. Enda nackdelen jag kan komma på är att batterierna som följde med inte har 3 Ah, men det är eg. inget problem när man har flera maskiner igång och sköter om laddningen så allt är laddat över natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.