Sugen jag blev på popcorn när jag sitter här och läser min Vollbrecht&Alm! Hit med lite popcorn!;)
 
Jag har spolat av lav med vatten för o få det lite snyggare.
 
Starkt beskuret träd framför rött hus med fråga om trädets överlevnadsmöjlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog mig tid att gå loss på trädet idag, vad tror ni, finns det någon chans till överlevnad och bättring eller är det bara att jämna med marken om ca 6 månader...��?
 
Varför frågar du forumet efter att du har gjort en urusel beskärning? Hade det inte varit bättre fråga innan?
För det första har du inte lämnat kvar några grenar som skulle kunna bilda en krona. För det andra har du inte lagt snitten jäms med en förgrening utan överallt lämnat stumpar. Ur stumpar växer inga grenar, möjligtvis riskvastar, och så blir de inkörsport till röta o diverse sjukdomar. Dessutom helt fel årstid för beskärning av körsbär!
 
Tack för återkoppling Sommartorpare!

Vad är ditt förslag nu ?
 
Om du tycker att trädet pryder sin plats och har en funktion som upphängningsanordning för fågelmataren så ska du naturligtvis ha det kvar.

Om du vill ha ett friskt körsbärsträd så är mitt råd att plantera ett nytt. Dock ska ett nytt träd inte planteras på samma ställe! Läs här om hur du bäst planterar ett fruktträd (texten handlar om äppelträd, men planteringen är densamma för körsbör. http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

Sedan ska ju ditt nyplanterade träd beskäras de första åren efter konstens alla regler för att bygga upp en stark krona.Jag föreslår att du tar hjälp av en fackman till det. Efter de första åren behöver man så inte beskära trädet, körsbär mår bäst utan beskärning.

Om du vill undvika att trädet blir för stort är det bästa att köpa ett träd som är ympat på svagväxande grundstam.
Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.