20160416_162658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160416_162709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser vårat körsbärsträd ut, vad har hänt o behöver/kan vi göra något ?
 
Det är inte mossa utan lavar. Inget som skadar trädet, förekomst av lavar brukar anses som ett tecken på att luften är relativt ren eftersom lavar är väldigt känsliga för luftföroreningar.
 
  • Gilla
MissAnpassad
  • Laddar…
Kunde inte låta bli. :p
[video=youtube;Hi6zorMyhVU]https://www.youtube.com/watch?v=Hi6zorMyhVU[/video]
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Aha mossa o lav är samma sak...:beer:
 
Behöver inte vara ett problem, men det är ett tecken att trädet inte växer speciellt mycket. Ts träd tycker jag inte ser ut att må något vidare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok, vad kan det bero på och vad finns det för alternativ för att må bättre...?
 
Glesa ur kronan och stödgödsla kring foten, förslagsvis med kogödsel som du vattnar ner ordentligt.
 
Ok, har hört/läst att JAS månaderna är delvis en "skröna".
Går det att glesa ur nu april...?
 
Jag hade glesat nu och putsat i höst också. Risken att göra det på vårkanten är att det stimulerar tillväxten av vattenskott och att trädet lägger fokus på tillväxt överlag istället för att blomma och bära frukt. Sen kan det finnas en del sjukdomar som kan riskera att få fotfäste på våren. Å andra sidan tycker jag att det kan vara värt det om man vill starta om ett träd, då tänker jag att man beskär vår och höst första året och sen höst nästkommande år.

Här har du en enkel guide om beskärning:
https://www.blomsterlandet.se/Tips-...Frukttrad/Korsbar/Beskarning-Av-Korsbarstrad/
 
Tack för svar!
 
Tack Location, genomtänkt svar på mina funderingar iom hur bilderna ser ut.
 
Sir James skrev:
Ok, har hört/läst att JAS månaderna är delvis en "skröna".
Går det att glesa ur nu april...?
Tvärt om skulle jag vilja säga, vårvinter var rekommendationen tidigare men den utgick från att det var den tiden trädgårdsarbetare hade tid för det arbetet.

Ett körsbärsträd är svårt att förnya genom klippning det blir sällan bra och till slut dör det. Man formar dem som unga och sedan får man vara varsam med att klippa.
Du ska kolla så att trädet inte har sjukdomar, t.ex. grentorka då vissa grenar inte får några blad eller väldigt få. Även se till att bladen inte blir bruna och faller av.
Har du något av det ska trädet bort då det är utom räddning.
Det ser ju inte roligt ut ditt träd. ;)
 
Redigerat:
Tanken har slagit mig Anders S...

Misstänker att vi gör ett försök o klippa o får se hur det utvecklar sig.

Men jag tänker inte lägga ut bilder på hur det ser ut efter. ..:rolleyes:
 
Trädet är ju redan felbeskuret, stympat ur lite här och var och för långa stumpar lämnade. Så använd inte nuvarande beskärning som mall om du inte vet hur du skall göra.
 
Förslag på beskärning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.