Jo.
 
Seriöst. Jag tror inte att det finns någon husfabrikant som inte någon är missnöjd med. :)
 
Det där resonemanget körs i ganska många trådar här. Att bara för att husföretaget X lyckas bygga bra hus i 95 fall av hundra så är husföretaget bra. Javisst som kund har man betydligt bättre odds än om man beställer av husföretaget som misslyckas i 85 fall av hundra.


För mig är det ett fullkomligt ologiskt resonemang.

OM ett problem har eskalerats till företaget centralt, då är det bolaget som ansvarar för att deras produkt blir bra, inte enskilda säljare.
 
Hur resonerar ni när det gäller bilar då? Samma sak där. "Nä jag vägrar köpa en bil där det finns missnöjda kunder". Det är bara att inse att det finns inget som ALLA är nöjda med. Inte något alls, inte från minsta skohorn till största lyxbåt. Det är ALLTID någon som är missnöjd med något.
 
Jag som köpare har ju makten att välja bort dom husföretagen som inte har skött sina projekt bra. Och går det så långt att det kommer upp här, då har det gått alldeles för långt. Man kan sköta sina misstag snyggt och be om ursäkt, eller ge nån slags kompensation. Huvudsaken är ju att man som köpare känner sig nöjd.
Vissa företag dyker upp oftare här än andra eller hur? Varför skall jag då välja att bygga med Roxi Stenhus t.ex. ? Visst, alla kan ju ha nåt som inte gått helt perfekt, men när det är relativt frekvent så tycker jag att man ska dra öronen åt sig.
 
5.2 racing skrev:
Jag som köpare har ju makten att välja bort dom husföretagen som inte har skött sina projekt bra. Och går det så långt att det kommer upp här, då har det gått alldeles för långt. Man kan sköta sina misstag snyggt och be om ursäkt, eller ge nån slags kompensation. Huvudsaken är ju att man som köpare känner sig nöjd.
Vissa företag dyker upp oftare här än andra eller hur? Varför skall jag då välja att bygga med Roxi Stenhus t.ex. ? Visst, alla kan ju ha nåt som inte gått helt perfekt, men när det är relativt frekvent så tycker jag att man ska dra öronen åt sig.
Helt rätt. Säger inte emot för fem öre.

...Förutom på en punkt "går det så långt att det kommer upp här". Tror inte att det behöver vara särskilt mkt fel för att det kommer upp här. Det beror helt enkelt på hur internettig man är som person. :) Lycka till med husletandet! :)
 
Jo, men jag räknar bort problem som; Snickaren var gôrsvettig under hela bygget. Säljaren var sliskig. Ett fönster var restat, kom två dagar senare. mm, mm.
 
Man bör väl beakta att detta forum inte är något statistiskt säkerställt media. Dvs det kan mycket väl vara så att vissa husfabrikanter råkar få fler klagomål än de förtjänar (jämfört med andra dvs).

Dessutom tror jag nog att man får räkna med lite mer klagomål på husleverantörer som håller lägre eller betydligt lägre priser.

Med det sagt kan jag ju erkänna att jag själv litar ganska mycket (kanske lite för mycket) på det som sägs här.

Man får väl helt enkelt försöka sålla ut de "riktiga" klagomålen, dvs inte hänga upp sig på den sliskiga säljaren, svettiga hantverkaren etc. Däremot återkommande större problem...

/ d
 
Redigerat:
dessutom så säljer ju smålandsvillan fler hus än de flesta tillverkare vilket borde resultera i fler klagomål här på forumet.

Tyvärr känner vi oss också litet besvikna. Vi har samma problem som fler tidigare, det lovas och lovas att div småfix ska ordnas, man ligger på och tjatar men inget händer ... man har t ex väntat i ett och ett halvt år med att kompletteringsmåla ovanpå spikar etc vilket gör att huset ser helt prickigt ut nu när det äntligen är gjort.

Det gäller att vara väldigt observant vid slutbesiktningen. Vi är på gång mot en "riktig" garantibesiktning och hoppas på att det blir litet fart då.
/f
 
Redigerat:
Någon som vet kontaktinfo till t ex VD?
 
Vilka säljkontor är det som ni upplever som kassa?
Själv har jag pratat med säljaren på husknuten i Göteborg och han verkar bra.
 
Tyvärr Saab 9-5, jag tror att det är ett systemfel på högre nivå. Det finns helt enkelt inte varken folk eller budget för att ta hand om alla fel som finns i husen ... Jag tycker i alla fall att vår lokala byggledare sliter sitt hår för att få saker rätt men när han sagt såhär ska det vara såhär ska vi göra så tar det stopp och inget händer ...
 
Hur har ni andra känt innan bygget kom igång, jag tänker framförallt på kontakt med säljare och företag?
Om det inte varit så mycket arbete och jobb som redan gjorts och att det suger musten ur en att hålla på med allt som ska göras så skulle jag nog byta tillverkare och köpa hus från någon annan. Säljare som inte tar våra frågor på allvar och som inte hör av sig när det är sagt. Saker som muntligen inte ska vara några problem blir problem när det ska komma på papper. Det känns lite som att varje möte bara har varit jobbigt då säljare är oerhört angelägen och stressad att kontrakt ska skrivas omgående. Problem med bygglovshandlingar som blir fel och de ändringar som gjorts har tagit oerhört lång tid osv...
Visst har vi som kund säkert ställt massor av jobbiga frågor, kommit med ändringar osv, men det hör väl till. Speciellt när man ska köpa ett hus för extremt mycket pengar.

Hur har ni känt inför era möten med era säljare och kontakt med kontoret?
 
För o svara på Danne12345s fråga..
Jag/Vi skulle inte rekommendera vår säljare o deras kontor i den kommunen vi haft o göra med till någon.. hugger hellre av mig armen, känns det som!
Jävla sprättar som snackar en massa dynga o inte kan hålla sig till kontraktet.. Dom lovar guld o gröna skogar men i själva verkat blir det bara SKIT av allt..
Visst, vi är inte så "jättedrabbade", finns säkert dom som fått fler problem än vi, men som säljare tycker jag att man borde veta vad man snackar om, veta vad kontraktet man skrivit på handlar om.. inte komma efteråt o säga att dom har varit schyssta för där fick ni minsann billigare pålning osv. Är väl för fan deras uppgift att ange RÄTT kostnad o kolla upp vad dom ger för prisuppgifter i kontraktet.. Ja jag kan nog skriva på hur mkt som helst här.. men jag förstår din känsla Danne12345, till 110%!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.