behöver borra väldigt långa hål, från fönstersmyg upp till vind, med relativt klen borr, cirka 6mm. Gissar att borren behöver vara 500mm lång.

Finns sådant? Tips på inköpsställen?
 
Prova Ahsell, TOOLS m.fl. "riktiga" järnhandlare.

Jag har ju däremot inte tid till det så jag svetsar ihop en vanlig borr med ett rundjärn i lagom längd.

Protte
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
400 mm långa är vanligt och finns lite varstans längre brukar bli mer special och jag tror att det då blir att gå upp till 8mm.

ESSVE har långa 8 mm vet jag sen tidigare och dom kan du beställa hos någon som säljer ESSVE grejor. Deras långas 8mm är 600 mm långt. Art nr: 999 59 82
 
thomas33 skrev:
Borrförlängare Denna ökar längden med 30 cm [länk] Inte det allra bästa för att förlänga ett borr, men gäller det enbart några få hål i trä, så fungerar det.
Svårt i ett 6 mm hål tror jag kopplingen är nog minst 10-12 mm
 
Varför måste du ha så litet hål?
Borra 16mm och dra i ett plaströrör och plugga hålet med en plugg med 6mm hål i.

Berätta lite mer om varför du gör detta så ska vi försöka ge dig bra råd.

Men generellt om du kan så borra större hål med en riktig träborr som du förlängt med svets och rundjärn, som är smalare än borren.
 
Jsg ska montera magnetkontakter vid fönster och dörrar, ska uppgradera larmet lite. Lite större än 6 mm skulle funka men 16 vill jag slippa pga det extra arbetet med att återställa snickerierna.
 
Essves 8mm borde funka......
 
B-tema har det här exklusiva setet med 460mm långa 6-20mm.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men har du verkligen 50 cm trä att borra igenom?
Kan du inte borra ett lagom stort hål i karmen och sedan möta med ett lite större från andra hållet?
 
Teoretiskt är det ju möjligt att borra från två håll på vissa ställen, men i praktiken helt omöjligt att hitta rätt tror jag.

Jag tänker mig att jag borrar nerifrån och sedan fäster kabeln vid borren och drar tillbaka.
 
460mm skulle antagligen funka......
 
DET GÅR att ta en 4 mm (gas)svetstråd smida till den lite platt, slipa till eggar typ plattborr och borra med.

Borrar du dessutom ett hål i den tillplattade delen så drar du tillbaka kabeln på en gång för det kan vara svårt att pricka av hålen sedan när man ska dra in kabeln.

Du kommer att få ett 5 mm hål.
Det finns även 3,15 mm tråd om du kör med klen kabel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I
Redigerat av moderator:
Tack för tipsen. Svetsalternativen går dock bort, jag svetsar inte. En 5-hundring är mycket pengar för en borr men jämfört med totalkostanden för larmuppgraderingen är det pjutt. Skulle jag ta hjälp att göra 20 hål på detta sätt så....är det också pjutt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.