Krikkan skrev:
Det beror väl ändå på hur man definierar granne. Jag tycker nog att den som bor två tomter bort också är en granne.
Och var tycker du då gränsen går när man övergår från att vara granne till att inte vara granne?
3 tomter, 4 tomter eller i andra ändan av kvarteret eller i grannbyn?? :confused:
 
saralucy skrev:
När kommunen gör sin prövning, skickar de då ut så att hela området har något att säga till om angående förhandsbesked/bygglov? Även grannar som inte angränsar till min tomt och har hus mellan min tomt och sin?
Man kan alltid skicka in synpunkter och överklagande även om kommunen inte skickat ut papper för synpunkter.
Desto längre ifrån aktuell fastighet som den klagande bor desto mindre tas hänsyn till synpunkterna.

I detta fall (fast det vet vi inte) kan det ju finnas tex en gemensam privat väg som påverkas, eller upplevd risk för ökad trafik el.dyl.
Svårt att veta om kommunen tar hänsyn till sådana synpunkter, men det är definitivt inte den otrevlige grannen som bestämmer var skåpet ska stå, om man säger så.
 
Markägaren är bortrest för tillfället men hemma på måndag igen och ska då prata med denna Adolf. Överklagar han kommer han inte få köpa någon tomt, eftersom han beter sig så otroligt otrevligt. De visar väl sig vilken IQ nivå han är på om han ändå väljer att driva detta vidare, då får han ett hus brevid sin tomt som han istället kunde ha fått köpa. Pratade med kommunen igår igen om denna granne och hans överklagan kommer aldrig stå sig i rätten säger hon. Men processen blir såklart fördröjd vilket är väldigt segt.. men men.

Vilken röra! Vi försöker bara hålla så god ton det går med denne Adolf och markägaren får ta denna fight, vi är verkligen inga bråkiga typer. Fortsättning följer..
 
roland53 skrev:
Och var tycker du då gränsen går när man övergår från att vara granne till att inte vara granne?
3 tomter, 4 tomter eller i andra ändan av kvarteret eller i grannbyn?? :confused:
Tja, varför skulle inte flera av dom kunna vara ens grannar? Inte dom i grannbyn, eller i en annan stadsdel, men i samma kvarter eller de närmaste tomterna. Jag tycker inte det finns nån fast övre gräns för hur många grannar man kan ha.
Som ett exempel kan jag säga att jag själv för närvarande bor i lägenhet, i ett hus med 118 lägenheter och gissningsvis kring 200 boende. Ändå kallar jag mina bekanta som bor i huset utmed för mina grannar.
 
Hur har det gått? Blev det affär? Köpte Adolf tomten? Byggde han en bunker? Har något lov ens beviljats än?
Så många frågor!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg som var off topic och inte förde diskussionen framåt.

/Moderator
 
  • Gilla
EI30-SaC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.