zleepys zleepys skrev:
nej det gör inte en färdskrivare :p utan att det antagligen är dags för 45min, eller 30min rast, men inte vid 15min:)
Glöm inte att rasten är delbar 😉 tex 15+30=45minuter under 4.5timmes körning.
 
Z Zarok skrev:
Jag har en pågående dialog med Vägverket kring hastigheten i byn så det är ju enkelt att ta upp det i samband. Det är ingen som fått sin uppfart fixad ännu så det ligger nog inte högt på listan skulle jag tro.

Tack för alla svar :)
Det bör vara Trafikverket, Vägverket finns inte längre.
 
RoTe RoTe skrev:
Citerar Transportstyrelsen här: "Efter en sammanlagd körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska du ta en rast på minst 45 minuter, eller en delad rast på 15 och 30 minuter."

Dock är vägunderhåll undantaget kör och vilotider.
"Underhåll och kontroll av vägar: Underhåll och kontroll inkluderar transporter i anslutning till bättring av skador och slitage, snöröjning, sandning och liknande. I snöröjning ingår även bortforsling av snö från gator och torg till deponiställe. Fordon som används för sandning är undantagen under körning till och från silo/sandupplag till det ställe sandningen börjar respektive slutar. Däremot är inte transporter från sandtag till påfyllning av silo/sandupplag undantagna. Transporter i anslutning till nybyggnads- och anläggningsverksamhet är inte undantagna. Exempelvis breddning eller förändring av en befintlig vägs sträckning betraktas inte som vägunderhåll."
Du kan som sagt dela upp 45-minutersrasten i 15+30. Ingen tvingar dig att ta kvarten tidigare än efter 4.5 timmars körtid eller 6 timmars arbetstid, inte ens färdskrivaren! (Fast då måste du naturligtvis ta hela rasten på en gång.)
 
Redigerat:
Det kan dröja lite innan de fixar sånt, det är andra maskiner för det.

Enklast är att kolla med Trafikverket (Vägverket har inte funnits sedan länge), de kan tala om hur tidplanen för projektet ser ut. Är det stort problem för dig kan de kanske göra en tillfällig fix tidigare.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Jobbar själv med vägbygge i anläggsbranschen och kan tänka mig att det tilfälligt kunde lösts med en bräda eller annan lösning i gummi medan man väntade på permanent lösning. Brukar finnas en grannkontakt om det gäller större vägbyggen.
Just banketten eller infarten till ditt hus brukar man ta väldigt sent i processen.
Ofta har vi en hjulgrävare med släp som kör runt och påtar med sånt i mån av tid (=Låg prioriterat) och sker oftast på slutet.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Z Zarok skrev:
Jag och sambon bor vid en landsväg som just nu byggs om. Under förra veckan kom asfalteringen. His mig blev det att man först hade en upphöjning, sen en grop och sen asfalten (gropen är alltså pga underarbete).

Vår lilla bil har inte så lätt att ta sig över det här u-et som ändå är 70-ish mm. Entreprenören har inte gjort något för att fylla i detta. Idag så tänkte jag att då får jag göra det själv och satte igen fyra meter med jord som sen ska packas när man kör där.

Well, när jag håller på så stannar en av entreprenörerna med en lastbil tre-fyra meter från infarten. Ingen kommer ut. Ingen säger något. Inget händer. Så jag sätter den sista jorden och går in. Entreprenören stod kvar säkert 15 minuter efter att jag gått in.

Nu funderar jag på om det här kommer att bita mig i röven på något sätt, eller att de kommer försöka bita mig i röven. Jag anser att det är rätt orimligt att ha en vägkant på 7cm som jag ska leva med. Men det var konstigt att en entreprenör stannade när jag jobbade men gjorde inget tyckte jag. Vad tror ni, är det något knepigt som jag måste ta bort? Kanten blir som sagt inte kul att leva med.
Jag hade samma situation för en dryga 10 år sedan när jag bodde på landsbygden och jag placerade en 45x145x3000 vid kanten så funkade det bra tills man kom och grusade upp kanten.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det bör vara Trafikverket, Vägverket finns inte längre.
Samma med alla som fortfarande använder 220Volt...
 
Chr3
Är det en statlig väg kontaktar man Trafikverket,
Är det en kommunal väg kontaktar man kommunen.

Du skriver att Vägverkets entreprenör byggt hög kant, så jag förmodar att det är Trafikverket du avser och att det då självklart är en statlig väg. Ring deras kundtjänst.
 
Eller så tycker de att de är klara. När kommunen ändrade lite på våran väg sänkte de den så vi inte kom in i garaget längre. Vi kontaktade dem och de ställde sig helt oförstående till uppgifterna. Men till slut kom det ut några killar och justerade lite. Blev inte perfekt, men bättre.
Så det är absolut vettigt att kontakta dem som äger vägen direkt.
 
Well, ödets ironi anföll mig. Idag så var de och fixade de väldigt höga kanterna med hjälp av grus :p
 
  • Gilla
  • Haha
Åsa Å och 5 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Samma med alla som fortfarande använder 220Volt...
Beror på hur lång förlängningssladd man har. Körde med elmotorsåg, och typ 140 m kabel. Hade 180V i änden av kabeln.
 
  • Gilla
TummenMittIFoten
  • Laddar…
W
A AndersS skrev:
Om det är Trafikverkets väg så kontakta dem med den frågan.
Troligtvis får du sedan kontakta den entreprenör som fått arbetet.
Du skulle ha pratat med de i bilen!
Och släpp allt oväsentligt som din fundering kring vad "myndigheter" får göra.
Fokus ska vara på ditt problem!
Eller de i bilen skulle ha pratat med dig om de hade något de ville framföra.
 
T Troberg skrev:
Beror på hur lång förlängningssladd man har. Körde med elmotorsåg, och typ 140 m kabel. Hade 180V i änden av kabeln.
Men du har väl som alla oss andra ca 230 i uttaget och dina moderna elprylar är märkta 230?
 
M maxmsm skrev:
Men du har väl som alla oss andra ca 230 i uttaget och dina moderna elprylar är märkta 230?
Numera, ja. I gamla huset så kunde det variera en hel del, typ mellan 215-245. Jag satte en voltmeter för att hålla koll, så att jag hade lite data när jag gnällde...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z Zarok skrev:
Well, ödets ironi anföll mig. Idag så var de och fixade de väldigt höga kanterna med hjälp av grus :p
Då fick du ju rätt svar här i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.