8 517 läst · 29 svar
9k läst
29 svar
Vägverkets entreprenörer byggt hög vägkant
Du kan som sagt dela upp 45-minutersrasten i 15+30. Ingen tvingar dig att ta kvarten tidigare än efter 4.5 timmars körtid eller 6 timmars arbetstid, inte ens färdskrivaren! (Fast då måste du naturligtvis ta hela rasten på en gång.)RoTe skrev:Citerar Transportstyrelsen här: "Efter en sammanlagd körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska du ta en rast på minst 45 minuter, eller en delad rast på 15 och 30 minuter."
Dock är vägunderhåll undantaget kör och vilotider.
"Underhåll och kontroll av vägar: Underhåll och kontroll inkluderar transporter i anslutning till bättring av skador och slitage, snöröjning, sandning och liknande. I snöröjning ingår även bortforsling av snö från gator och torg till deponiställe. Fordon som används för sandning är undantagen under körning till och från silo/sandupplag till det ställe sandningen börjar respektive slutar. Däremot är inte transporter från sandtag till påfyllning av silo/sandupplag undantagna. Transporter i anslutning till nybyggnads- och anläggningsverksamhet är inte undantagna. Exempelvis breddning eller förändring av en befintlig vägs sträckning betraktas inte som vägunderhåll."
Redigerat:
Det kan dröja lite innan de fixar sånt, det är andra maskiner för det.
Enklast är att kolla med Trafikverket (Vägverket har inte funnits sedan länge), de kan tala om hur tidplanen för projektet ser ut. Är det stort problem för dig kan de kanske göra en tillfällig fix tidigare.
Enklast är att kolla med Trafikverket (Vägverket har inte funnits sedan länge), de kan tala om hur tidplanen för projektet ser ut. Är det stort problem för dig kan de kanske göra en tillfällig fix tidigare.
Jobbar själv med vägbygge i anläggsbranschen och kan tänka mig att det tilfälligt kunde lösts med en bräda eller annan lösning i gummi medan man väntade på permanent lösning. Brukar finnas en grannkontakt om det gäller större vägbyggen.
Just banketten eller infarten till ditt hus brukar man ta väldigt sent i processen.
Ofta har vi en hjulgrävare med släp som kör runt och påtar med sånt i mån av tid (=Låg prioriterat) och sker oftast på slutet.
Just banketten eller infarten till ditt hus brukar man ta väldigt sent i processen.
Ofta har vi en hjulgrävare med släp som kör runt och påtar med sånt i mån av tid (=Låg prioriterat) och sker oftast på slutet.
Jag hade samma situation för en dryga 10 år sedan när jag bodde på landsbygden och jag placerade en 45x145x3000 vid kanten så funkade det bra tills man kom och grusade upp kanten.Z Zarok skrev:Jag och sambon bor vid en landsväg som just nu byggs om. Under förra veckan kom asfalteringen. His mig blev det att man först hade en upphöjning, sen en grop och sen asfalten (gropen är alltså pga underarbete).
Vår lilla bil har inte så lätt att ta sig över det här u-et som ändå är 70-ish mm. Entreprenören har inte gjort något för att fylla i detta. Idag så tänkte jag att då får jag göra det själv och satte igen fyra meter med jord som sen ska packas när man kör där.
Well, när jag håller på så stannar en av entreprenörerna med en lastbil tre-fyra meter från infarten. Ingen kommer ut. Ingen säger något. Inget händer. Så jag sätter den sista jorden och går in. Entreprenören stod kvar säkert 15 minuter efter att jag gått in.
Nu funderar jag på om det här kommer att bita mig i röven på något sätt, eller att de kommer försöka bita mig i röven. Jag anser att det är rätt orimligt att ha en vägkant på 7cm som jag ska leva med. Men det var konstigt att en entreprenör stannade när jag jobbade men gjorde inget tyckte jag. Vad tror ni, är det något knepigt som jag måste ta bort? Kanten blir som sagt inte kul att leva med.
Är det en statlig väg kontaktar man Trafikverket,
Är det en kommunal väg kontaktar man kommunen.
Du skriver att Vägverkets entreprenör byggt hög kant, så jag förmodar att det är Trafikverket du avser och att det då självklart är en statlig väg. Ring deras kundtjänst.
Är det en kommunal väg kontaktar man kommunen.
Du skriver att Vägverkets entreprenör byggt hög kant, så jag förmodar att det är Trafikverket du avser och att det då självklart är en statlig väg. Ring deras kundtjänst.
Eller så tycker de att de är klara. När kommunen ändrade lite på våran väg sänkte de den så vi inte kom in i garaget längre. Vi kontaktade dem och de ställde sig helt oförstående till uppgifterna. Men till slut kom det ut några killar och justerade lite. Blev inte perfekt, men bättre.
Så det är absolut vettigt att kontakta dem som äger vägen direkt.
Så det är absolut vettigt att kontakta dem som äger vägen direkt.
Eller de i bilen skulle ha pratat med dig om de hade något de ville framföra.A AndersS skrev:
Liknande trådar
-
Tiocklek på ny isolering för hus byggt på 30-talet
Isolering -
Grundolja nybyggt garage
Färg, Måla & Tapetsera -
Byggtråd: Badtunna delvis inbyggd i altanen
Pool -
Är taket rätt byggt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Avloppslukt i källare, hus byggt -68. Relativt nyinflyttad (höst 2023)
Vatten & Avlopp