Jag och sambon bor vid en landsväg som just nu byggs om. Under förra veckan kom asfalteringen. His mig blev det att man först hade en upphöjning, sen en grop och sen asfalten (gropen är alltså pga underarbete).

Vår lilla bil har inte så lätt att ta sig över det här u-et som ändå är 70-ish mm. Entreprenören har inte gjort något för att fylla i detta. Idag så tänkte jag att då får jag göra det själv och satte igen fyra meter med jord som sen ska packas när man kör där.

Well, när jag håller på så stannar en av entreprenörerna med en lastbil tre-fyra meter från infarten. Ingen kommer ut. Ingen säger något. Inget händer. Så jag sätter den sista jorden och går in. Entreprenören stod kvar säkert 15 minuter efter att jag gått in.

Nu funderar jag på om det här kommer att bita mig i röven på något sätt, eller att de kommer försöka bita mig i röven. Jag anser att det är rätt orimligt att ha en vägkant på 7cm som jag ska leva med. Men det var konstigt att en entreprenör stannade när jag jobbade men gjorde inget tyckte jag. Vad tror ni, är det något knepigt som jag måste ta bort? Kanten blir som sagt inte kul att leva med.
 
Z Zarok skrev:
Jag och sambon bor vid en landsväg som just nu byggs om. Under förra veckan kom asfalteringen. His mig blev det att man först hade en upphöjning, sen en grop och sen asfalten (gropen är alltså pga underarbete).

Vår lilla bil har inte så lätt att ta sig över det här u-et som ändå är 70-ish mm. Entreprenören har inte gjort något för att fylla i detta. Idag så tänkte jag att då får jag göra det själv och satte igen fyra meter med jord som sen ska packas när man kör där.

Well, när jag håller på så stannar en av entreprenörerna med en lastbil tre-fyra meter från infarten. Ingen kommer ut. Ingen säger något. Inget händer. Så jag sätter den sista jorden och går in. Entreprenören stod kvar säkert 15 minuter efter att jag gått in.

Nu funderar jag på om det här kommer att bita mig i röven på något sätt, eller att de kommer försöka bita mig i röven. Jag anser att det är rätt orimligt att ha en vägkant på 7cm som jag ska leva med. Men det var konstigt att en entreprenör stannade när jag jobbade men gjorde inget tyckte jag. Vad tror ni, är det något knepigt som jag måste ta bort? Kanten blir som sagt inte kul att leva med.
Absolut enklaste hade ju varit att fråga dom som var på plats i bilen.
Forumet kan ju bara spekulera och dom i bilen satt ju inne med svaret.
 
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Visst hade det varit det, men jag kände inte riktigt att det var lämpligt att få och knacka på på dörren och fråga om det var något som var fel. Jag tycker först att om det är kring det jag gör så säger han väl till.
 
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag äger en fastighet vid en landsväg. När de asfalterade om sist så gjorde de kantremsorna sist. Flera dagar (eller var det veckor?) efter asfalteringen. Så körbanan låg först väl högt men det löses senare med uppfyllning med 0-18 mm väggrus av slänten.
 
  • Gilla
eriksaaf och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag äger en fastighet vid en landsväg. När de asfalterade om sist så gjorde de kantremsorna sist. Flera dagar (eller var det veckor?) efter asfalteringen. Så körbanan låg först väl högt men det löses senare med uppfyllning med 0-18 mm väggrus av slänten.
Ok. Ehm... Ja, då far jag väl ut med spaden
 
Jag gjorde den snabba lösningen att jag tog en hoe (vad nu det heter på svenska), drog upp jorden, hällde grus och plattade med slägga och planka. Då får det ju inte säga så mycket då det är ett bärlager av sten plus att jag fortfarande måste kunna komma ut med bilen.

Men nog blir man less på att det finns oändliga friheter för de som jobbar för myndigheter medan man själv inte kan slå ner en stolpe utan att få någon kommun eller myndighet på sig...
 
  • Gilla
widheg och 2 till
  • Laddar…
De var kanske där för att fixa till kanten temporärt.
Så såg de att du redan hade gjort deras arbete och tog 15 minuter paus i bilen innan de åkte tillbaka och berättade att de hade fixat det 😀
 
  • Gilla
  • Haha
uribbhammar och 25 till
  • Laddar…
Om det är Trafikverkets väg så kontakta dem med den frågan.
Troligtvis får du sedan kontakta den entreprenör som fått arbetet.
Du skulle ha pratat med de i bilen!
Och släpp allt oväsentligt som din fundering kring vad "myndigheter" får göra.
Fokus ska vara på ditt problem!
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Z Zarok skrev:
Jag och sambon bor vid en landsväg som just nu byggs om. Under förra veckan kom asfalteringen. His mig blev det att man först hade en upphöjning, sen en grop och sen asfalten (gropen är alltså pga underarbete).

Vår lilla bil har inte så lätt att ta sig över det här u-et som ändå är 70-ish mm. Entreprenören har inte gjort något för att fylla i detta. Idag så tänkte jag att då får jag göra det själv och satte igen fyra meter med jord som sen ska packas när man kör där.

Well, när jag håller på så stannar en av entreprenörerna med en lastbil tre-fyra meter från infarten. Ingen kommer ut. Ingen säger något. Inget händer. Så jag sätter den sista jorden och går in. Entreprenören stod kvar säkert 15 minuter efter att jag gått in.

Nu funderar jag på om det här kommer att bita mig i röven på något sätt, eller att de kommer försöka bita mig i röven. Jag anser att det är rätt orimligt att ha en vägkant på 7cm som jag ska leva med. Men det var konstigt att en entreprenör stannade när jag jobbade men gjorde inget tyckte jag. Vad tror ni, är det något knepigt som jag måste ta bort? Kanten blir som sagt inte kul att leva med.
Färdskrivaren säger till att nu är det dags för paus på 15minuter.. ofta stannar väghållningsfordon någonstans där sikt mm är bra vid vägkanten innan rasten börjar..
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
zleepys
C carawelle skrev:
Färdskrivaren säger till att nu är det dags för paus på 15minuter.. ofta stannar väghållningsfordon någonstans där sikt mm är bra vid vägkanten innan rasten börjar..
nej det gör inte en färdskrivare :p utan att det antagligen är dags för 45min, eller 30min rast, men inte vid 15min:)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
RoTe
zleepys zleepys skrev:
nej det gör inte en färdskrivare :p utan att det antagligen är dags för 45min, eller 30min rast, men inte vid 15min:)
Citerar Transportstyrelsen här: "Efter en sammanlagd körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska du ta en rast på minst 45 minuter, eller en delad rast på 15 och 30 minuter."

Dock är vägunderhåll undantaget kör och vilotider.
"Underhåll och kontroll av vägar: Underhåll och kontroll inkluderar transporter i anslutning till bättring av skador och slitage, snöröjning, sandning och liknande. I snöröjning ingår även bortforsling av snö från gator och torg till deponiställe. Fordon som används för sandning är undantagen under körning till och från silo/sandupplag till det ställe sandningen börjar respektive slutar. Däremot är inte transporter från sandtag till påfyllning av silo/sandupplag undantagna. Transporter i anslutning till nybyggnads- och anläggningsverksamhet är inte undantagna. Exempelvis breddning eller förändring av en befintlig vägs sträckning betraktas inte som vägunderhåll."
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Jag har en pågående dialog med Vägverket kring hastigheten i byn så det är ju enkelt att ta upp det i samband. Det är ingen som fått sin uppfart fixad ännu så det ligger nog inte högt på listan skulle jag tro.

Tack för alla svar :)
 
Z Zarok skrev:
Vår lilla bil har inte så lätt att ta sig över det här u-et som ändå är 70-ish mm.
Bild?
 
zleepys
RoTe RoTe skrev:
Citerar Transportstyrelsen här: "Efter en sammanlagd körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska du ta en rast på minst 45 minuter, eller en delad rast på 15 och 30 minuter."

jo jag vet hur en färdskrivare funkar, använt såna varje dag senaste 23åren så :)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Helt okej med 15 minuters rast både enligt kov och vägarbetstidslagen. Den sistnämnda gäller även vid vägunderhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.