A ArneTW skrev:
Har du inte dubbdäck stanna hemma...
Körde 70-80 tusen mil i taxi med friktion. Kan du inte hantera bilen stanna hemma. Jag förespråkar självklart dubb men det går lika bra med regummerat skit om du kan hantera.
 
A ArneTW skrev:
Är du tre?

som det skrivits otaliga ggr så behöver man inte flytta snön om kommunen använt trottoaren som snöupplag.

Är den bred nog kan du skotta en smalt stråk innanför vallen, går inte det kan du låta det vara eller kontakta kommunen för att klaga.

Jag tycker de här trådarna är en blandning mellan tragik/komik det finns ingen grupp boende som gynnats de senaste åren som
villaägare i stad och storstad men de är trots det de mest gnälliga typerna som inte lyfter ett finger för sig själv eller andra.

/ATW
/ATW
Du var ju läskunnig.
Var gör jag av snön om det är en för hög vall. Jag måste ju ta hand om skitet.
Bor i en liten by utan paragrafryttare som hotar grannarna. Byborna klarar av att gå på gatan och använder reflexväst i 95% av fallen, resten skiter i vilket.

Att du tror att jag inte lyfter ett finger för andra står för dig själv. Hade jag inte lyft ett finger så hade inte en jävel kunnat gå på en enda trottoar runt min tomt, då hade de vuxit igen. Kommunen hade inte plockat ner det för de gör inget annat.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Gynnade eller inte...först beror det väl på om man köpt kåken för 20+ år sedan, eller i höstas...?
De är gynnade i höstas och för 20 år sedan...

Har de hjälplösa stackarna som köpte i höstas inte låg ränta, ränteavdrag och ingen fastighetsskatt?

Klart de bor ju i staden så de behöver ju lite mer kommunalt stöd med snöröjningen. De som bor på landsbygden i kommunen ställer säkert gärna upp med lite mer skattepengar.

/ATW
 
R Rkarlsson skrev:
Körde 70-80 tusen mil i taxi med friktion. Kan du inte hantera bilen stanna hemma. Jag förespråkar självklart dubb men det går lika bra med regummerat skit om du kan hantera.
Det var du och inte jag som åkte sidled.

/ATW
 
R Rkarlsson skrev:
Du var ju läskunnig.
Var gör jag av snön om det är en för hög vall. Jag måste ju ta hand om skitet.
Bor i en liten by utan paragrafryttare som hotar grannarna. Byborna klarar av att gå på gatan och använder reflexväst i 95% av fallen, resten skiter i vilket.

Att du tror att jag inte lyfter ett finger för andra står för dig själv. Hade jag inte lyft ett finger så hade inte en jävel kunnat gå på en enda trottoar runt min tomt, då hade de vuxit igen. Kommunen hade inte plockat ner det för de gör inget annat.
Halv meter vall? Klarar du inte lyfta en skyffel en halv meter? Hade du skrivit en och en halv meter så...
 
A ArneTW skrev:
Det var du och inte jag som åkte sidled.

/ATW
Precis. Jag åkte i sidled pga svarthalka. Varför hade inte trafikverket skött sig? Det är ju riktigt dåligt då de får xx antal miljarder varje år för att underhålla och sköta vägar.
Jag hade inte problem med att åka i sidled, jag kunde ju hantera det. Men det kan ju hända att man åker av.
Jag var dessutom tvingad att köra då det var viktigt ärende.

Man kan ju ändå begära att de kladdar lite salt på sina vägar.
 
A ArneTW skrev:
De är gynnade i höstas och för 20 år sedan...

Har de hjälplösa stackarna som köpte i höstas inte låg ränta, ränteavdrag och ingen fastighetsskatt?

Klart de bor ju i staden så de behöver ju lite mer kommunalt stöd med snöröjningen. De som bor på landsbygden i kommunen ställer säkert gärna upp med lite mer skattepengar.

/ATW
Gynnade och gynnade...för- och nackdelar, som med allt annat...

Villa i storstad-dyr kåk, men det finns jobb och service
Villa i glesbygd-kåken billigare men sämre om jobb, längre till sevice, eller ingen service alls...
Hyresrätt-Oftast dyrare per månad i kronor, men bara ringa värden om det krånglar nåt, men har du valt fel hyresvärd eller område är du looser...
Bostadsrätt-Du äger själv och slipper mycket bök från villalivet, snöskottning tex, men måste stöka med en förening
Ovanstående en liten OT-utvikning som inte gör anspråk på att vara fullständig, men att säga att villaägande i storstad entydigt är gynnat köper jag inte rakt av.
Själv äger jag villa på vischan nära mellanstad.:geek:
 
T Television_Set skrev:
Halv meter vall? Klarar du inte lyfta en skyffel en halv meter? Hade du skrivit en och en halv meter så...
Okej, om vallen är 1.5-2 meter. Var skall man göra av det? Jag är helt okej med att slänga ut det på vägen.
Och nej jag klarade inte av det den kvällen då jag var helt slut fysiskt, först 9 timmar jobb, varav nån timme halkbekämpning. Sen 3 timmar för att komma hem. Sen ploga kommunens del för att komma till mitt hem för att sen ploga uppfarten för att komma in i garaget, för att..... ja du är med.
Men det känns väl dumt i med jag kör där.
Trottoaren är ju ändå obrukbar då de använder änden till upplag så jag går ju fri.
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
A
villaägare i stad och storstad men de är trots det de mest gnälliga typerna som inte lyfter ett finger för sig själv eller andra.

/ATW
/ATW[/QUOTE]
:D
 
R Rkarlsson skrev:
Okej, om vallen är 1.5-2 meter. Var skall man göra av det? Jag är helt okej med att slänga ut det på vägen.
Och nej jag klarade inte av det den kvällen då jag var helt slut fysiskt, först 9 timmar jobb, varav nån timme halkbekämpning. Sen 3 timmar för att komma hem. Sen ploga kommunens del för att komma till mitt hem för att sen ploga uppfarten för att komma in i garaget, för att..... ja du är med.
Men det känns väl dumt i med jag kör där.
Trottoaren är ju ändå obrukbar då de använder änden till upplag så jag går ju fri.
Om vallen är 1,5 m eller högre, och nån gnäller, DÅ får dom äta snö vare sig dom vill eller inte
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Om vallen är 1,5 m eller högre, och nån gnäller, DÅ får dom äta snö vare sig dom vill eller inte
Haha =)
Jag kommer iallafall inte behöva ha problem med det nästa år. Jag vägrar att ta nästa vinter med snöskyffel. Ska köpa antingen slunga eller traktor.
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
Maria T
R Rkarlsson skrev:
Haha =)
Jag kommer iallafall inte behöva ha problem med det nästa år. Jag vägrar att ta nästa vinter med snöskyffel. Ska köpa antingen slunga eller traktor.
Detta inte dryg kommentar utan bara ett råd, en fastfrusen upplogad snövall duger inte snöslungan på oavsett höjd :worried:
Vi köpte en bra (Toro) snöslunga lämplig för vår tomtstorlek för ca 14 år sen, och det handlar inte om hur mycket snö som fallit genom året (2016 var t ex ett mardrömsår) men den har säkert inte varit ute fler än tio gånger, tyvärr.
Funkar bara på pudersnö/lättsnö, och om det faller lagom mycket åt gången. Säger inte att det är ett dåligt köp men vi trodde nog att den skulle kunna käka sig igenom en sån snövall som vi ofta möter vid uppfarten när kommunen plogat under natten, men tyvärr.
Traktor vet jag inget om, men det låter lovande. :strong:
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Detta inte dryg kommentar utan bara ett råd, en fastfrusen upplogad snövall duger inte snöslungan på oavsett höjd :worried:
Vi köpte en bra (Toro) snöslunga lämplig för vår tomtstorlek för ca 14 år sen, och det handlar inte om hur mycket snö som fallit genom året (2016 var t ex ett mardrömsår) men den har säkert inte varit ute fler än tio gånger, tyvärr.
Funkar bara på pudersnö/lättsnö, och om det faller lagom mycket åt gången. Säger inte att det är ett dåligt köp men vi trodde nog att den skulle kunna käka sig igenom en sån snövall som vi ofta möter vid uppfarten när kommunen plogat under natten, men tyvärr.
Traktor vet jag inget om, men det låter lovande. :strong:
Som i mitt scenario så hade jag mest troligt hunnit att plöja genom min uppfart, trottoar och stått redo för traktorn som plöjer upp vallen framför uppfarten. Att ta det dagen efter tror jag inte heller på att de klarat. Men jag hade sluppit ta ut mig när jag redan varit så sen hem =)

Jag lutar självklart mer åt traktor, helst en liten holder hade dugit. Får se om det kommer ut en lagom gammal rackare med rätt redskap till sommaren. Bara jag slipper skyffeln =)
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T
R Rkarlsson skrev:
Jag lutar självklart mer åt traktor, helst en liten holder hade dugit. Får se om det kommer ut en lagom gammal rackare med rätt redskap till sommaren. Bara jag slipper skyffeln =)
Nånting i denna kommentar gör att jag hoppas att min man inte läser den :seenoevil: han har halvskojat om en åkgräsklippare i många år nu och jag ser scenariot framför mig; många som hamnar under såna fordon för att de klipper i en slänt.
Men jag skulle gärna vilja ha en liten traktor av flera skäl - kunna flytta sand, jord och annat och snöröjning kanske jag skulle kunna hjälpa grannarna med..?
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nu bor jag lyckligtvis i en kommun där befolkningen i kommunen naturligtvis röstat fram en ledning som inser att även gångtrafikanter är en samhällsviktig del av infrastrukturen och att snöröjningen därmed ingår i kommunens åtagande för att upprätthålla en fungerande infrastruktur. Varför ska bilar få skottat men inte gångtrafikanter?

Men, om vi hade haft det totalt värdelösa systemet att fastighetsägare ska skotta trottoarer borde det ju naturligtvis då finnas lite alternativ.

Först och främst skulle jag investera i en skylt där det står "denna del av trottoaren vinterunderhålls ej". Kan kommunen sätta upp sådana skyltar på mina favoritstråk borde jag som ansvarig kunna göra det också.

Alla vägbidrag som betalas ut av kommuner och stat till enskilda vägar måste avslutas direkt. Varför ska de få bidrag till skottning när jag inte får det? Det är en privat väg och ska vara så också. Stäng gärna av den för icke delägare. Vem bryr sig?

När en granne kommer och ringer på och informerar om mina skyldigheter skulle jag direkt ta fram min Excel-mall för kostnad av nyttjande av trottoar och fråga hur många gånger per vecka denne tänkt nyttja trottoaren och fråga om de vill betala per gång eller köpa ett säsongskort. Om jag ska underhålla borde jag kunna välja hur mycket det ska kosta respektive användare också. Naturligtvis finns det ett högkostnadsskydd likt det förskolan och fritids har.

Boende i hus utan trottoar ska naturligtvis vara solidariskt skyldiga att skotta tillsammans med grannar som har trottoar. I en kommun är vi solidariskt ansvariga för allt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.