G Gestad skrev:
I äldre anläggningar är RÖD jord. Man skall alltid kolla bak mot centralen!
Jag var hos en gammal dam som fått en stöt när hon skulle rosta bröd. Där hade någon kopplat som du skriver och använt röd som jord, det var en anläggning från 60-talet.

Problemet var att röd var tändtråd till taklampan i köket och denna någon hade alltså använt tändtråd som jord i den inkopplade bänkarmaturen. Varje gång tanten tände lampan i taket var brödrosten (som var inkopplad i bänkbelysningens uttag) strömförande i höljet och säkringen löste inte ut eftersom brödrosten hade gummifötter. Bänkarmaturen satt där när hon flyttade in för mer än fem år sedan.

Återigen, ta aldrig för givet vilken färg som är vad i någon anläggning, gammal som ny.
Jag bifogar en bild som jag tog förra veckan. Kunden hade kopplat själv och jag mätte som tur var jorden i dosan under kopplingsdosan. Den gröngula tråden var alltså kopplad på fas.
Felaktigt kopplade elledningar med blå och bruna kablar samt en inkorrekt kopplad gröngul ledning i en eldosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Jag var hos en kund som hade röd fas, röd nolla, röd jord och två röda tändtrådar i samma dosa.

Som sagt, lita inte på färg :)
 
  • Gilla
  • Haha
Jorn och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag var hos en kund som hade röd fas, röd nolla, röd jord och två röda tändtrådar i samma dosa.

Som sagt, lita inte på färg :)
Då blir man iaf varse om att ”här kan jag nog inte utgå från att röd är jord” :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Millox och 5 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Då blir man iaf varse om att ”här kan jag nog inte utgå från att röd är jord” :crysmile:
Absolut, men den inställningen ska man alltid ha ;).
Jag har även stött på
Gul Fas, Blå Nolla
Gul Nolla, Blå Fas
Svart Fas, Vit Nolla
Vit Fas, Svart Nolla

Och diverse andra kombinationer.
Miljonprojekten har en tendens att ha en ny kombination i varje enskild lägenhet :p
 
J Johan456 skrev:
Då blir man iaf varse om att ”här kan jag nog inte utgå från att röd är jord” :crysmile:
Fortsättning på din .. månadens värsta i elektrikertidningen .. samma som ovan men dosan hade bara grön/gul dvs jord
 
E
Müssli Müssli skrev:
Jag var hos en gammal dam som fått en stöt när hon skulle rosta bröd. Där hade någon kopplat som du skriver och använt röd som jord, det var en anläggning från 60-talet.

Problemet var att röd var tändtråd till taklampan i köket och denna någon hade alltså använt tändtråd som jord i den inkopplade bänkarmaturen. Varje gång tanten tände lampan i taket var brödrosten (som var inkopplad i bänkbelysningens uttag) strömförande i höljet och säkringen löste inte ut eftersom brödrosten hade gummifötter. Bänkarmaturen satt där när hon flyttade in för mer än fem år sedan.

Återigen, ta aldrig för givet vilken färg som är vad i någon anläggning, gammal som ny.
Jag bifogar en bild som jag tog förra veckan. Kunden hade kopplat själv och jag mätte som tur var jorden i dosan under kopplingsdosan. Den gröngula tråden var alltså kopplad på fas.
[bild]
Mycket bra Myssli, och detta var även en poäng jag försökte få fram i denna tråd.

Elektrikern imponerar inte på mig och därför inte säkert jord är framringd som brukligt.

Klassiska nollan med seriellt motstånd är ingen höjdare då vippans läge ändras, tyvärr lätt att falla i den fällan utan kunskap, en vanlig sumring förslår inte här.

Vi kan som regel hacka ner dessa vansinneskopplingar och hitta diverse faktorer som kan förmildra skadorna, skulle olyckan vara framme detta speglas även i statistiken.

Men ge inte mig i uppdrag att titta på dessa faktorer, jag kommer betrakta det som rent livsfarligt tills saken utretts, med barn med i bilden blir oron desto större.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Absolut, men den inställningen ska man alltid ha ;).
Jag har även stött på
Gul Fas, Blå Nolla
Gul Nolla, Blå Fas
Svart Fas, Vit Nolla
Vit Fas, Svart Nolla

Och diverse andra kombinationer.
Miljonprojekten har en tendens att ha en ny kombination i varje enskild lägenhet :p
Ja men va fan, ska man bara ha några meter så räcker det väl med en rulle FK. Röd med en Knut = fas. Röd med två knutar = nolla och röd med tre knutar = jord. Lika i båda ändar och väl dokumenterat i huspärmen. Vad kan gå fel??!! :thinking:

Edit: Viss ironi förekommer ovan. Eller ja, man kan bortse från det som står ovan...
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag var hos en kund som hade röd fas, röd nolla, röd jord och två röda tändtrådar i samma dosa.
Som sagt, lita inte på färg :)
Där ser du! Jord var röd! :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
E
Ser nu att @13th Marine har titeln hårklyvare.
Då förstår jag och tack för förtydligandet 13th Marine. Så länge vi inte kröker de oskyldiga barnens hår så är jag nöjd.
 
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Rekommenderad läsning:
[länk]

Tillägg: det vore trivsamt om du slutade tillskriva mig åsikter utan att peka på var jag skrivit dem...
Igår stod det hårklyvare, idag hobbyodlare.
Inget jag hittat på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.