Nej.

Priset är såklart också viktig faktor, och hur de bygger upp väggen för att minska köldbryggor osv. Det kan också vara intressant att jämföra de olika tillverkarnas sätt att räkna fram U-värdet så de använder samma beräkningsmodell. Annars jämför man äpplen o päron.
 
ja som sagt, ja ursäktar mig oxo för att diskutera sånt som inte ts undrar men hakade upp mig lite på detta.
ja klipper in några stycken ja hitta om passivhus så har niblom nåt att fundera på, så kanske vi kan diskutera vidare i en annan tråd, här kommer det nån rad ja hitta.

Den maximala installerade eff ekten för uppvärmning sänks även den
i nya BBR: i södra Sverige blir taket knappt 35 watt per kvadratmeter
att jämföra med passivhusets eff ektkrav på 12 watt per kvadratmeter.

detta skulle ju ge max installerad tillförd eleffekt på 7kw på 200m2?
samt max 2400watt tillförd effekt på passivhuset? en värmepump på 8kw utan elpatron kvalar väl lätt in på den sistnämnda?

här hitta ja ett stycke till:

Det ar sant att ett passivhus i levererad energi raknat inte no dvandigtvis
ligger battre till an ett valisolerat hus med franluftsvarmepump. Ett
varmepumpshus kan namligen ha tre ganger sto rre varmebehov, och ha
nastan lika mycket samre klimatskal, an ett passivhus och andaanvanda lika
mycket energi. Harryssons raka jamfo relse do ljer dock verkligheten, och
pastaendet att en risk med passivhus skulle vara ho gre effekt och
energibehov ar bara konstigt.
Det harda effektkravet pa passivhus ger givetvis lagre effekt och
energibehov an i ett vanligt hus. En bra varmepump kan dra ner levererad
eleffekt och elenergi till samma nivaer som ett passivhus med direktel, men
kombineras passivhus och varmepump kommer man annu langre ned


ja vi får väl se hur det blir då :) det är svåra o tuffa regler o förstå sig på kanske men googla värmepump plus passivhus o du hittar massor sånt här.
mvh daniel
 
Redigerat:
Det intressanta här är nog att jag starkt tvivlar på att huset med 240mm isolering klarar de nya energikraven enligt BBR som gick i kraft nu i årsskiftet, kolla upp det innan du bestämmer någonting. Det beror lite på värmesystem också.
 
gb79 skrev:
ja klipper in några stycken ja hitta om passivhus så har niblom nåt att fundera på, så kanske vi kan diskutera vidare i en annan tråd, här kommer det nån rad ja hitta.

Den maximala installerade eff ekten för uppvärmning sänks även den
i nya BBR: i södra Sverige blir taket knappt 35 watt per kvadratmeter
att jämföra med passivhusets eff ektkrav på 12 watt per kvadratmeter.

detta skulle ju ge max installerad tillförd eleffekt på 7kw på 200m2?
samt max 2400watt tillförd effekt på passivhuset? en värmepump på 8kw utan elpatron kvalar väl lätt in på den sistnämnda?
Jag har för mig att det var på värmepumpsforum.com som jag lästa att det var den avgivna effekten som avsågs och inte den som pumpen drog. De nya kraven är rätt hårda. Min kompis som bygger hus var tvungen att köpa A++ vitvaror och kunde inte ha halogenspottar för de drog för mycket ström...
 
Tillverkaren med den tjocka väggen gör så här
Är den smart och bra?

Konstr%204.jpg

lattregel.jpg

Här ser ni vårt unika utförande. Hemligheten i vår väggkonstruktion ligger i vår mönsterskyddade väggregel. Denna gör det möjligt att isolera hela 34 cm till nästan samma kostnad som ett normalisolerat hus. U-värdet på vår vägg är 0,125. Regeln består av en inre bärande regel samt en yttre spikregel. Mellan dessa läggs cellplastisolering som slutligen binds samman med spikbleck.
 
Vad ör u-värdet på den andre och prisskillnadenrna? Först då man kan svara på om det är värt...
 
Det ser ut att vara en enskiktsvägg, det som gör väggen bra isolerad är just att man isolerar i olika skikt så att kylan får svårare att ta sig in i huset...
 
Malmöbyggaren skrev:
Det ser ut att vara en enskiktsvägg, det som gör väggen bra isolerad är just att man isolerar i olika skikt så att kylan får svårare att ta sig in i huset...
Ursäkta min okunnighet men är det inte en nackdel med en massa skikt också?
Kyla och värme som möts och kondenseras på div udda ställen.

Exemplet jag hade har ju väldigt bra U-värde
http://www.villavarm.se/anvFiles/file/pdf/Energiber%C3%A4kning%20Sundsvall.pdf

Villa Varms vägg har ett U-värde på 0,125 och takets U-värde är 0,081. Som standard ingår Elitfönster Superenergi med ett värde på 1,2. Elitfönsters Elit Extreme med ett U-värde på 0,9 kan väljas som tillval. Elit Extreme har även aluminiumklädd utsida, solskydds- och självrengörande glas.
 
Redigerat:
danielr112 skrev:
Vad ör u-värdet på den andre och prisskillnadenrna? Först då man kan svara på om det är värt...
Exakt prisskillnad är ju istort sett omöjligt att få fram har jag märkt när jag försöker jämnföra tillverkare av hus :(

U värden kan du se i mitt inlägg ovan. Det ser väl bra ut i mina ögon. Några åsikter?
 
Jag bygger ett hus där det ytterst är
120mm stående med regel,
45mm liggande med regel,
70mm utan regel,
ångspärr..
70mm med regel.

I mitt fall så får jag dubbla väggar och då även lägre buller nivå.
Regeln med med frigolit kommer nog också vara hyfsad mot buller nackdelen är spikbläcken som leder ljud.

Man säger väl att med 450mm vägg isolering så får man ett passivhus.
I IsolerguidenBygg06 så finns det formler så man kan se skillnad på u-värde
http://www.swedisol.se/sw887.asp

Jag bygger mitt hus helt själv från lösvirke så kostnaden för att gå upp i isolertjocklek blir för mig minimal. Mest massa x-tra jobb.

Man måste ju även se frammåt energin blir inte billigare...
Så jag tror inte det är fel att gå upp i tjocklek..

Beräkning av optimal tjocklek:
http://www.swedisol.se/sw1057.asp

se även detta:
http://www.ts.mah.se/utbild/by7100/ekon_isol.pdf

Måste tillägga ...
väggyta mot norr ca 13x2,5m om jag går ned från 300mm till 200mm på den väggen
så ökar enerikostnaden med ca 500:- /år.. enligt swedisol beräkningarna

byter jag fönstren på söderväggen 1,7 till 2,4 ca 11kvm så ökar kostnaden med 1100:- så isoleringen gör ju inte så värst mycket men alla små lösningar där man får ner u-värdet så blir det pengar...
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Tillverkaren med den tjocka väggen gör så här
Är den smart och bra?

[bild]

[bild]


I denna typ av vägg var bildas det kondens?
Där varmt och kallt möts men var blir det gissar ni? Mitt i isoleringen? Där det är en skarv på isoleringen? Längst in vid innerväggen?
 
Mikael_L
Med korrekt satt diffusionstät folie bildas det inte kondens nånstans ...

Annars beror diffusionspunktens teoretiska läge på tre saker.
Luftfuktigheten
utetemp
innetemp.
 
Ja du har rätt... i den väggen så finns ju inget ställe där man kan sätta diffspärren.. Kanske gör dom så att dom lägger diffspärren innerst bakom
inre väggskivan och sen så drar dom ingen installation i ytterväggarna.
På bilden ser det ut som om difspärren ligger innerst. Jag har en kompis vars hus är byggt utan installationer i ytterväggarna..
 
Krillew skrev:
Ja du har rätt... i den väggen så finns ju inget ställe där man kan sätta diffspärren.. Kanske gör dom så att dom lägger diffspärren innerst bakom
inre väggskivan och sen så drar dom ingen installation i ytterväggarna.
På bilden ser det ut som om difspärren ligger innerst. Jag har en kompis vars hus är byggt utan installationer i ytterväggarna..
"så drar dom ingen installation i ytterväggarna" Dum fråga men vad menar du med detta?

Deras vägg har jag som okunnig svårt att förstå. Bilden i genomskärning visar den 34cm tjockt med vanlig isolering? Hur får man 34cm är det 2x17cm tjock isolering?

Sen är det deras mönsterskyddade väggregel som sitter cc 60 imellan denna tjocka isolering?
 
Ingen installation i ytterväggen..
Jo man brukar lägga diffspärren en bit in i väggen så man kan dra elinstallation mm på insidan utan att ta hål i diffspärren. Men har man difspärren innerst
så antingen måste man ta hål i spärren eller så drar man inga ledningar i ytterväggar. och att ta hål i spärren är förödande..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.