I källaren har jag lite enklare väggar/avskiljare. De är uppbygga med 45x45 och var sin gipsskiva. Elen är utanpåliggande, men vill bygga in den. Föruotm att ta ner ena sidans skivor, är det tillräckligt djupt med 45mm reglar, eller blir det väldigt opraktiskt? Tänker på dosor och genomföringar genom reglar.
 
45 mm räcker mer än väl, det är det "vanliga" utrymmet som brukar finnas innanför fuktspärren. Det ska räcka med så litet utrymme som 28 mm med speciella grunda dosor. Du har ju en skivtjocklek som ska räknas av dosdjupet.
 
Det enda problemet är att halva regeln blir borthackad vid för genomförinngen. En variant är att spika en 22- 25 mm läkt på reglarna om väggen skall förses med ny gips. Men det beror på mängden dörrar oçh fönster hur stort jobb det är.
 
tommib
Så länge man inte är oförsiktig när man jackar ur reglarna är det lugnt. Skivorna på väggen stabiliserar den mer än väl. En vägg som är byggd av 45x45 är ju inte gjord för att bära något annat än sig själv, förhoppningsvis.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hade en tanke om OSB plus pärlspont som skiva. Bara pärlspont blir lite rackligt tror jag.

Sen kan man kanske diskutera infällt montage på pärlspont. Ser det märkligt ut?
 
Om man borrar mitt i regeln förlorar man väldigt lite hållfasthet.
 
tommib
prototypen skrev:
Om man borrar mitt i regeln förlorar man väldigt lite hållfasthet.
Fast det ska man ju inte, av förläggningsskäl, om man är petig.

Med just 45x45 så spelar det nog ingen roll då slangen hamnar såpass nära bägge väggarna ändå, så där kanske det är bättre att köra mitt i ur hållfasthetssynpunkt förstås.
 
Vilka kan förläggningsskälen vara? För tex golvbjälkar rekommenderas normalt hål i mitten, men det kanske är andra förhållande då?
 
tommib
Man vill ha rören så nära väggens yta som möjligt för att de ska kunna avge värme. Om rören/slangarna ligger inbäddade i isolering så minskar belastningsförmågan på ledarna och man måste ev säkra ner. I de flesta fall är dock säkerhetsmarginalen så stor att det är lugnt men man kan ev tvingas räkna på det.

Det var ju någon här som gjorde ett test på detta......
 
Det var Mikael L som testade och mätte, vem annars.

Protte
 
tommib skrev:
Så länge man inte är oförsiktig när man jackar ur reglarna är det lugnt. Skivorna på väggen stabiliserar den mer än väl. En vägg som är byggd av 45x45 är ju inte gjord för att bära något annat än sig själv, förhoppningsvis.
I hus byggda med tvärwellit som bärande väggar är det bara skivmaterialet som bär. De husen står ju också upp, 50 år senare. Bara konstruktionen är beräknad för att inte alla reglar är intakta hela vägen. T.ex. är bärande enkla gipsskivor kanske ingen höjdare.
 
Ingen bärande vägg i det här fallet, och det är ingen isolering i väggen heller. Skall nog gå bra vilket som då. :)
 
Mikael_L
Du -MH-, inga problem alls med 45x45 reglar i ditt fall. Det sämsta är faktiskt reglarnas försvagning när du borrar genom. Men ett 18mm hål mitt i 45mm regel som sen har skivor pbs och inte är bärande, är inget som helst problem.
Men du kan vara försiktig med användande av 20mm slang, och i så fall överväga att borra med just 20mm borr och jävlas lite med att få slangen genom.
Men ärligt talat, inte ens det ser jag något problem med, jag skulle panga genom med 22mm borr.

Uppvärmning är inget problem här, med max 15mm isolering mellan till två värmeavledande ytor.
Kom igen om det börjar bli 50mm mot endast en kylande yta, då kan man i alla fall börja fundera på sakernas tillstånd om det gäller kontinuerligt belastade och maximalt belastade ledare.

Vid det försök jag utförde så hade jag 120mm isolering mot två värmeavledande ytor, och då började ledarna nå ohälsosamma temperaturer efter flera timmars maxlast. Med 40% överlast (vad en diazed-säkring kan ge under lång tid) så överskreds ledartemperaturen med råga om jag inte minns fel.

Bo S har säkert länk till försöket sparat.



Vad det gäller dosor så räcker din tänkta vägg för samtliga konventionella dosor.
Men om du vill sätta en dosa på var sida precis mitt mot varann så kan du inte välja vilken dosa som helst, men det finns gott om alternativ ändå.
Och sätter du dosor så, var medveten om att väggen kommer troligen få väldigt mycket sämre ljudisolering.


Själv har jag några väggar med 45x45 reglar, men sen har jag satt OSB innan gipset, som jag dessutom skruvlimmade på väggen som delar av köksinredningen skulle skruvas mot. Så med OSB dessutom på 45-reglarna så blir det riktigt stadigt.
 
Med OSB under Gipsskivan blir naturligtvis inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.