Mikael_L
Jaha, äntligen är försöket igång!

Försöket som jag nästan lovade att göra när den här tråden var aktuell:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=4859

Jag startar en ny tråd istället, för att inte kapa den tråden mer, som egentligen inte handlade om värmeutvecklingen utan det var rätt OT.

Nu har jag byggt upp en liten testvägg, dragit kabel i röret, kopplat på 10A.
Imorgon har jag svaret, hur varmt det blir i ett VP-rör när det är i isoleringen inne i vägg.

Först trodde jag det absolut skulle kunna nå upp till 70 gr, för de första minuterna steg tempen rasande fort, det blev över 30 grader på bara några minuter. Men sen lugnade det ner sig, när jag lämnade försöket, efter nästan en timme var det bara ca 40 grader. Men vi får som sagt se var det når jämvikt.
 
Mikael L:

Intressant att du gör denna vetenskapliga undersökning.

Jag hoppas att du kör 2x10A, strömmen ska ju tillbaka också. Dessutom så kan en vanlig smältpropp belastas med 14 A under ganska lång tid så prova att öka till 14A under dag 2.

Prototypen
 
Intressant projekt. Pratar vi 2300w i effekt här? Vad har du för omgivningstemperatur?

Prototypen: Strömmen är väl konstant i hela kretsen?
 
gravedigger skrev:
Intressant projekt. Pratar vi 2300w i effekt här?
Ja, den effekten lär det väl bli, men inte i kabeln i sig. Han måste ju kopplat på någon form av last, det är ju där som merparten av effekten utvecklas, i alla fall om det är en vanlig resistiv last.
 
Mikael_L
Nja, det är snarast så att jag kopplat på en strömkälla där jag satt strömbegränsningen på 10 A. Jag har 3X 1,5 FK i röret, och jag kör 10A i två av dom.
Spänningsfallet vid 10A är ca 0,3 Volt för 2x1,2 meter FK, så det utvecklas alltså ca 3W värme i röret (1,2 meter).

Prototypen, jag får se om jag har möjlighet att prova 14 A, det är nämligen prylar på min arbetsplats jag använder, och det är inte säkert att jag kan ockupera temperaturmätningsgrejerna t.ex., för ett privat försök en arbetsdag.

//ML
 
Stämmer ju skapligt med teorin. FK har 0.012 ohm per meter har jag för mig.
 
Mikael:

Du får köra nästa helg med 14A

Prototypen
 
Ja men om vi antar att det stabiliserar sig omkring 40 grader, dvs en temphöjning med ca 20 grader vid 10A. Så bör ju 4A mer ge en temphöjning på max ytterligare 8 grader, Nu lär ju värmetransporten ut genom isoleringen öka vid högre temp, så jag skulle gissa på en temphöjning med ytterligare 5 elle 6 grader vid 14A.
 
Men hempularn, tänk på att de flesta material (troligen alla) har positiv temperaturkoefficient, resistansen ökar, spänningsfallet ökar och förlusteffekten ökar då vi har konstant ström.

Skulle vara intressant om Mikael L kan fortsätta, nu är det så nära!

Prototypen
 
hempularen skrev:
Ja men om vi antar att det stabiliserar sig omkring 40 grader, dvs en temphöjning med ca 20 grader vid 10A. Så bör ju 4A mer ge en temphöjning på max ytterligare 8 grader, Nu lär ju värmetransporten ut genom isoleringen öka vid högre temp, så jag skulle gissa på en temphöjning med ytterligare 5 elle 6 grader vid 14A.
Nu är inte effektutvecklingen i en ledare linjär med strömmen utan P=U*I=R*I*I. Så en höjning från 10 till 14 A ger dubbel effektutveckling i tråden. Naturligtvis ökar "kyleffekten" med temperaturen som du skriver. Sedan så vet vi inte förutsättningarna i försöksuppställningen.

Mikael_L får ge oss en ritning och de andra förutsättningarna för sitt beundransvärda initiativ.
 
  • Gilla
t_conradsson
  • Laddar…
Det var pinsamt, jag rodnar. Självklart ökar effekten med kvadraten på I.
Klockan var mycket.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Mikael_L
Nu på morgonen var temperaturen inne i VP-röret 55.3 grader (eller var det 53,5 ..., bara en anteckning i "minnet", jag har en logg på mätvärdena också). Tempen sjönk 0,2 grader under en timmes tid, troligen pga av rumstemperaturen sjunker. Vårt fläktsystem går igång kl 06 på morgonen och sänker temperaturen inne i våra lokaler något, vilket vi märkt under många temperatur och trycktester som vi utför.

Detta tog jag för troligt att jämviktstemperatur uppnåtts, och därför har jag ökat strömmen till 14A, och avbryter denna mätning ikväll.
Jag är pappaledig just nu, men mina arbetskamrater (förvånade att se mig springa omkring i lokalerna med multimetrar och likn) lät mig ockupera hälften av alla tempsonderna även under dagen.
Jag mäter temp inne i VP-röret, utanför röret, 6cm åt sidan inne i isoleringen, 10 cm ovanför röret och slutligen mellan gipsskivan och isolering.

Röret ligger mellan 2 st 120mm stenullsplattor.

Men jag återkommer med mer data och bilder på försöket, så ni har en chans att utvärdera riktigheten i resultaten.
 
  • Gilla
Bastikk
  • Laddar…
Mikael_L
Nu när jag har lite data och bilder fortsätter jag...

Så här såg mitt försök ut, jag har en 20mm träskiva på "baksidan", sen är det plast, 120 mm stenullsskiva (580x1170 mm), 16mm VPrör ligger horisontellt mitt i, 120 mm stenull igen, plast igen och slutligen en 13 mm gips.
Jag har lagt plast runt alla sidor (inga öppna ytor mot isoleringen), för att ingen möjlighet till konvektion genom isoleringen ska uppstå.

Röret ligger i en slits som jag gjorde i isoleringen, för att det inte skulle bli en glipa som medger att värme lättare tar sig därifrån

Sen "pressade" jag ihop "väggen" så att isoleringen blev totalt ca 230 mm tjock, av samma anledning som ovan.
 
  • Wall.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Kabeln i röret är 1,5 kvmm FK, okänt märke, men den har någon märkning, bl.a H07 V-R ungefär. (svårt att se)
Jag har dragit 3 st FK i röret (för att efterlikna fas, 0a + SJ). En ledare går bara rätt in en bit, de tva andra sitter i en "loop", som är 127 cm lång, så då får jag 10A in och 10A i retur. Mitt i väggpaketet sitter denna temperaturmätning:
 
  • MP1-temp_at_wire.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Hoppas ni inte lessnar, jag har flera bilder till *skratt*

Sen har jag satt en tempmätning även utanpå röret (MP2) och en 10 cm ovanför röret (MP3).
Temperaturen mäter jag med termoelement typ K, DIN class 1 (dvs ±1,5°C noggrannhet i dessa tempintervall), givaren inne i röret och den 10 cm ovan är kalibrerade och har visat sig ligga på ca 0,1-0,2°C fel. De andra tre givarna är inte kalibrerade men kan ändå förmodas hålla ±1,5 gr.
På den här bilden syns det också hur jag "slitsat" in röret i isoleringen.
 
  • MP2_3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.