phl>Rörande uppbyggnaden bör man ta en titt i en bok jag fick i veckan, inte en väggsåg men väl andra småtrevliga prylar såsom justerbord, väggmonterad fräs, större variant av kopierfräs etc etc.

"Ingenious jigs & shopaccessoires" från The Taunton Press, ISBN 1-56158-296-4

Adlibris säljer den för 160:- inkl frakt och den rekommenderas helhjärtat.

Det är (tack och lov) inte exakta ritningar i boken utan den skall mer ses som inspirations och kunskapskälla.

/Kent
 
Hur ofta sågar ni egentligen plattmtrl? För mig duger fortfarande två bockar med två brädor och sänksågen när det bereds tillfälle.

Walkon ser smidig ut, men den passar inte mig. Skulle behöva göra större serier med skivkapning för att jag skulle orka veckla isär arbetsbänken till en skivsåg, och då får man inte behöva arbetsbänken däremellan...

Oj vad skeptisk jag låter... :)
 
Mikael_L
Dr_Jerkyll skrev:
..., och då får man inte behöva arbetsbänken däremellan...
Du kan ju köpa två ...! :cool: :) :p
 
Jag känner att jag framstår som lite lätt religöst positiv till denna väggsåg, men det är jag inte. Tråden startade jag för att jag själv tyckte det var ett nytt och lätt innovativt sätt att få till en väggsåg.
 
snickarboden skrev:
phl>Rörande uppbyggnaden bör man ta en titt i en bok jag fick i veckan, inte en väggsåg men väl andra småtrevliga prylar såsom justerbord, väggmonterad fräs, större variant av kopierfräs etc etc.

"Ingenious jigs & shopaccessoires" från The Taunton Press, ISBN 1-56158-296-4
Kul med boktips, får se om jag beställer den. Tyvärr har jag redan flera olästa böcker i bokhyllan och varje bok brukar mynna ut i minst ett nytt projekt som stjäl ytterligare tid.
 
Jag håller med Phl, tror att det är svårt att själv tillverka en väggmpnterad historia som klarar toleranserna.

Men om jag hade plats, vilket inte finns, så skulle jag gärna se en sådan där såg sitta på väggen hos mig :)

Jag håller på att bygger en skickarbänk och ska där ha tre hurtsar under för lite förvaring. Pga tids och platsbrist beställde jag dessa färdigsågade från min bygghandel. Det har fungerat klockrent förut.
Fick hem mina skivor, inga avancerade mått, utan HELA cm. Hade både skickat med kaplista samt ritning på skivorna inkl måttsättning.
Började kontrollmäta dessa, WOW, INTE EN siffra rätt!!!
Ett mått som skulle vara 60 cm, varierade på sex skivor mellan 60,1 till 60,4com, tyckte att en kant inte såg vinkelrät ut, la på min stora vinkelhake och på 50 cm, glappade den 1.5-2 mm och så här fortsatte det.

Åkte tillbaka med skivorna, jo dom skulle åtgärda detta, pratade även me mannen som kapade, väldigt ödmjukt, även om detta tillstång inte tilltalar mig, förklarade att jag skulle bytta lådor, därav vikten att måtten stämde.
Hämtade skivorna, frågade mannen om det stämde, "jadå det stämmer exakt!"
Kom hem började kontrollmäta, stämmer det?
NEJ!!!!
Men nästan på en del, kunde med hjälp av TS-sågen och styrskena, fixa till en exakt och ta resten med kantfräsen.
Tyvärr hade han även fixat en variant av skivor som istället för övermått, var två mm kort.
Åkte tillbaka IGEN, talaade om att de som fortfarande var fel fick dom bjuda på och kapa nya, med ett påslag på EN cm, så fixade jag slutmåttet själv. Eftersom dom inte klarade av detta.
Då ursäktade sig mannen vid sågen när jag hämtade skivorna för gång nr TRE, att dom varit där och justerat sågen, min första tankte var då, är det förbjudet på en bygghandel att tänka lite själv, kankse ta fram en tumstock och KONTROLLMÄTA...
Men jag höll igen kakhålet och bara log.
Kom hem och kollade måtten, tror ni att det stämde...
Så klart INTE det gjorde!! Några mått var enligt de jag angivit, och några diffade.
Tack gode Festool att du finns, och räddade mig!

Av detta har i alla fall jag lärt mig, du kan beställa färdigkapade skivor från bygghandeln. Men INTE men färdigigmått, utan man får lägga på en cm, och fixa slutmåtten själv.

Beklagar om det vart lite lång... Men jag ville dela med mig av min lilla erfarenhet som är så patetisk så man kan inte ens bli arg...
 
Mikael_L
Ganska irreterande att dom erbjuder en tjänst som dom sen inte klarar av. :mad:
 
Naresjo:
rent krasst, om du anger ett mått i hela centimeter så är det inte fel att tolka detta som +/- 0,4999.... cm i tolerans.
 
Inte roligt när dom brukar ta bra betalt för det också :(
Men nu har du lärt dig att man ska mäta på plats och inte hemma ;)
Dom få gånger jag låtit Bauhaus (Länna) såga har det varit exakt.
 
De väggsågar jag varit i kontakt har inte krävt någon vansinnig kompetens. Man kapar ju en kant rak, sedan ställer man den mot anhållet i nederkant och kapar en gång till så man har två raka och sinsemellan vinkelräta sidor. Efter det flyttar man ju bara på stoppanhåll. På sågarna jag tittat på är de små aluminiumprofiler som man låser med ett skruvhandtag. Skalorna ser ut som metallmåttband med millimeterstreck. Är du bara kapabel till att sätta stoppanhållet exakt på ett millimeterstreck så blir även kapresultatet därefter...
 
phl skrev:
De väggsågar jag varit i kontakt har inte krävt någon vansinnig kompetens. Man kapar ju en kant rak, sedan ställer man den mot anhållet i nederkant och kapar en gång till så man har två raka och sinsemellan vinkelräta sidor. Efter det flyttar man ju bara på stoppanhåll. På sågarna jag tittat på är de små aluminiumprofiler som man låser med ett skruvhandtag. Skalorna ser ut som metallmåttband med millimeterstreck. Är du bara kapabel till att sätta stoppanhållet exakt på ett millimeterstreck så blir även kapresultatet därefter...
Det är nog det som oroar mig med väggsågarna - de ser ut att vara enkla att använda, men ändå blir det inte bra när byggvaruhusfolket sågar i dem åt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.