Iden är spännande...men jag har något odefinierbart emot väggsågar - så fort jag har fått hjälp att såga något på sådana så har det blivit dåligt...snett, eller dålig kvalite på snittet eller (oftast) inte så särskitl exakta dimensioner på slutprodukten....Kanske beror det på att det är i byggvaruhusen som man oftast ser väggsågarna, och personalen där är ju inte alltid top notch på sågande.
 
Föredrar styrskenor, det är guld värt
 
Jag tror faktiskt att sågresultatet från en bra väggsåg (är de inte det per definition när de kostar 100+kkr nya?) är helt avhängt på användaren. Har fått en del MDF uppsågat hos bygghandel innan jag blev med TS55:a och där blev det kanon när gubbe A sågade men skit när gubbe B var i farten. Med andra ord fick man själv se till att rätt person sågade. Resultatet blev då inom några tiondels millimeter, dvs ungefär samma toleranser som man kan få till med TS55:an och skenor.
 
För många år sedan köpte far min färdigsågad 19mm MDF åt mig från ångsågen i Luleå, jag hade gjort i ordning mått på alla bitar på en lapp jag skickade med, uträknat för att maximera en 2440x1220 skiva. Enligt utsago var det datoriserad uppsågning. Blev då på bråkdelar av mm korrekt (bättre än jag klarade av att mäta) så den subwoofern var bara smälla ihop utan en enda justering och tät blev den.

Har fortfarande inte sett sågen ifråga men skulle gärna vilja. Makalöst att kunna beställa bitar med den precisionen.
 
wow, både rätt mått och rätt sågat.

annars låter "Ångsågen i Lule" mer som en jättelik rå timmersåg
 
"Du flyttar enkelt med sågenramen till arbarbetsplatsen ."

När den minsta varianten väger 80kg?
Bara ett sånt uttalande (helt bortsett från den språkliga misshandeln) gör att man tvekar att ha med firman att göra. Själva produkten kan nog vara bra men det känns både onödigt och klumpigt. Visst kan det vara ganska platsbesparende att kunna såga upp mot väggen men ändå. Det kan väl knappast vara särskilt svårt att fixa till motsvarande med ett regelverk, skena och ett par tvingar för den delen.
 
Skivsågar är ju bra att grovdela skivor med, men har man en bra justersåg finns det ingen anledning att såga två gånger... Det skulle vara kul att se hur stor/liten den är i ihopfällt skick( för det går väl?)- Strunt samma förresten, jag har nog aldrig kännt behovet av en mobil skivsåg. Så jag passar...
 
Mikael_L
Bilden från blocket-annonsen, så alla vet vad vi pratar om.
 
  • 4459422899.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där var däremot intressant! (Får nog upplysa tomten om detta...)
 
Det fina i kråksången är väl att snitten (förhoppningsvis) blir helt parallella med skenorna på ramen.
 
Daniel_N skrev:
Iden är spännande...men jag har något odefinierbart emot väggsågar - så fort jag har fått hjälp att såga något på sådana så har det blivit dåligt...snett, eller dålig kvalite på snittet eller (oftast) inte så särskitl exakta dimensioner på slutprodukten....Kanske beror det på att det är i byggvaruhusen som man oftast ser väggsågarna, och personalen där är ju inte alltid top notch på sågande.
Men Daniel då, det där gick vi ju igenom på sektträffen! ;)

Anledningen, som jag ser det, att du har fått dåliga snitt är helt enkelt att du har fått dina skivor uppsågade av säljare istället för utbildat folk.
Dessutom begagnas sågen av upp emot 20 olika personer som förmodligen ingen av dem har något större intresse av att varken underhålla sågen eller bryr sig särskilt mycket om klingans beskaffenhet.

När jag sågade med väggsåg så hade jag en tolerans på 1mm, dvs givet mått +/- 0,5 och det var ett manuellt mått.
Nyare digitala väggsågar har ännu bättre noggrannhet.

Självklart kan man få ännu bättre resultat med en justersåg men jag anser att det är lite att jämföra äpplen och päron, eller i alla fall äpplen och andra äpplen..:p

En justersåg tar sjukt stor golvyta, medans en giraffsåg inte tar så mycket golvyta utan mest väggyta, således beror det helt på hur mycket av vardera yta man har tillgänglig vilken såg man kanske ska prioritera om man inte har obegränsat med plats.

Självklart skulle jag gärna ha båda sågarna men var jag tvungen att välja den ena så hade jag valt justersågen eftersom den är något mer flexibel.
Dock tycker jag att väggsågen har ett något oförtjänt dåligt rykte.
 
Jo, som sagt så har du säkert rätt i att det är mycket skit bakom spakarna som gör att det blir lite dåligt. Sen kan jag tycka att om jag ska lägga så mycket pengar på en såg så vill jag ha bättre noggrannhet än +/- 0,5mm. Och precis som du säger- en justersåg känns oerhört mycket bättre, men visst, man ska ha golvyta (och pengar) till den.
 
Daniel_N skrev:
Jo, som sagt så har du säkert rätt i att det är mycket skit bakom spakarna som gör att det blir lite dåligt. Sen kan jag tycka att om jag ska lägga så mycket pengar på en såg så vill jag ha bättre noggrannhet än +/- 0,5mm. Och precis som du säger- en justersåg känns oerhört mycket bättre, men visst, man ska ha golvyta (och pengar) till den.
Jo, absolut!
Dock ska det kanske tilläggas att det var med vanlig tumstock jag mätte fram måtten och att det var repeterbar noggrannhet.

Fortfarande gäller dock hellre justersåg än bara giraff men helst båda. :)
 
Redigerat:
snickarboden skrev:
Väggsågen däremot vägrar jag betala för, så svårt är det inte att bygga den själv.
Nu tycker iofs inte jag heller att den är värd de summorna. Däremot hävdar jag att det är ruskigt svårt att tillverka en så pass stor väggsåg själv och ändå bibehålla en precision på säg +/- 0,5mm!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.