Har kollat säker vatten nu. Och även pratat med min KA om säker vatten eftersom min rörmockare inte var ansluten. Enligt min KA är det inget krav från försäkringsbolag att rörmockaren är ansluten. Han menade även att han haft någon dispyt med någon från säker vatten där han hävdat att säker vattens lösning varit undermålig (osäker om det var i rollen som KA i det fallet dock).

Troligen kommer det emellertid att bli ett skvallerrör och tätskikts låda under mina geberit-fixturer ändå.

Notera att min KA inte har någon koppling till husfirman eller någon av mina entreprenörer (även om husfirman ville att jag skulle ta deras först).
 
galaxenspresident skrev:
Jag vill gärna höra mer om skiten du sitter i.

Jag håller på att låta installera giberit's fixturer (anslutning inne i tanken och kondensisolering runt tanken) inbyggda i vägg både på övervåningen och nedervåningen.

Jag försökte påtala det här med tätskick runt där fixturen sitter, men amatör som man är blev man nerpratad i skorna av både snickare, rörmokare och kakelkille. De pratade om risk med att ha tätskikt runt fixturen (inkapslad fukt är inte heller bra).

Vad ska jag vara extra observant på?
Skiten består i att spolmekanismen fick spel och skickade ut en tunn stråle mot stänkskyddet vid påfyllning. Varje gång den fyllde så läckte det ut ca 1 dl utanför tanken. Rörkopplingen sitter inuti tanken. Nu är väggen och golvet rivet och ombyggt till en traditionell golvmonterad toa med rubbet på den säkra sidan. Det fina med detta är dessutom att tank och allt tar mindre än hälften så mycket plats som att bygga en sån där "låtsasvägg". Har aldrig förstått vitsen med det faktiskt.
 
Consensus:Därför jag köpte en "riktig" fast vägghängd. Den har enligt mig alla fördelar samt är lättstädad under. Den (enda) nackdelen som finns är att vikten den tål inte är så enorm som en golvburen variant.
 
Av anledningarna ovan avser jag ha ett lock ovanpå fixturen som jag kan lyfta på och kika ned för att se eventuellt läckage på mitt tätskikt, med jämna intervall för att se om något har läckt, detta oavsett vad diverse experter säger på bkr.

Ungefär som med allt annat man går och kollar på som husägare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.