R
Ser inte ut att sitta någon termo där bara två anslutningar , kolla lite längre in i trumman kan vara av sort som jag visade på först , eftersom du kan skruva , så följ ledningarna någon går säkert till ett skydd ven bita eller grå , sedan med att köpa , finns som reservdel , kolla vad den kostar hos elektrolux och andra firmor med reservdelar till torktumlare , behöver inte stå
orginal lux på den , alla privatpersoner kan köpa en sådan
 
Alright, tackar för inspirationen!
Det finns en grej inne i själva trumman som skulle kunna vara denna grej. Väldigt lurig att komma åt.
Men skam den som ger sig.
 
  • Närbild av en maskintrumma med en svåråtkomlig del och en person som arbetar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satt med två torx.
Gissar att man får ringa electrolux imöra och kolla om de kan skicka en ny.
Det är väl lika bra att skruva tillbaka resten eller vad säger ni?
Mvh
Fredrik
 
  • Hand håller en trasig vit plastdel från en Electrolux-apparat med två torxskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Då är frågan , är det något vred som det kan ställas temp på ,olika tyger ska ha olika temp , det ser ut som en tempgivare
( nästan ) tror inte att den är ett överhettningskydd så det sitter nog fler av den sorten kanske , följ ledningarna , kan vara så att någon går via Ö-SK och till den där , dom ligger nog i serie men inte säkert
 
A
F fredand44 skrev:
Vänta du har skrivit termosäkringar är ihopbyggda med elementet. Tror du dessa kan återställas?
Manualen säger byt
 
A
R rävlyan skrev:
Är det termosäkringar så leta efter något som liknar en sådan här , , dom är tillverkade för olika temperaturer , samma sort sitter i kaffebryggare och när dom löst så ska hela värmepaketet bytas , hur det är hos dig vet jag inte med placeringen på den .
Det är otroligt att man måste byta hela värmepaketet i detta läge , det kan hända vid för mycket ludd i filtret , kan bli många gånger vid glömska att rensa och dyrt . , men den kan även lösa om det blivit kortis mellan några spiraler och då är elementet felaktigt och ska bytas , då finns en ny säkring där
Har inte sagt något men går att byta säkring men kolla om det glöder mellan trådarna om du får fart på värmen
Sådna finns inte i denna
 
A
F fredand44 skrev:
Hej igen,
Bakom plåten hittade jag följande "elementet ", gissar jag. Men jag ser inget som ser ut som termosäkringar. Gissar att de ligger inuti denna grej.
Men nu börjar det väl luta åt att man som privatperson inte kan köpa denna grej, eller?
Gissar att den kanske är så pass dyr dessutom så man kanske ska köpa en ny tumlare istället.

Suck, tror denna tumlare kostade runt 4-5 tusen. Tror det var den enda i denna storlek som går att ha vägghängd.
Alla tips är välkomna.
Mvh
Fredrik
Översta bilden högst upp är säkringarna
Det är bara att mäta
 
A
F fredand44 skrev:
Satt med två torx.
Gissar att man får ringa electrolux imöra och kolla om de kan skicka en ny.
Det är väl lika bra att skruva tillbaka resten eller vad säger ni?
Mvh
Fredrik
Mät den först
 
Hej
Det var som tusan, så det där är säkringar. Trodde bara det var någon del i koppling/anslutningen för värmeelementet.

Måste fråga hur ni skulle mäta dem. Gissar med ohm på multimetern och det bör väl visa noll ohm?

Är det samma med tempgivaren inne i trumman?

Tror nästan man inte kan skruva loss kablarna från säkringarna. Måste väl vara ok att skarva med plint för 220v gissar jag, då jag eventuellt sätter dit ny?

Mvh
Fredrik
 
A
Säkringarna skall vara 0 ohm och sitter ihop med värmaren byts komplett.
Den i trumman skall vara en termostat den åxå så i rumstemperatur även den 0 ohm
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Hej
Tackar för all hjälp!
Beställde ett nytt värmepaket från electrolux som trodde jag borde klara av att byta ut och koppla in den själv efter att ha läst vår diskussion här.
Kostade ca en tusenlapp.
Nu har vi tumlat två gånger och det verkar funka fint.
Tackar för all hjälp!
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Har stött på på samma problem som trådskaparen. Har mätt upp både värme elementet och termostaten till 0 ohm.
Är det lönt att försöka byta eller bättre att köpa ny torktumlare?
 
Hej
Tråkigt att höra att du verkar ha samma problem.
I mitt fall har reparationen fungerat bra. Jag var nästan tvungen till att lösa det på detta sätt pga platsbrist. Denna modell verkar nästan inte att gå att få tag på längre. Jag hittar ingen alternativ modell heller.
Meddela gärna hur du löste don situation.
Stort lycka till.
Mvh
Fredrik
 
Ska jag göra. Lyckades du mäta upp någon resistans mellan säkringarna?
 
Attans, det minns jag inte tyvärr.
Ser att jag frågat om hur man skulle göra några inlägg högre upp.

Jag har kvar mitt element med den outbara säkringen kvar. Om jag hinner i helgen kanske jag kan testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.