Tack, bra lösning!
 
seniorkonsult skrev:
Läs. Det är en vägghängd toastol. Våtrummet är alltså på andra sidan väggen. Problemet är som jag beskrivit. Detta är alltså ej våtrum utan handlar om hur man lättast kan åtgärda det jag beskrivit betr våtskyddet.
Det är en idiotisk konstruktion spm säljs bl à av JULA och Byggmax.
Men vänta lite nu, grundproblemet är ju inte att JULA och Byggmax säljer inbyggnadscisterner. Problemet är att din cistern är felaktigt installerad. Man börjar med tätskiktet/baljan, sedan installerar man cisternen.

seniorkonsult skrev:
Däremot gäller; Vägghängda toaletter har spolenheten inbyggd i väggen vilket kräver särskild hänsyn för att ta hand om eventuellt läckage. Principen är enkel: Läckande vatten ska inte skada underlaget och ska snabbt bli synligt så att till exempel en läckande spolenhet kan åtgärdas.
Så här säger Säker Vatteninstallation:
"WC-stol med inbyggd spolcistern ska ha spolcisternen placerad i ett vattentätt och ventilerat utrymme med läckageindikering."

BKR säger:
"Tätskikt ska vara obrutet bakom och under wc-inklädnader, se figur 9. Den dolda bottenytan ska ha fall och utlopp så att eventuellt utläckande vatten blir synligt. Även i wc-utrymme där annars inte tätskiktskrav på vägg föreligger ska vägg och golv bakom och under inbyggd cistern förses med tätskikt av valfri systemtyp."

I princip landar båda branchreglerna i (om man läser hela texterna) att enda sättet att uppfylla dessa krav att sätta ett godkänt tätskikt i hela utrymmet där cisternen befinner sig, med manschetter för rörgenomföringar och hela baletten.
 
Redigerat:
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
hevi skrev:
Men vänta lite nu, grundproblemet är ju inte att JULA och Byggmax säljer inbyggnadscisterner. Problemet är att din cistern är felaktigt installerad. Man börjar med tätskiktet/baljan, sedan installerar man cisternen.
Hevi, Det är inte lönt att argumentera. TS är gubevars själv besiktningsman och seniorkonsult men inom vilken bransch vet jag inte. Hoppas åtminstone att det inte är inom byggbranschen så oskyldiga husägare blir drabbade. :rolleyes::banghead:
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Hej! Ursäkta, läste på lite slarvigt, men tolkade det så att enbart botten krävde täthet då man går genom v väggen med montaget. Det blir ju enklare om man montera inne i våtrummet.Då har man ju naturligtvis tätskikt helt bakom. Med de krav ni hänvisar till ska ju väggen vara tät på tre sidor saamt gavlarna. detta har jag aldrig sett utföras.
ByggaHUs expert har svarat så här:
När det gäller kopplingar på tappvattenledningar så ska tre funktioner säkerställas för att det ska anses som fackmässigt utförande.
1. Åtkomlighet, antingen synligt eller via nån form av lucka.
2. Tät botten utan, antingen i våtrum eller i ett tätt kopplingsskåp.
3. Läckageindikering, antingen synligt eller via slang från dolt montage i skåp.
Hampus Asp
Säker Vatten
F ö har varken JULA el ByggMax en enda skriven rad eller hänvisning om krav på tätskikt vilket är dåligt.:thumbdown: Jag vill varna för dessa produkter!
 
Inbyggnadstoan skall monteras "i" det färdiga våtutrymmet, och byggs in med tex Tebo byggelement som tål vatten. På denna skiva kaklas det och ett skvallerör skall vara monterat. Detta är det enda sättet att få det helt godkänt och säkert på. Montering enligt bilden är HELT fel.
 
Kakla på baksidan inne förrådet?
 
seniorkonsult skrev:
Kakla på baksidan inne förrådet?
Ja, det är ju inte kaklet i sig som är fuktskyddet. Kakelfogarna släpper igenom fukt/vatten.
Kakel har man som fröjd för ögat och som skydd för fuktskyddet som sitter på insidan av ytskiktet (kaklet) (från våtrummet räknat) så detta inte skadas.
 
Ja, det är ju helt uppenbart att den som byggt det där inte haft koll på reglerna. Men hur ska man nu rädda detta klantverk så gott det går utan att riva upp hela badrummet?
Förslaget med en fuktsensor kanske duger, om man kommer åt (och kommer ihåg) att byta batterier i den.
Annars skulle jag fundera på att köpa lite glasfiber och plast (sån för båtar) och plasta en låda i bottnen av utrymmet, och dra ut ett skvallerrör genom väggen ut till badrummet. Givetvis blir det skvallerröret ju då utan manschetter, men det är väl ändå bättre än att riskera att det droppar vatten inne i väggen utan att man märker det. Och vi får väl anta att toaletten inte står på en plats där man spolar vatten direkt mot väggen.
 
Jo, jag vet det om fuktskyddet men problemet som erhållits på gr av brådska är att montering av stativet gjorts enl B-Max urusla anvisning på baksidan av väggen/tätskiktet med spolcisternen i ett hål!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dmuller
  • Laddar…
Ja, det är något åt det hållet jag funderar på.
 
Jag har gjort en liknande installation inne i väggen på vårt badrum. Jag har nog inet lyckats uppfylla reglerna till sista bokstav men så här gjorde jag.

I mitt fall så finns det en klädkammare på baksidan, så där har jag monterat skåpsdörrar som ger åtkomst.

Jag gjöt run avlopsröret med flytspackel, drog en slang för läckageindikering från botten av "spackelbotten" till under toastolen på badrumssidan. Hålet är i princip osynligt eftersom det döljs av stolen. Här har jag troligen gjort EN miss jämfört med regelverket. Jag har ingen manschett runt skvallerröret där i botten under cisternenen. Det börjar ju helt kloss mot botten. Däremot så har jag målat med tätskikt ner i röret. Min teori är att det aldrig kommer att läcka vatten via skvallerröret någon längre tid, och därmed kommer inte någon större mängd vatten att kunna läcka ifall det blir en glipa i tätskiktet mellan röret och flytspackel.

Jag fuktspärrade hela utrymmet innan stativet var monterat, och därmed heller inte skivan in mot badrummet. Monterade stativet, tätade skruvhål enl "våtrumsregler" med silikon i skruvhålen. Tätskiktade våtrumsskivan på den del som exponeras mot utrymmet. Och sedan kommer det tveksamma. Med stativet på plats så går det inte att få dit någon remsa i hörnet mellan skiva och utrymme. Så jag strök rikligt med silikon på reglarna före montering, och även på våtrumsskivans kontaktyta mot reglarna. Skivan "limmades" på så sätt med silikon. På så vis har jag en försegling av utrymmet som i prakatiken är tätt mot läckande vatten, men inte med en metod som föreskrivs enl. regelverket. Mitt "försvar" är att denna yta kommer inte att dagligen vattenbegjutas som en duschvägg eller liknande. Skarven behöver bara hålla tätt en kort tid tills läckan upptäcks via skvallerör. Dvs. jag är helt säker på att detta kommer inte att orsaka en skada. Men det följer inte regelverket.
 
Det är så mycket regler o krav hit o dit så att folk glömmer bort att lita på sitt sunda förnuft.
En cspn cistern är inte farligare än en vattenpanna som står i tvättstugan med 200 litets vatten, inkopplad till 9 bar.
Ni som förespråkar att den ska definitivt installeras i badrum och byggas in med tätskickt, hur har ni gjort med er pannor? Är de oxå insvepta i tätskickt, installerad i våtrum?!!!
Huvudsaken är att förhinda vattenskador vilket kan man göra genom att ordna en konstruktion som leder bort läckage vatten från utrymmet till ett avlopp. Dessutom utrymmet ska vara inspektionsbart.
om man gör det efter sund förnuft då kommer även ovannämnd cistern klara sig utmärkt genom en besiktning.
 
Redigerat:
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Min panna står mycket riktigt i tvättstugan, omgiven av endast stenväggar och på ett betonggolv, med golvbrunn en halvmeter därifrån... jag känner mig inte alls orolig.
 
Matstj skrev:
Det är så mycket regler o krav hit o dit så att folk glömmer bort att lita på sitt sunda förnuft.
En cspn cistern är inte farligare än en vattenpanna som står i tvättstugan med 200 litets vatten, inkopplad till 9 bar.
Ni som förespråkar att den ska definitivt installeras i badrum och byggas in med tätskickt, hur har ni gjort med er pannor? Är de oxå insvepta i tätskickt, installerad i våtrum?!!!
Huvudsaken är att förhinda vattenskador vilket kan man göra genom att ordna en konstruktion som leder bort läckage vatten från utrymmet till ett avlopp. Dessutom utrymmet ska vara inspektionsbart.
om man gör det efter sund förnuft då kommer även ovannämnd cistern klara sig utmärkt genom en besiktning.
Nu är det ju inte så att vi som nämnt tätskikt gör det för att jävlas eller för att vi saknar sunt förnuft, utan för att det är de branschregler som gäller och som bygger på de byggnormer som boverket föreskriver. Så här skriver boverket i BFS 2015:3 (kapitel 6.533):

"En byggnadsdel ska utformas med vattentätt skikt i sådan omfattning att eventuellt utläckande vatten eller kondensvatten från en tappvatteninstallation inuti byggnadsdelen förhindras att komma i kontakt med material och produkter som inte tål fukt. Byggnadsdelen eller installationen ska utformas så att läckage snabbt blir synligt och kondensvatten torkas eller leds ut ur byggnadsdelen till ett avlopp så att tillväxt av alger, mögel eller bakterier inte kan ske. (BFS 2014:3).

Allmänt råd
En byggnadsdel med en inbyggd spolcistern till en wc-stol bör utformas med vattentätt skikt. Som vattentätt skikt kan man använda en läckagesäkringslåda, fördelningslåda eller skarvfritt skyddsrör, som med anslutningar har väl undersökta och dokumenterade egenskaper för vattentäthet och åldersbeständighet. (BFS 2014:3)."

Det första stycket är föreskriften. Föreskrifter är tvingande bestämmelser utfärdade av myndigheter och talar om hur man ska göra. Allmänna råd, däremot, är inte tvingande bestämmelser utan anger ett sätt för hur någon kan eller bör göra för att uppfylla ett krav i en tvingande bestämmelse.

Som synes är det allmänna rådet ganska luddigt -vad är t ex definitionen på "läckagesäkringslåda"? Googlar man så hittar man bara citat från just BBR och ingen definition! Är det ett litet plastfat i botten med någon cm hög kant? Kanske. Men räcker verkligen det om man har vattenledningar med högt tryck som kan börja läcka så att det blir en stråle vatten snarare än att det droppar? Hur kan jag säkerställa att vattnet rinner längs någon del av spolcisternens väggenomföringar och där kommer i kontakt med trämaterial? Kanske inte?

I slutändan bubblar det ned till att föreskrifterna ibland måste tolkas till något tydligare, och då oftast med lite moms ovanpå, så att man säkert uppfyller föreskriften, och när det gäller föreskrifterna för fuktsäkerhet så har t ex BKR och Säker Vatteninstallation gjort det.

Vad gäller värmepanna så skall den enligt samma branschregler vid nyproduktion eller tillbyggnad placeras i ett utrymme med golvbrunn och *trumvirvel* erforderligt tätskikt...
 
Redigerat:
hevi skrev:
Nu är det ju inte så att vi som nämnt tätskikt gör det för att jävlas eller för att vi saknar sunt förnuft, utan för att det är de branschregler som gäller och som bygger på de byggnormer som boverket föreskriver. Så här skriver boverket i BFS 2015:3 (kapitel 6.533):

"En byggnadsdel ska utformas med vattentätt skikt i sådan omfattning att eventuellt utläckande vatten eller kondensvatten från en tappvatteninstallation inuti byggnadsdelen förhindras att komma i kontakt med material och produkter som inte tål fukt.

I slutändan bubblar det ned till att föreskrifterna ibland måste tolkas till något tydligare, och då oftast med lite moms ovanpå, så att man säkert uppfyller föreskriften, och när det gäller föreskrifterna för fuktsäkerhet så har t ex BKR och Säker Vatteninstallation gjort det.

Vad gäller värmepanna så skall den enligt samma branschregler vid nyproduktion eller tillbyggnad placeras i ett utrymme med golvbrunn och *trumvirvel* erforderligt tätskikt...


Tack för ditt förtydligande. Helt rätt, föreskrifter är tvingande och allmänna råd inte. Bransch regler som säker vatten och BKR hamnar ändå i kategorin "allmän råd" därmed inte tvingande.
Faktum är att du skriver som jag jag skrev fast på annat sätt.
Gällande läckagesäkringslåda, det vill säga en låda tätt för vattenläckage. Då kan bara fantasin sätta gränsen. Antingen bygger man lådan själv med tättskickt eller köper man en färdig låda.
När det gäller TS då kan han bygga en tätt låda runt cistern eller köpa en låda med passande dimention.
 
Redigerat:
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.