Kan någon vettig förklarahur jag får till en tät låda med dränrör till våtrummet med denna ned konstruktion?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt ut allt trämaterial och sätt samma fuktskyddssystem som du har i badrummet i övrigt.
 
Fel svar. Menar du att jag skall riva badrummet? Finns inga krav på trämaterialet. Detta är inte inne i våtrummet. Det som krävs är att fixa en liten låda för ev läckage, som är tät som en skål och borra genom väggen och montera ett elrör el liknande. problemet är att montera ovan golvbeslag, under rör till vattentank samt få tätt runt avloppsrörets böjar (svårt).
 
I och med att du har toaletttank och toaavlopp i utrymmet, så är jag inte så säker på att det är fel svar. :x
Detta bör nog klassas som våtutrymme.
men det finns säkert fler här på forat som kan ge input.
Ett tips är att rådfråga ditt försäkringsbolag. I slutändan är det väl till dom du vänder dig om du skulle få en vattenskada. ;)
 
Läs. Det är en vägghängd toastol. Våtrummet är alltså på andra sidan väggen. Problemet är som jag beskrivit. Detta är alltså ej våtrum utan handlar om hur man lättast kan åtgärda det jag beskrivit betr våtskyddet.
Det är en idiotisk konstruktion spm säljs bl à av JULA och Byggmax. Tyvärr kollade jag förutsättningarna dåligt innan. Helklantigt!
 
Redigerat:
Ditt tonläge är något ansträngt kan jag tycka, :mad:.
Det handlar nog inte om vad varken du eller jag tycker utan vilka branschregler som gäller och där kan det säkert finnas olika tolkningar om vad som är våtutrymme eller ej.
Men vad är du orolig för?
Eftersom du vill ha en vattentätt låda så tolkar jag det som att du är orolig för vattenläckage.
Om du skulle få en vattenläckage, så utgår jag från (kanske förutfattat) att ditt försäkringsbolag blir inkopplat.

Kanske en bra id'e att redan i förväg ha klart för sig vad bolaget anser om risken och vad förebyggande åtgärder bör vara och hur ett korrekt fuktskydd bör se ut för att dom ska anse attdet är korrekt utfört.
 
seniorkonsult skrev:
Det är en idiotisk konstruktion spm säljs bl à av JULA och Byggmax. Tyvärr kollade jag förutsättningarna dåligt innan. Helklantigt!
Det är väl knappast JULA eller Byggmax som satt upp spånplatta som vägg i ditt badrum/toalettutrymme?

Det är inte en godkänd konstruktion att använda för våtutrymme.

se gvk.se
 
Redigerat:
E
Du borde ju kunna gjuta i runt avloppsrören. Därefter kan du bygga upp som en balja med EPS cement som du sedan klär i samma tätskikt som i badrummet.
 
Roland; ursäkta om du uppfattar ngt som höjt tonläge. Det är inte min mening. Jag förklarar bara vad jag skrivit och, det är fortfarande inte ett våtutrymme men om du läser på om vägghängd toa så kanske det klarnar om vad problemet är. Utrymme med cistern är INTE våtutrymme.

Däremot gäller; Vägghängda toaletter har spolenheten inbyggd i väggen vilket kräver särskild hänsyn för att ta hand om eventuellt läckage. Principen är enkel: Läckande vatten ska inte skada underlaget och ska snabbt bli synligt så att till exempel en läckande spolenhet kan åtgärdas.
 
Redigerat:
Emil; tack, det är ungefär vad jag tänkt mig. Antingen gummiduk som kanske kan limmas eller en balja behandlad med tätskikt på burk men, det är knöligt med alla vinklar och rör.
 
Roland, jag är besiktningsman men även jag kan tycka mig få problem med egna konstruktioner.
 
seniorkonsult skrev:
Utrymme med cistern är INTE våtutrymme.
Kan du hänvisa till någon branschstandard eller andra bestämmelser som stöder ditt påstående så kanske det skulle underlätta för andra som läser och är i samma situation. ;)
 
Avloppsröret behöver du inte ha i en låda. Föremot du kan sätta en vattentätt låda under toa tanken ner till avloppsröret och med fördel koppla dess läckage rör till avloppsröret،. Så att ifall tanken börjar läcka då går det till avloppet.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Matstj; lysande förslag men, då ser jag ju inte om det läcker, vilket kanske inte krävs heller då man nog upptäcker detta på annat sätt.
 
Du kan lägga in en fuktvakt i lådan. Det finns mindre sim går med batteri som tjuter eller mer avancerad med display son kan sättas på väggen utanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.