Jag skulle snarare gissa på att det är spolröret som läcker i sin koppling till toastolen, Det är ett klenare rör än avloppet, men mycket vatten skall passera vilket ger högre tryck.

Jag vet att det har funnits ett par trådar här för något år sedan om läckande spolrör, där troligen packningen blivit felmonterad, eller "korvat ihop" sig när man skjuter ihop enheterna.

Om den packningen kan antas tåla en mindre förskjutning har jag ingen aning.
 
För att hålla fast stolen på väggen så kan man väl limma med lite silikon på några utvalda punkter. Låt det härda ordentligt innan provsittning. Men först måste man veta att rören tätar som de ska. Kan det vara så att mellanrören är för korta ? Det borde finnas 1 rör till avloppet samt 1 till spolvattnet. Leta reda på instruktionen för stolen och kontrollmät. Inga skador i porslinet som gör att det är extra känsligt för ev snedhet ?
mvh
 
Även för spolröret behövs litet fett som tätning och givetvis måste det ha rätt längd och oskadad tätningsmuff. Det kanske är läge för att byta båda muffarna och kolla att det inte finns några grader i porslinsgjutningen som kan ge läckage.
Silikon skall man ha runt stolkanterna för att det ska se snyggt ut och det inte ska komma in smuts mellan väggen och stolen, men silikon håller inte för de påfrestningar om en vägghängd stol utsätts för om muttrarna inte är ordentligt åtdragna. Det vet jag av egen erfarenhet.
 
bjurel skrev:
Vad jag vet så brukar man inte ha någon mutter på baksidan. Det skall fungera ändå. När muttrarna på framsidan är åtdragna så kan inte den gängade bulten rotera, men det är som sagt viktigt att efterdra muttrarna ett par gånger.
Alltså, pinnbultarna ska gängas i fixturen och sen låsas med en kontramutter. Då sitter de fast och kan inte röra sig. Annars kan de vicka och så lossnar stolen med tiden.
 
Håller inte med om kontramutter. Så fort stolen hänger på plats så hänger/trycks pinnbultarna nedåt. I det läget är de glappfria från början med stöd på yttersta gängan. Det finns alltså ingen glapprisk. Det åtgår en mycket stor kraft uppåt för att bulten ska glappa, inträffar nog aldrig. Med kontramutter på baksidan så centreras bultarna mera och det finns därmed en glapprisk redan från början i de yttre gängdelarna. Om man sedan monterar stolen rätt så den får stöd av plasthylsan mellan bult och porslinet så ska den "aldrig" kunna röra sig något nämnvärt nedåt.
 
En kontramutter har ingen alls eller mycket liten inverkan på ev. glapp. Då skruvförbandet dras åt med muttern i skålen sträcks bulten mellan gängan i fixturen och muttern. Endast tillräckligt moment och sträckning ger ett glappfritt förband. Även om bulten varit svetsad i fixturen uppstår glapp om muttern inte sitter ordentligt på skålsidan.

Ev. kontramutter är sannolikt till för att låsa bulten och hindra den från att rotera när muttern dras. Men det är tyvärr ingen bra konstruktion då den mycket väl kan dras loss när man drar muttern på skålsidan.

Sen kan det ju vara olika lösningar på olika fixturer.
 
largab skrev:
Håller inte med om kontramutter. Så fort stolen hänger på plats så hänger/trycks pinnbultarna nedåt. I det läget är de glappfria från början med stöd på yttersta gängan. Det finns alltså ingen glapprisk. Det åtgår en mycket stor kraft uppåt för att bulten ska glappa, inträffar nog aldrig. Med kontramutter på baksidan så centreras bultarna mera och det finns därmed en glapprisk redan från början i de yttre gängdelarna. Om man sedan monterar stolen rätt så den får stöd av plasthylsan mellan bult och porslinet så ska den "aldrig" kunna röra sig något nämnvärt nedåt.
På Gustavsbergs fixturer ska det sitta kontramutter på pinnbultarna iaf (enligt manualen), och vad jag vet iaf vissa av Geberits fixturer.
Jag tycker iaf det känns bättre att bultarna sitter fast än att man kan vicka på dem i sidleds pga stora toleranser i gängorna.
Sen brukar jag, om det är kakel på väggen använda IFÖ's dämplist som man klipper till och lägger mellan kakel och porslin. Då kan man spänna fast stolen ordentligt utan att det knakar i kaklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.