Har en vägghängd toalett som suttit monterad sedan vi flyttade in för tre år sedan. Igår märkte jag att det började läcka undertill och ser då att det kommer droppar längst ner under toaletten där den ansluter till väggen så att säga. Vad jag kan se så läcker det lite grann hela tiden.
Efter att ha kontrollerat en hel del, så ser jag att sitsen sjunkit ner lite på höger sida, trycker upp sitsen igen till det läge den hade innan och drar åt monteringsskruven på den sidan som tycks ha lossat lite, dock så fortsätter det att läcka.
Vad skall jag hitta på för att fortsätta felsökningen? Är det bara att stänga av vattnet och montera ner stolen? Isåfall, är det något jag måste tänka på så att jag inte får problem när jag skall återmontera sitsen i och med att den sitter på en kaklad vägg som jag gärna inte vill riva. ;)
 
Det finns (ska finnas) en inspektionslucka, oftast i kombination med spolknappen, som du kan öppna och inspektera själva spolanordningen innanför. Men det verkar ju som toaletten på något sätt lossnat i infästningen, så det verkar väl lämpligt att ta loss själva stolen och se hur det ser ut. Ja, stäng av vattnet bums innan det kommer mer och kanske orsakar en vattenskada. Kolla monteringsinstruktionen för stolen, finns med lite tur på tillverkarens websida.
 
  • Gilla
SteC
  • Laddar…
är det in stol med inbyggd behållare eller är det en vägghängd vanlig stol med behållaren utanför?
 
Det är en med inbyggd behållare. Misstänker att det är muffen som sitter kring avloppsröret som på något sätt hamnat lite snett eller så, för det är helt klart att det är därifrån vattnet kommit. De gängade "pinnar" som man sätter fast stolen i, skall dom sitta stenhårt så att säga, för dom glappar lite? Det går alltså att röra dom lite.
 
Troligtvis är det avloppsanslutningen ja. Packningen kanske sitter snett eller så sticker röret ut för lite ur väggen. Pinnbultarna bör sitta fast, man låser dem normalt med en kontramutter när man gängat in dem till rätt längd i fixturen.
 
Fick igår upp stolen igen o rättat till muffen o allt funkade bra, men efter att en vuxen suttit på stolen så pressades stolen ner några mm igen o då började det läcka igen. De gängade stängerna sitter inte med en bult på baksidan, iaf inte vad jag kan känna då jag utan motstånd kan snurra på dom med fingrarna. Frågan är hur jag skall göra för att kontrollera då allting sitter innanför väggen?
 
Alltså, en så´n här WC skall efterdras en tid efter installation. Garanterat att ni missat det. Lossa holken, kontrollera muttern på baksidan gängtapparna, och återmontera eländet. Klart.
 
Något bra tips på hur jag skall komma åt muttrarna på baksidan? Dessa sitter inne i en kaklad vägg.
 
hedde skrev:
Något bra tips på hur jag skall komma åt muttrarna på baksidan? Dessa sitter inne i en kaklad vägg.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så ska det finnas en inspektionslucka, denna sitter ofta tillsammans med spolknappen. Dvs man tar bort hela skyddet runt spolknappen för att kunna inspektera på insidan.

Om du kan rotera bulten som stolen skruvas fast på så lyckas du antagligen aldrig dra åt riktigt ordentligt då bulten troligen roterar med när du försöker dra åt.
 
Vad jag vet så brukar man inte ha någon mutter på baksidan. Det skall fungera ändå. När muttrarna på framsidan är åtdragna så kan inte den gängade bulten rotera, men det är som sagt viktigt att efterdra muttrarna ett par gånger.
 
Svar till Thomasx:
Om man genom att dra åt muttern lyckas dra runt bulten så snurrar den också medsols och drar då åt sig själv ytterligare i gängorna i väggfixturen. Det är alltså inget problem. Se bara till att efterdra några gånger med c:a en månads mellanrum. Att detta behövs beror på att plastbrickorna som sitter runt muttern ger med sig litet grand vid belastning under den första tiden.
 
bjurel skrev:
Svar till Thomasx:
Om man genom att dra åt muttern lyckas dra runt bulten så snurrar den också medsols och drar då åt sig själv ytterligare i gängorna i väggfixturen. Det är alltså inget problem. Se bara till att efterdra några gånger med c:a en månads mellanrum. Att detta behövs beror på att plastbrickorna som sitter runt muttern ger med sig litet grand vid belastning under den första tiden.
Ja, under förutsättning att muttern på baksidan inte snurrar med. Risken för det är extra stor innan man fått ett åtdragningsmoment. Den typen av konstruktioner är inget vidare tyvärr, särskilt om man inte kan hålla emot bulten från utsidan.
 
Har nu försökt att kontrollera, men det är svårt att se om det finns några muttrar på baksidan. Det enda jag ser om jag tar bort spolknappen är själva cisternen, det finns inget mer utrymme att titta ner så att säga.
Har försökt att plocka ner stolen igen, men det räcker att jag rör lite på stolen för att det skall börja läcka igen. Själva muffen "fastnar" på stolen o sluter inte tätt mot avloppsröret så fort man flyttar stolen lite under montering, sen börjar det läcka ner i en liten skål under själva avloppsröret och så sipprar det ut i underkant.
Efterdragit har vi aldrig gjort, något som vi tyvärr missat, då det var dom vi köpte av som hade installerat stolen och visst satt muttern inte åt direkt hårt på den sidan där det hade sjunkit lite, men när jag drog åt stolen igen så drog jag rejält, men som sagt så sjönk den så fort någon vuxen satte sig.
 
Nu har jag inte någon heltäckande erfrenhet av olika spolfixturer med de jag har sett är gjorda så att den gängade stången sitter skruvad i gängor direkt i fixturen, dvs. det finns ingen lös mutter på insidan. Och det har heller inte stått något i monteringsanvisningarna om någon låsmutter på insidan. Dvs när toan inte sitter på plats så går det att skruva på den gängade stången. Däremot så skall det vara tätat runt stången och silikonet, tätskicktsgummit osv. skall hålla stången fixerad.

Problemet som TS har verkar vara att det är svårt att dra tillräckligt hårt för att få toan att sitta fast mot väggen. Jag skull misstänka att det kan vara fel på hur skivan bakom toan är monterad, om den inte ligger tätt mot fixturen så kommer skivan att fjädra lite när man drar muttrarna till stolen, och ev. spricker kakelplattorna om man drar för hårt.

Har inget bra förslag på lösning.

Det stämmer att det finns en inspektionslucka i spolknappen till de flesta fixturer, men de jag har sett så leder inspektionsluckan bara in till spolmekanisken, dvs innuti tanken, man ser inget utanför tanken.
 
Jag håller med hempularen om att det normalt inte finns någon mutter på insidan utan att bulten är direkt gängad i fixturen och då kan inte det problem som thomasx nämner uppstå. Vad jag tror är att heddes stol inte är riktigt tätad mot avloppsröret i fixturen. Det är viktigt att man innan man skjuter in stolen mot väggen ser till att gummimuffen är ordentligt infettad med något lämpligt fett så att den glider in ordentligt och att fettet tar den sista tätningen. Om detta är gjort riktigt så bör inte en liten förskjutning av stolen ge upphov till läckage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.