För mig är vägghängd toa en självklarhet. Bor i hus som byggde vägghängda IFÖ toaletter 1968, som nu är bytta till "modell av årgång IFÖ 2017". Vi betalade 3 700:- för toaletterna med anslutningsdon. 1. Vägghängda toaletter underlättar städningen väsentligt, och har man möjligheten att underlätta livet för sig skall man göra detta! Du reducerar toalett städ tiden med 10 timmar per år. 2. Höj toaletten lite över standard (VVS-AMA säger 400mm vilket är normalhöjden för alla golvstående toalettstolar (VVS-AMA säger 400mm vilket är normalhöjden för alla golvstående toalettstolar. Handikappanpassade förhöjda stolar brukar vara 450-460 mm) Jag är 1,60m lång och tycker att 46 cm är bekvämast, min sambo skulle till och med vilja ha toaletten högre. (Vi har 3 toaletter med höjd mellan 40 till 46 cm att välja mellan). Den som har drabbats av ryggskott vet hur långt ner det är till toaletten om ringen är på 40 cm höjd! 3. Forskningen säger att vägghängd toalett skjuter fram behovet av städhjälp i badrum med 10 år. Kan vara bra att veta oavsett var man bor. Om man lämnar de skandinaviska minimum utrustade badrum, som har en stor motvilja mot både bidé, washlet samt urinoar (för hemmabruk) som fyller sina funktioner, däremot är städintensiva bubbelbadkar populära att installera. (Satsa på en mekanisk massagestol istället, kostar ungefär lika.

Från http://www.xn--stdabadrum-r5a.se/rengoring-bubbelbadkar

Rengör ditt bubbelbadkar regelbundet

Hur rengör man då ett bubbelbadkar och förvandlar det till en plats för alla igen? Det hela är inte så svårt som många gör gällande och ett nyckelord att använda är regelbundenhet. Det vill säga; gör det till en vana att rengöra ditt bubbelbadkar och du kommer att slippa det värsta jobbet. Vi tänkte rada upp några tips kring hur du får ett rent bubbelbadkar på nolltid – tips som ser ut enligt följande:

Nummer ett: Fyll ditt bubbelbadkar med varmt vatten och lägg i en tablett maskindiskmedel. Det finns speciella rengöringstabletter, men vår erfarenhet är att maskindiskmedel fungera minst lika bra och till ett billigare pris. Slå på ditt bubbelbadkar och låt det gå i ungefär tjugo minuter. Det här rensar slangsystemet och gör det fritt från bakterier och smuts. Spola med kallt vatten efteråt.

Nummer två: Rengör för hand. Här kan du med lätthet använda dig av det gamla husmorsknepet i form av Ättika. Fyll en sprayflaska med vatten och ättika 24% och spruta denna blandning i karet. Låt det sjunka in och verka innan du torkar av med en trasa. Då detta är gjort så kan du ta en tandborste och gnugga ordentligt kring ventilerna där det brukar samlas väldigt mycket smuts och fett.

Nummer tre: Köp en speciell rörrengöring. Ditt bubbelbadkar kommer även vid regelbunden rengöring må bra av att rören tas om hand. Här måste vi säga att medlet du väljer också avgörs av vilket typ av bubbelbadkar du har och att du därför måste höra med en återförsäljare om vilket som passar bäst för just ditt bubbelbadkar. Det här är något som du bör göra kvartalsvis och ett bra tecken på att rörrengöring är i anstående är att du provkör systemet i klart vatten. Kommer det svart smuts (fett och hudavlagringar) så är det en indikation på att det börjar bli dags.
 
Haha, vi byggde nytt och flyttade in i våras. Att ha en vägghängd wc var aldrig ens med i tanken. Aldrig ens diskuterat. Det är först nu i och med denna tråd som jag kom på det som alternativ :crysmile:

Vi är supernöjd med våran vanliga standard ifo. Badrummet är fantastiskt fint, nytt och fräscht och rymligt och lättstädat både bakom och runt toa.

Tror inte vägghängd wc betalar sig märkvärt vid försäljning, nej.
 
De som är emot vägghängda toaletter städar förmodligen inte själva. ;)
Jag tror inte heller att vägghängd påverkar priset på huset men vem bygger för nästa ägare? Gjorde jag det skulle jag inte besvära mig att bygga vägghängd toalett. Det verkar finnas tillräckligt många som älskar golvmodellerna.
 
O
Om man ser eventuellt värde minskande eller ökande skulle jag säga att det inte har någon betydelse. Jag tror inte att nån tänker... Ååååh den har golvstående toalett nu bjuder vi 50000:-
till. De flesta tänker inte ens på det, utan kollar mer i badrumsskåpet eller handdukarna. Än att ägna lite tid åt en väldigt viktig möbel i vårat hem:)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O
imported_Benno imported_Benno skrev:
De som är emot vägghängda toaletter städar förmodligen inte själva. ;)
Jag tror inte heller att vägghängd påverkar priset på huset men vem bygger för nästa ägare? Gjorde jag det skulle jag inte besvära mig att bygga vägghängd toalett. Det verkar finnas tillräckligt många som älskar golvmodellerna.
Jo jag gör det, och har faktiskt inte insett att det har varit ett problem...
Men jag hade gärna haft någon som kom hem å städade även om vi nu har en vägghängd toa:)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
nikasp
Jag planerar att vi kör på vägghängd toa med utanpåliggande cistern och sedan väggmonterad kommod och högskåp när det blir renovering snart. Lär bli klart enklare att städa och stiligare.
 
Min uppfattning är att en vägghängd oftast ses som snyggare och modernare. Så "allt annat lika" tror jag att det är värdehöjande. Förutsättningen är ju dock att en vägghängd blir snyggt i just ditt badrum vad gäller att få plats med den inbyggda cisternen.
När vi renoverade ett av våra badrum med vägghängd så sa projektledaren att han verkligen rekommenderade Geberit-cistern och knappt ville skruva upp något annat med tanke på driftsäkerheten.
 
Snyggare? Du menar som att ställa en kitchenaidpåköksbänkenochaldriganvändaden snyggare? Jo det är ganska vanligt idag.
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
nikasp
Toan används ju hela tiden och ett av de rum man städar mest så jag tycker jämförelsen med bänkvärmare haltar.
 
Jo men det var inte toan jag pratade om utan "snyggare" Idag verkar estetik gå före det mesta, spelar ingen roll hur bra eller dåligt nåt är bara det är snyggt.
 
Vad gäller det estetiska så stör jag mig i många fall mer på lådan bakom vägghängda (som i exemplet i trådens början) än på "fulheten" i en golvstående wc.

Däremot uppskattar jag verkligen hur mycket mer lättstädat det blir med en vägghängd.

Den dagen jag renoverar mitt badrum blir det nog en vägghängd, men isåfall kommer jag nog att låta även kommod etc hänga på "lådan" så att den inte blir lika uppenbar.
 
Jag ser lådan bakom som den vägghängda toans akilleshäl. De släta golvstående har ju ändå sparat in majoriteten av problemet.

Finns det golvstående som ansluter tätt mot väggen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Personligen har jag inga problem med städning vid en modern golvstående toa (slät nederdel är dock att föredra).

Vägghängd kan vara snyggt, men tror inte det drar upp ngt pris i sig, det är nog helheten i badrummet som gör det isf - så en "ful" box skulle kunna dra ned det, men en snyggt inbyggd toalett kan dra upp det.

Personligen har jag lite svårt för om saker som kan krångla är svåra att komma åt, men moderna golvstående toaletter (där det inte finns ngn "lock", utan man får ta av hela cisternen) kan vara knepiga också...

/K
 
Vägghänd toastol för mig är lika med problem. Har haft vattenläckage i väggen, spolknappen som gick sönder och inte gick att få tag i. Då skulle jag byta hela cistern bara för knappen !
Läckaget berodde på att barnen tyckte det var kul att hoppa upp och ner på stolen.
Renoverade badrummet för ett par sen och det blev en vanlig stol med snygg design. Har inte ångrat det en sekund. Kör med vanlig stol då slipper du problem skulle jag uttryka det kortfattat.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag ser lådan bakom som den vägghängda toans akilleshäl. De släta golvstående har ju ändå sparat in majoriteten av problemet.

Finns det golvstående som ansluter tätt mot väggen?
Ja, titta på t.ex. Duravit och deras ”Me by Starck”.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.