Vi håller på med ett liknande projekt. Ovanför diskbänken kör vi planhyvlat 15x15mm som spikas med fin dyckert direkt på svart vägg. Virket är laserat med demidekk strukturlasyr och vi kommer sätta en tunn glasskiva framför. Vi har även en lång hallvägg där vi låter en snickare såga fram 20x20mm lister och sätta upp på skiva, bygga livande dörrar och skjutdörr. Det ska bli spännande att se :)

Här är också ett test av dimensioner (regeln bakom kommer inte att vara med sen)
 
  • Träribbor av planhyvlat trä monterade på en svart vägg ovanför en diskbänk med reflektion på bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
M
Har kört liknande principer som alla beskriver här på kontoret, Akustikduk mot vägg, sen monterar man stående panel i varierande bredd 70x45, 95x45, 120x45 eller endast en och samma storlek. Detta har använts i skolmiljöer som ex. matsalar och musikrum! Ek brukar vara det vanligare träslaget, men funkar säkert med annat också.
 
  • Gilla
Aniben
  • Laddar…
P Pillard skrev:
Vi håller på med ett liknande projekt. Ovanför diskbänken kör vi planhyvlat 15x15mm som spikas med fin dyckert direkt på svart vägg. Virket är laserat med demidekk strukturlasyr och vi kommer sätta en tunn glasskiva framför. Vi har även en lång hallvägg där vi låter en snickare såga fram 20x20mm lister och sätta upp på skiva, bygga livande dörrar och skjutdörr. Det ska bli spännande att se :)

Här är också ett test av dimensioner (regeln bakom kommer inte att vara med sen)
Är nyfiken på hur resultatet blev! Har du några bilder?
 
Delen som är vid trappen är ett skjutdörrsparti så att man kan stänga för trappen Vertikala träribbor som täcker ett skjutdörrsparti med svart handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träribbor utgör en skjutdörr vid trappan för att kunna stängas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör med träskjutdörr vid trappa, bokhylla full med böcker och ett brunt läderfåtölj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutdörrsparti i trä vid trappan i ett mörkt moderna interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GubbenH och 16 till
  • Laddar…
Mycket snyggt! Har tänkt att göra något liknade själv!
Lite frågor:)Vad är det för träslag och hur är det behandlat?
Blev dimensionerna 20*20?
Sattes de upp på osb/plyfa?
Dörren går den inåt?
 
P Pillard skrev:
Delen som är vid trappen är ett skjutdörrsparti så att man kan stänga för trappen[bild] [bild] [bild] [bild]
 
M Matteg01 skrev:
Mycket snyggt! Har tänkt att göra något liknade själv!
Lite frågor:)Vad är det för träslag och hur är det behandlat?
Blev dimensionerna 20*20?
Sattes de upp på osb/plyfa?
Dörren går den inåt?
Det är vanlig fururegel som snickaren sågade upp själv i verkstan. Hade vi gjort om det idag hade vi nog köpt planhyvlat i rätt dimension från början för att undvika kvistar.

Dimensionen är 20x20 och uppspikat på plats på tunn mdf. Dörrarna öppnar utåt och byggda i mdf.

Ytbehandlingen är Demidekk strukturlasyr som heter kastanj (har jag för mig) eftersom den har använts på fasaden. Så nu matchar fasaden ute innerväggen som syns från samma sida när man kollar in
 
P Pillard skrev:
Delen som är vid trappen är ett skjutdörrsparti så att man kan stänga för trappen[bild] [bild] [bild] [bild]
Kan du beskriva detta projektet lite noggrannare, jag ska bygga ett bio rum och har tänkt använda lite olika dimensioner på ribborna för akustik förbättrande egenskaper. Bredden tänkt till 38mm sen olika höjd på ribborna, 34,44,54,och 64. Tänkt lägga ut dom med 12mm mellan varje ribba. Varannan ribba ska vara 34mm, varannan ska vara olika höjd, 44, 54 eller 64. Bakom ribborna finns förs betongvägg, sen luftspalt på 5 cm, sen reglar och isolering, sist en svart akustikduk. Ovanpå detta tänkte jag lägga ribborna. Vad tror du/ ni om det?
 
J
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
P Pillard skrev:
Delen som är vid trappen är ett skjutdörrsparti så att man kan stänga för trappen[bild] [bild] [bild] [bild]
Jäkligt snyggt! Hur löste ni skjutdörren? Jag har själv en liknande idé för en dold dörr i vardagsrummet.
 
MollyC MollyC skrev:
Jäkligt snyggt! Hur löste ni skjutdörren? Jag har själv en liknande idé för en dold dörr i vardagsrummet.
Skjutdörren ansluter till den andra väggen. Så den går bara i rak linje på en takskena.
 
MollyC MollyC skrev:
Jäkligt snyggt! Hur löste ni skjutdörren? Jag har själv en liknande idé för en dold dörr i vardagsrummet.
Hej!
Har du hittat någon lösning? Jag vill också ha en dold dubbeldörr i vardagsrummet!
 
SimonNorm SimonNorm skrev:
Hej,

Vi har totalrenoverat en 1,5 plans villa och har fastnat för denna typ av "trävägg". Tänkte ha den som en typ av fondvägg.

Bilden är tagen från kvik, det är dom själva som tillverkat och säljer alltså inte det.

Är det någon som har några tips på vart jag kan få tag på något liknande?
Om jag bygger själv, vilket material är att rekomendera?
Måtten på väggen är 3600x2400mm

Huset står i Höllviken, Skåne så pratar vi trähandel så får det gärna ligga i närheten.
Akustikpanel heter det
 
  • Gilla
Daniel Dimitriev
  • Laddar…
J tacchan skrev:
Eller utan mellanhand på woodupp.dk
Skaplig skillnad i pris jmfrt med Byggmax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.