M
R Rkarlsson skrev:
Jag står för att hellre betala av bilen snabbast möjligast utan att lägga in bilen i huset. Men folk köper gärna bilar för ett par 100 tusen och lägger in i huset så det inte "syns".

Jag förespråkar att allt som inte hör till huset skall betalas fortast möjligast.

Med tanke på trådens karaktär så är just billån det sista man ska ha även om du lägger det på ett bolån. Då kan man inte vara seriös med småsummor på nån hundring på sitt mobilabonnemang =)
Skall du köpa en nyare bil idag så är det dummaste du kan göra att säga att du betalar cash eller har egen finansiering, stor del av säljarens vinst kommer av kickback på finansieringen och du kan pruta mycket mer och ibland få fördelaktigt serviceavtal om du tar den på avbetalning. Kolla däremot så att villkoren låter dig lösa restskulden när som helst och lös hela med egna besparingar eller billigare lån efter en månad!
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Folk tycker som ni som gärna belånar huset på konsumtionsvaror = bilar.
Jag står för att hellre betala av bilen snabbast möjligast utan att lägga in bilen i huset. Men folk köper gärna bilar för ett par 100 tusen och lägger in i huset så det inte "syns".

Jag förespråkar att allt som inte hör till huset skall betalas fortast möjligast.

Med tanke på trådens karaktär så är just billån det sista man ska ha även om du lägger det på ett bolån. Då kan man inte vara seriös med småsummor på nån hundring på sitt mobilabonnemang =)
Jag tror du missförstår, jag skrev innan att jag inte skulle köpa en bil med lån över huvud taget. Men jag har full förståelse för att andra inte gör samma val eller ens har samma möjligheter. Men om man nu gjort det dåliga valet att ta ett lån för bilen där räntan är 10% är det ALLTID bättre att baka in det i huset om den möjligheten nu finns. Efter som TS jagar hundralappar så gissar jag på att TS inte har förmågan att betala av detta lån på säg 2 månader, om det nu är ett lån på 300k kommer räntan alltså vara en rätt stor slant totalt, så att betala 100% extra i ränta bara för att det är osnyggt att baka in konsumtionslån i huset verkar rätt dumt. Förmågan att betala av lånet kan nog antas öka rätt mycket också med de extra pengar som sparas på räntan så även det kommer ju att spara en extra slant då lånet kommer minska snabbare.
Jag förstår inte varför du ser att möjligheten att "snabbast möjligt" betala av lånet skulle minska för att det bakas in i huslånet, som jag visar ökar ju den möjligheten snarare.
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag tror du missförstår, jag skrev innan att jag inte skulle köpa en bil med lån över huvud taget. Men jag har full förståelse för att andra inte gör samma val eller ens har samma möjligheter. Men om man nu gjort det dåliga valet att ta ett lån för bilen där räntan är 10% är det ALLTID bättre att baka in det i huset om den möjligheten nu finns. Efter som TS jagar hundralappar så gissar jag på att TS inte har förmågan att betala av detta lån på säg 2 månader, om det nu är ett lån på 300k kommer räntan alltså vara en rätt stor slant totalt, så att betala 100% extra i ränta bara för att det är osnyggt att baka in konsumtionslån i huset verkar rätt dumt. Förmågan att betala av lånet kan nog antas öka rätt mycket också med de extra pengar som sparas på räntan så även det kommer ju att spara en extra slant då lånet kommer minska snabbare.
Jag förstår inte varför du ser att möjligheten att "snabbast möjligt" betala av lånet skulle minska för att det bakas in i huslånet, som jag visar ökar ju den möjligheten snarare.
Att folk lånar för dyrare bilar är inte alltid för att de inte har råd utan för att det är ekonomiskt bättre.

Hellre betala några få procents ränta som dessutom är avdragsgillt och använde de pengar man har för att generera betydligt mer avkastning. Simpel matematik kan visa vilka individer som är de smarta i det fallet om enda målet är att stärka sin ekonomi.
 
  • Gilla
grundberg och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Att folk lånar för dyrare bilar är inte alltid för att de inte har råd utan för att det är ekonomiskt bättre.

Hellre betala några få procents ränta som dessutom är avdragsgillt och använde de pengar man har för att generera betydligt mer avkastning. Simpel matematik kan visa vilka individer som är de smarta i det fallet om enda målet är att stärka sin ekonomi.
Hur menar du att det är applicerbart i detta fallet? TS frågar om råd för att förbättra sin ekonomi och jagar hundralappar med sänkta abonnemangskostnader. Själv amorterar jag minsta möjliga på vårt bolån därför att jag får högre avkastning på mina pengar på börsen men jag kan då inte med någon långsiktigt säkerhet räkna med att tjäna mer än 10%. (mindre efter avdrag som du nämner, men fortfarande högre än min träffsäkerhet).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hur menar du att det är applicerbart i detta fallet? TS frågar om råd för att förbättra sin ekonomi och jagar hundralappar med sänkta abonnemangskostnader. Själv amorterar jag minsta möjliga på vårt bolån därför att jag får högre avkastning på mina pengar på börsen men jag kan då inte med någon långsiktigt säkerhet räkna med att tjäna mer än 10%. (mindre efter avdrag som du nämner, men fortfarande högre än min träffsäkerhet).
Att det gäller TS sa jag inte, och det gör det såklart inte. Jag bara opponerar mig emot att enda anledningen till att utöka bolånet med en ganska låg ränta skulle vara att man inte har möjlighet att betala bilen kontant.

Varpå jag menar att den största anledningen är att man är ekonomiskt smartare om man betalar 4% ränta - avdrag och får ut 8%+ avkastning istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då har du stalkat fel person för inkl utdelning drar jag långt över dig. Men det är klart du kanske har sjuka inkomster på din ISK

Edit: du har stalkat fel person för du påstår jag tar ut lön under brytpunkten, vilket jag inte gör, men borde iof.
Varför börjar varenda tråd du skriver i handla om dig.?

Känns det inte jävligt patetiskt att försöka framstå som en superstjärna framför en massa okända människor på internet....
 
  • Gilla
  • Haha
CM1234 och 16 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Varför börjar varenda tråd du skriver i handla om dig.?

Känns det inte jävligt patetiskt att försöka framstå som en superstjärna framför en massa okända människor på internet....
Vi är alla hjälten i vår egen historia. 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Åter till trådstart:

Om man börjar föra bok över sina utgifter (_alla_) så brukar man raskt se vad man kan spara på. Ofta så köper man ju en massa som man faktiskt inte behöver, äta ute i alla varianter är väldigt dyrt. Mat kan man också lägga väldigt mycket onödiga pengar på. Om man vill spara, handla på Lidl och köp endast basvaror, laga mat själv.
 
  • Gilla
Jennie For och 2 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Åter till trådstart:

Om man börjar föra bok över sina utgifter (_alla_) så brukar man raskt se vad man kan spara på. Ofta så köper man ju en massa som man faktiskt inte behöver, äta ute i alla varianter är väldigt dyrt. Mat kan man också lägga väldigt mycket onödiga pengar på. Om man vill spara, handla på Lidl och köp endast basvaror, laga mat själv.
Bra förslag med en bokföring, men sedan håller jag inte med. Det tar väldigt mycket tid att laga mat och diska efteråt. Om man äter något enkelt till middag och istället en stadig lunch ute på någon buffe sparar man tid på kvällen. Det är tid som man kan arbeta, vilket dessutom är mycket roligare än att laga mat. Lunchen ute kostar 100 kr mot under 50 kr hemma, men får man ut en halvtimmes extra jobb är man ändå plus.

För pensionärer är det annorlunda, eftersom de inte kan öka intäkterna, bara minska utgifterna. För dem är det ekonomiskt rationellt att göra långkok och jaga extrapriser. Ekonomitips för pensionärer och yrkesarbetande bör därför se olika ut.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 1 till
  • Laddar…
På SEB finns en bra funktion (Som de köpt upp uteifrån) de kategoriserar alla inköp. Bra så att man tex inte lägger för lite pengar på äta ute varje månad.
 
N Nikelasson skrev:
Hej har ni tips på hur man kan spara pengar när det gäller fasta avgifter.

Jag har bytt mobilabonnemang till fello, mycket billigare! Byter när något billigare/erbjudande dyker upp. 95:- månaden just nu.

Jag blev medlem i en hundklubb kostar 150 om året men hund försäkringen blev 1200 billigare om året!

Jag har bytt bank och gick från 10.840 i ränta till 9.19!

Jag har ej Spotify, Netflix, Tv kanaler osv.

Måste finnas mycket mer som gör man kan komma ner i pris istället för att bara betala samma år efter år.

Ge mig alla tips ni har!

Elavtal, bilförsäkring, a-kassa (finns kanske billigare alternativ än den man är med i) mm

Jag vet man kan få bättre ekonomi utan djur och bil. Men djuren och bilen kommer jag inte göra mig av med däremot vill jag välja billigare alternativ utan att det behöver vara dålig. Bra försäkring är tex viktigt!
10% Har du köpt själen av djävulen?
 
N Nikelasson skrev:
Hej har ni tips på hur man kan spara pengar när det gäller fasta avgifter.

Jag har bytt mobilabonnemang till fello, mycket billigare! Byter när något billigare/erbjudande dyker upp. 95:- månaden just nu.

Jag blev medlem i en hundklubb kostar 150 om året men hund försäkringen blev 1200 billigare om året!

Jag har bytt bank och gick från 10.840 i ränta till 9.19!

Jag har ej Spotify, Netflix, Tv kanaler osv.

Måste finnas mycket mer som gör man kan komma ner i pris istället för att bara betala samma år efter år.

Ge mig alla tips ni har!

Elavtal, bilförsäkring, a-kassa (finns kanske billigare alternativ än den man är med i) mm

Jag vet man kan få bättre ekonomi utan djur och bil. Men djuren och bilen kommer jag inte göra mig av med däremot vill jag välja billigare alternativ utan att det behöver vara dålig. Bra försäkring är tex viktigt!
Jag undrar lite vad du lägger för värdering i ”bättre ekonomi”, alltså vad är det du vill uppnå? Är det ett stort sparkonto du är ute efter? Placerar du på börsen eller kör du sparkonto? Vad är det du vill ha pengar till?

Och vad är en dräglig levnadsstandard för dig? Jag tjänar bara lite mer än dig, och jag vill inte heller byta jobb för jag trivs så jäkla bra. Men jag skulle inte säga upp mitt Netflix, Spotify, Playstation plus eller sånt för det vill jag ha för att trivas i min vardag. Skulle inte heller göra mig av med katterna, eller sluta med restaurangbesök då och då.

Har bra koll på min ekonomi och kan spara varje månad, det är bra (trygg) ekonomi för mig, men jag undrar hur du tänker?
 
M mnils skrev:
Skall du köpa en nyare bil idag så är det dummaste du kan göra att säga att du betalar cash eller har egen finansiering, stor del av säljarens vinst kommer av kickback på finansieringen och du kan pruta mycket mer och ibland få fördelaktigt serviceavtal om du tar den på avbetalning. Kolla däremot så att villkoren låter dig lösa restskulden när som helst och lös hela med egna besparingar eller billigare lån efter en månad!
Då gör man ju som jag gjorde med min förre bil (dock av ren ilska för idiotfirman blåste mig) då jag tog lån, men betalade lånet inom ett halvår. Om man ingår ett avtal där du inte kan lösa lånet direkt utan avgifter så tar man inte och köper bilen på det stället, för alla jag köpt av via firma har det gått att lösa lånet direkt.

Men man tar inte den på huset, det är inget måste med en helt ny bil.
 
T TypRätt skrev:
Jag tror du missförstår, jag skrev innan att jag inte skulle köpa en bil med lån över huvud taget. Men jag har full förståelse för att andra inte gör samma val eller ens har samma möjligheter. Men om man nu gjort det dåliga valet att ta ett lån för bilen där räntan är 10% är det ALLTID bättre att baka in det i huset om den möjligheten nu finns. Efter som TS jagar hundralappar så gissar jag på att TS inte har förmågan att betala av detta lån på säg 2 månader, om det nu är ett lån på 300k kommer räntan alltså vara en rätt stor slant totalt, så att betala 100% extra i ränta bara för att det är osnyggt att baka in konsumtionslån i huset verkar rätt dumt. Förmågan att betala av lånet kan nog antas öka rätt mycket också med de extra pengar som sparas på räntan så även det kommer ju att spara en extra slant då lånet kommer minska snabbare.
Jag förstår inte varför du ser att möjligheten att "snabbast möjligt" betala av lånet skulle minska för att det bakas in i huslånet, som jag visar ökar ju den möjligheten snarare.
Nu äger ts en volvo från 2014 som på blocket ligger på ca 120-140 tusen. Så långt ifrån 300.

Men folk får ju göra vad de vill, jag står självklart fast vid att en bil som blir värdelös efter x-xx år (förbrukningsvara) inte bör läggas på ett bolån om man har det.

Men visst, har folk karaktären att betala av bilen inlagd i bolånet på 1-2 år kan det vara en sak, verkligheten i de flesta fall är en annan tyvärr.

Sen tyvärr har väl ts tagit billånet ganska nyligen då han fått en av de sämsta räntorna man nånsin kan få för ett bilköp.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Billånet måste amorteras minst i takt med värdeminskningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.