Jag hade en chef för ett antal år sedan som hävdade att det blev alltid billigast i längden med så stor maskin som möjligt som fick plats att jobba vettigt.

Jag håller med honom i nästan alla fall. Minigrävare har man bara när man absolut måste och i detta fallet är det helt fel maskin.

Timkostnaden mellan en tiotonnare och en tjugotonnare är liten i förhållande till vad man producerar.
Det förutsätter naturligtvis att man har bra kapacitet på transporterna så grävaren har att göra.

Jag håller med om att du ska börja med att skrapa av ytan på den gamla vägen och demon det inte räcker att grusa upp den.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Det kan nog stämma, så till vida inte jobbet är så litet att maskintransporten blir en stor del av kostnaden.
 
Jo absolut. Men av timpriset är föraren en stor del och han är lika dyr oavsett vilken maskin han sitter i. Därför behöver inte jobbet vara särskilt stort för att ett par tusenlappar extra i flyttkostnad ska betala sig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det är just för att föraren kostar så mycket som jag vill kunna göra så mycket som möjligt själv. Känner inte att jag har kompetens för att framföra större maskiner, annars hade det ju varit ett alternativ.
 
Är nog svårt att hyra större maskiner?
 
Lägg ut körplåtar under byggtiden så kanske ni klarar er med en enklare väg när bygget är klart.
 
100 meter körplåt under ett husbygge, då har man nog lagt ut lika mycket som en hel väg kostar – eller mer.
 
  • Gilla
Ulf Hedin
  • Laddar…
Ulf Hedin Ulf Hedin skrev:
Det är just för att föraren kostar så mycket som jag vill kunna göra så mycket som möjligt själv. Känner inte att jag har kompetens för att framföra större maskiner, annars hade det ju varit ett alternativ.
Det är lättare att spaka en stor maskin än en minigrävare.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ok, då kanske jag ska försöka låna en sån istället då.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ja kan du det så gör det.

Får jag fråga om du kört grävare alla innan? Jag ska inte påstå att det är svårt men ska du göra en väg från grunden kan det vara bra att ha någon med erfarenhet till hjälp.
 
harry73
Skulle absolut inte gräva bort 0,5m och ersätta med grus.
För det första är 0,5m väldigt mycket och kostar därefter. 0,3 kommer att funka lika bra för dina endamål. Sedan är det lämpligt att vägen ligger lite högre än vägkanten, så vill du lägga 0,3, räcker det med att skrapa bort 0,2 eller så.
Dessutom har vägen ni har idag fungerad för biltrafik, så undergrunden är inte så dåligt.
Skrapa bort gräset, fyll med 15cm bärlagergrus och när huset är färdigt kan ni hyvla vägen och lägga på några cm väggrus (0-16)
Under bygget får ni kanske lite spår, men det fixar ni med hyvlingen innan ni lägger på väggruset.
 
  • Gilla
Daniel Johnsson och 3 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Ja kan du det så gör det.

Får jag fråga om du kört grävare alla innan? Jag ska inte påstå att det är svårt men ska du göra en väg från grunden kan det vara bra att ha någon med erfarenhet till hjälp.
Jag har kört minigrävare, kanske 80 timmar.
 
Då har du ju kört relativt mycket. Att göra en väg klarar du säkert.
 
Som många andra konstaterat, kolla vad som är i bef överbyggnad. Antar att ”vägen” är lika bred som hjulspåren ungefär? Ta av vegetation och en bit ner beroende av ”ny” terrassbredd men behåll så mycket som möjligt för att just nå erforderlig vägbredd och lägg på 300mm förstärkningslager och 100mm bärlager.

Att spara så mycket som möjligt tycker jag iaf är vettigt, lär ju vara rätt packade massor. Men är det bara finmaterial i backen kan det kanske vara värt att lägga någon form av markduk under så att inte allt material bara pressas ner i backen. Som sagt, mycket beroende av befintliga förhållanden.
 
"vägen" är idag princip två hjulspår i en åker. Näst intill okörbar med personbil efter mycket regn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.