Jag hade en chef för ett antal år sedan som hävdade att det blev alltid billigast i längden med så stor maskin som möjligt som fick plats att jobba vettigt.
Jag håller med honom i nästan alla fall. Minigrävare har man bara när man absolut måste och i detta fallet är det helt fel maskin.
Timkostnaden mellan en tiotonnare och en tjugotonnare är liten i förhållande till vad man producerar.
Det förutsätter naturligtvis att man har bra kapacitet på transporterna så grävaren har att göra.
Jag håller med om att du ska börja med att skrapa av ytan på den gamla vägen och demon det inte räcker att grusa upp den.
Jag håller med honom i nästan alla fall. Minigrävare har man bara när man absolut måste och i detta fallet är det helt fel maskin.
Timkostnaden mellan en tiotonnare och en tjugotonnare är liten i förhållande till vad man producerar.
Det förutsätter naturligtvis att man har bra kapacitet på transporterna så grävaren har att göra.
Jag håller med om att du ska börja med att skrapa av ytan på den gamla vägen och demon det inte räcker att grusa upp den.
Det kan nog stämma, så till vida inte jobbet är så litet att maskintransporten blir en stor del av kostnaden.
Jo absolut. Men av timpriset är föraren en stor del och han är lika dyr oavsett vilken maskin han sitter i. Därför behöver inte jobbet vara särskilt stort för att ett par tusenlappar extra i flyttkostnad ska betala sig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 374 inlägg
100 meter körplåt under ett husbygge, då har man nog lagt ut lika mycket som en hel väg kostar – eller mer.
Skulle absolut inte gräva bort 0,5m och ersätta med grus.
För det första är 0,5m väldigt mycket och kostar därefter. 0,3 kommer att funka lika bra för dina endamål. Sedan är det lämpligt att vägen ligger lite högre än vägkanten, så vill du lägga 0,3, räcker det med att skrapa bort 0,2 eller så.
Dessutom har vägen ni har idag fungerad för biltrafik, så undergrunden är inte så dåligt.
Skrapa bort gräset, fyll med 15cm bärlagergrus och när huset är färdigt kan ni hyvla vägen och lägga på några cm väggrus (0-16)
Under bygget får ni kanske lite spår, men det fixar ni med hyvlingen innan ni lägger på väggruset.
För det första är 0,5m väldigt mycket och kostar därefter. 0,3 kommer att funka lika bra för dina endamål. Sedan är det lämpligt att vägen ligger lite högre än vägkanten, så vill du lägga 0,3, räcker det med att skrapa bort 0,2 eller så.
Dessutom har vägen ni har idag fungerad för biltrafik, så undergrunden är inte så dåligt.
Skrapa bort gräset, fyll med 15cm bärlagergrus och när huset är färdigt kan ni hyvla vägen och lägga på några cm väggrus (0-16)
Under bygget får ni kanske lite spår, men det fixar ni med hyvlingen innan ni lägger på väggruset.
Som många andra konstaterat, kolla vad som är i bef överbyggnad. Antar att ”vägen” är lika bred som hjulspåren ungefär? Ta av vegetation och en bit ner beroende av ”ny” terrassbredd men behåll så mycket som möjligt för att just nå erforderlig vägbredd och lägg på 300mm förstärkningslager och 100mm bärlager.
Att spara så mycket som möjligt tycker jag iaf är vettigt, lär ju vara rätt packade massor. Men är det bara finmaterial i backen kan det kanske vara värt att lägga någon form av markduk under så att inte allt material bara pressas ner i backen. Som sagt, mycket beroende av befintliga förhållanden.
Att spara så mycket som möjligt tycker jag iaf är vettigt, lär ju vara rätt packade massor. Men är det bara finmaterial i backen kan det kanske vara värt att lägga någon form av markduk under så att inte allt material bara pressas ner i backen. Som sagt, mycket beroende av befintliga förhållanden.