D Daniel 109 skrev:
Bytt spår snarare. Urspårad verkar den inte vara.
Det kan nog finnas olika synsätt på det. Jag ser den som urspårad.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Om någon vill vänja sig vid stopp/vägarbeten osv, så är Lund och E6 mellan Malmö Helsingborg en mycket bra övningsplats. Lund är uppgrävd överallt p.g.a. byggen och spårvagn som ingen vill ha. Det har skapat kaos i centrala Lund. Samtidigt tycker de att det är lämpligt att bygga om reparera stora gator (Musikhjälpen blev t.ex. drabbad av detta när de kom med sin utrustning).

Själv blev jag stående i ca 30 min igår (fredag 21/12) på E6an söderut p.g.a. en singelolycka, en lastbil hade kört avvägen, hur den ny lyckades med det. För att förvärra trafikstockningen som uppstod kom det ett gäng "jaf är mycket viktigare än alla andra" trafikanter som ju inte kunde ställa sig snällt i kö och fördröjde för alla andra. Dem önskar jag ska köra av vägen i en singelolycka så de krockar ordentligt och blir flramade och aldrig mer kan köra bil. Jubelåsnor i trafiken.

Vidare folk som kör fort eller kör för nära (t.ex. så nära så man inte kan se deras framlyktor i min inre backspegel) borde dömmas till stämpling till mord. Lika så de som kör 100+ med släp, borde också dömmas till stämpling till mord.

Fast, även om lagen skulle säga att de kunde bli dömda till sådana straff, så är det ingen risk. Polisen i Skåne struntar fullständigt i sådana trafikföreseelser. Flera gånger har jag sett polisbilar på E6an komma strax efter en fartdåre och där händer inget, fartdåren sänker hastigheten och polsen kör lugnt vidare. Så välkomna ner alla till det jag har böjat kalla för "Ring Knutstorp 2", eller dess f.d. namn, E6an mellan Malmö och Helsignborg. Fast en liten varning när ni kommer till Halland, för vidare färd mot Göteborg, så är polisen lite mer på alerten. Men på Ring Knutstorp 2, är det ingen fara.

Alla andra var beredda på avtängningar på Ring Knutstorp på, det brukar ske flera gånger i veckan, även samma dag, så ha koll på alternativa vägar, t.ex. den långa påfartssträckan för uppvärming av bilen, väg 17 (Landskrona - Eslöv och vidare till E22), där de flesta ligger och kör 100-110. Kör man laglig, förlåt, långsammare, så blir folk sura på er.

Så välkommen till Skåne och Lund för övning i tålamod vid trafikarbeten. :) Som övning kan jag be er köra från Landkrona till Akuten vid SUS/Lund. Och sedan där ifrån till Lunds stadsbilbiotek, där ni kan parkera och ta en valium, som lär behövas efter dessa 2 övningarna. :)

Oh, ni var inne på cyklar förresten också, det blir en fin övning där i Lund också, var beredda på cyklar som kör mot trafiken trots cykelbanor på båda sidor om vägen, cyklar som svänger när dekänner för, kör snett över vägen utan hänsyn till någon annan och sist men inte minst, stadsbussar som prejjar cyklar. som extra bonus så har vi slalom mellan länstrafikbussar på vissa vägar där de står uppställda med varningsblinkers (de verkar inte tåla vissa vägar här Lund), men se upp, ni kan bli prejjade av dem.

Mycket roligt och chans till många övningar i Lund, välkomna!

(Sista delen är skriven med viss ironi, om ingen förstod det. Trafikläget i Lund är mycket kaosartad med vägarbeten/byggnationer osv som ibland förändras dag till dag.) Om någon mer här bor i Lund, så känner ni säkert till vad jag tänker på.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl ändå uppenbart att de inte lägger tid på att beivra alla trafikförseelser de ser.
Som våra medbilisters fortkörning, filbyte utan blink och rödljuskörning?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Tex sådant ja.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Var i Tyskland för några år sedan. Då kom vi 5 mil på 4 timmar. Tydligen var det vägarbete som var anledningen. Efter det har jag fått annat perspektiv på köer. Var även med ett vinter ovädret en första november för bra många år sedan. Då många fick sitta kvar i sina bilar. Men gillar dem ändå inte. Även när det är för mycket köer i affärer försöker jag undvika dem. Eller återkommer en annan dag. Lite svårt nu i jultid. Så ta det lugnt i trafiken och God jul till Er alla.
 
Var i ett köpcentrum i Stockholm i fredags. Då fick jag sitta i bilkö i 45 minuter för att komma 10 meter när jag skulle ut (!)

15 minuter. Pffft!
 
Häromjulen så kom jag inte en meter på en timme då jag skulle ut ut P-huset i Nordstan i Göteborg. När jag äntligen kom loss en aning parkerade jag bilen igen och hälsade på en släkting i ett par timmar, sedan tog det ytterligare trettio minuter innan jag kom loss. Detta var ca en vecka innan jul. Det var sista gången jag parkerade i Nordstan runt jul.
 
T Thomas' skrev:
Ja det undrar jag också! Eller som när klipper gräset i diket på motorvägen mitt i rusningstrafiken, varför i helvete gör dom inte det på natten för?
En anledning är ju att upprörd skattebetalare tycker att de blir dyrt.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Egentligen kan man ju undra hur trafikköer kan vara ett problem. Sverige består ju av drygt 2100 mil väg och jag kan bara tänka mig att enbart en mindre antal småbyar har en enda väg in. Välj en annan väg?
En vägomläggning på en motorväg kommer sällan som en chock då dessa byggen brukar ta flera dagar. Börjar det stå TMA-bilar och liknande på vändplatser och parkeringar/rastplatser kanske man ska planera in andra alternativ framöver om man är rädd att komma för sent till det viktiga mötet om vilka kontorsstolar firman ska införskaffa.
En omväg där bilen kan behålla en konstant hastighet brukar innebära både mindre förbrukning och snabbare ankomsttid även om sträckan är längre och/eller om hastigheten är lägre.

Sen angående sidospåret med cyklar.
En väsentlig skillnad på cyklister och bilister är att sistnämnda har tragglat sig igenom en bok på ~150(?) sidor med regler och krav samt en massa om ansvar. Yrkeschaufförer läser ännu mer (Tungboken är på 300 sidor). Cyklister å andra sidan får sin kunskap från föräldrar och i vissa fall från skolor när cyklisten är i 9-10 års åldern. Det brukar innebära väldigt grundläggande saker såsom vilken sida man cyklar på och att hjälm behövs om man inte vill ha hjärnskakning. Skolor kan sedan ha fyllt i att lyse, reflex och gestikuleringar behövs för att synas och visa vad man tänkt. En extremt grundläggande utbildning jämfört med en bilist.
Resterande detaljer i en cyklists kunnande kommer då från det sunda förnuftet. Så saknas det kan man räkna ganska kallt med att väjningsplikt och andra trafikspecifika uttryck aldrig ens finns med som en del av ordförrådet.
Så jag klandrar inte cyklister om de inte kan trafikregler som ingen har lärt dem, men att de inte förstår fysikens lagar när de kommer farandes i 25 km/h och sneddar över ett övergångsställe framför ett fordon som även under optimala förhållanden har en stoppsträcka på minst 3 meter, är bortom mitt förstånd.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Angående cyklister VS bilister...
Jag bor i en sk cykelstad, och är både erfaren bilist och cyklist.
Jag har aldrig varit med om att cyklister helt plötsligt kastar sig ut framför en bil, eller att en cyklist medvetet ökat farten inför en överfart/ett övergångsställe i syfte att provocera bilisterna. Jag har inte heller varit med om att en cyklist medvetet kört nära en bilist vid omkörning...
Det jag däremot är väldigt erfaren med är att bilister kör om mig som cyklist så nära att backspegeln i stort sett tar...eller att bilisten medvetet ökar farten inför ett övergångsställe där jag kommer med cykeln, istället för att enkelt släppa på gasen - ta det lite lugnare - och skapa ett flyt i trafiken både för cyklister och bilister.
Jag kan trafikreglerna - och tycker det är märkligt att bilisten hellre väljer att vara tvungen att stoppa helt för mig istället för att få till ett flyt vid övergångsstället, dvs den som kommer först mot övergångsstället kör först.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Lund hr haft 2 stora omläggningar av stora vägar under detta året, dels E22 och dels E6, båda skedde när nya vägbroar skulle byggas och båda tog ca 2 veckor att utföra. På E22 tror jag det var runt 35.000 fordon som skulle köra nya vägar och de kom då in på stadsvägar som inte är gjorda att hantera sådana mängder med fordon, Den andra, E6an skulle ca 55.000 fordon per dygn (om jag minns rätt) köra andra vägar.

På den första körde de in på stadsvägar som inte var gjorda för sådana mängder av fordon. Tänk dig du tar en en huvudvattenledning som ska klara 1000m3 liter vatten per sekund och så tvingar du det genom 2 ledningar som bara kan hantera 200m3 liter vatten per sekund. Då har du fortfarande 600m3 lier som måste fram på något sätt, dvs det bildas då köer när den mängden som inte får plats, ska fram.

Problemet med E22, omläggningen, det finns få av och på farter som var lämpliga att använda, om det inte skulle bli långa omvägar på ibland några mil att köra.

Med E6an gjorde de omläggningen lite annorlunda, de skickade trafiken olika vägar, där vägarna skulle kunna svälja ganska många bilar, en av vägarna var 2 filigt nästa hela vägen och hög hastighet på långa sträckor. Detta var norrgående trafik, södergående gick via vägar som var långa, utan så många av och påfarter och med lägre hastighet, p.g.a. längden kunde de svälja många fordon.

Men de insåg att detta skulle inte klara mängden så de gick samman med kollektivtrafiken som satte in extra många tåg och bussar så folk skulle kunna ha alternativ och från vad jag såg, valde många att antingen jobba hemma ifrån eller ta ledigt nder denna tiden också.

Jag kan bara säga hur det var på den norrgående delen, då dessa passerade nästan precis utanför där jag bor. Detta tycks ha fungerat mycket bättre än vad jag trott, det enda jag såg var en klar ökning av lastbilar som körde där de inte brukar och köerna var lite längre än de brukar vara i rusningstrafik. Men om man fortsätter liknelsen med vattenledningarna, så verkar det som att de tog bort behovet att transportera ca 3-400m3 liter, därför kunde det flyta på bra ändå.

Annars var problemet samma här, få lämplg av- och påfarter, om man ville undvika långa omvägar som skulle ta lång tid att köra. De omläggningsväagar som fanns och användes hade inte kapaciteten att hantera den mängd fordon som de skulle göra, om alla fordon hade kört som de brukar.

En liten lustig sak var att under omdirigeringen, fick de dessutom omdirigera trafiken igen p.g.a. en olycka med en lastbil som tog en hel dag att rensa upp, så omdirigeringstrafiken blev omdirigerad pånytt via ännu mindre vägar, den dager var det totalt kaos överallt här i norra Lund. Norra Lund som dessutom har en massa vägarbeten p.g.a. spårvagnsbygget som pågår, så en del av de omdirigeringsvägar som man normalt brukade kunna köra i Lund var avstängda.

Så, köerna uppkom genom att man försökte pressa genom mer trafik än vad omläggningsvägarna var gjorda att hantera. I min liknelse, vattnet som inte kunde komma fram kommer skapa stora översvämningar (dvs köer) för det inte kan komma vidare. För att minska översvämningen så kan man ju försöka minska mängden vatten som måste genom ledningarna, som Vid E6 avstängningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
O OTTO_75 skrev:
Jag har aldrig varit med om att cyklister helt plötsligt kastar sig ut framför en bil, eller att en cyklist medvetet ökat farten inför en överfart/ett övergångsställe i syfte att provocera bilisterna.
Jag har mina misstankar var du bor.
Givetvis är det inte "alla" som gör alla fel, men du är välkommen att låna ett av våra kontor utmed ÖK så får du se hur många cyklister uppför sig i södergående riktning. Både infarten till Coop och ett eventuellt sidobyte görs av flera cyklister i relativt hög fart, oavsett om det är en mormorscykel eller något anpassat för tour de france.
Om du inte är från den tilltänkta staden kan du bortse från detta då du troligtvis inte vet vad jag pratar om. :p

Jag har inget emot cyklister rent generellt. Jag var själv en sådan under flera år tills jag flyttade för långt ifrån stan. Utan jag stör mig på vuxna människor med ett tveksamt beteende i trafiken oavsett vilket fordon de framför. Där ingår även cyklister även om de har mindre ansvar än bilister och yrkeschaufförer.
Och ja, det finns självklart bilister som gör allt för att förstöra livet för cyklisterna och dessa ska inte ens ha något körkort.
 
Ta tåget nästa gång. Så slipper du bli irriterad på bilköer och att belasta miljön.
 
M Mats Ranarp skrev:
Ta tåget nästa gång. Så slipper du bli irriterad på bilköer och att belasta miljön.
Hehe, Vad jag hört från mina kollegor är det mycket ofta som deras tåg är försenade, ofta utan besked, det står bara att de är försenade, utan någon mer information. Ibland har tågen bytt spår och det får de ibland veta när tåget kommer in till perrongen.

Så, vet inte hur det är med det att slippa irritation. :)
 
M Mats Ranarp skrev:
Ta tåget nästa gång. Så slipper du bli irriterad på bilköer och att belasta miljön.
Nej för tusan, är man stressad ska man inte ta tåget här nere i östra Småland, för då riskerar man att hamna i en buss som ofta är ersättning och bussen fastnar också i bilköer. Vi på landsbygden är ofta hänvisade till bilen också, tunnelbana har vi ju inte men möjligtvis lite kotunnlar under vägen :p
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.