P pmd skrev:
Ibland är det svårt att ha blicken långt fram på kurviga vägar.
Jag ber om ursäkt att jag svarar på ot.
Men det är väl inte alls svårt?
Blicken är ju så långt fram den är även på kurviga vägar, så svårt är det inte.
 
P
Kan vara otillräckligt för att fortsätta att köra på vägrenen.
 
Var vänlig.. fortsätt i..jag blir omkörd av en bil tråden..
 
K knipo skrev:
O även här tycker jag tvärtom.
2+1-vägar tycker jag personligen är sämre än vanliga vägar sett till framkomlighet.
De begränsar omkörningar o inte sällan blir det nästan gångfart när något LGF-fordon puttrar fram.
Men visst, det är väl säkrare, till viss del.
Jag håller med dig att det begränsar omkörning men det kanske är bra att få och då tvinga ner hastigheten hos fordonen? Jag gillar de pga av att de är säkrare för omkörning
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nu är ju vägrenen oftast inte bred nog för en hel bil, kanske ett hjulpar. Det man kan önska är att den som ska bli omkörd ligger till höger i filen och inte slickar mittlinjen. Med dagens motorstarka fordon är det inte fråga om att det ska få plats tre bilar i bredd under omkörningen, utan att man ska kunna se framåt att det är fritt att göra en omkörning med hela bilen i mötande fil.
Nu är vi ju längre tillbaka i tiden. Närmaste bilden jag hitta är den jag lägger till. Där fick bilar plats, men mellan Hässleholm-Kristianstad var det riktigt illa innan de byggde om den till 2-1 väg.
De flesta av våra RV såg ut såhär.
Därför jag skriver även att man inte ville gå ut i den breda vägrenen, för om där kommer en traktor cykel eller annat som går sakta så har du inte en chans att komma tillbaka till vägen om det är många som tvunget skall om.
Som jag gjorde, halva bilen över linjen max var lagom.

Lägger till bildtext för tråden - Saker vi glömt bort ;)

R.865dac127bc364691d3a4f0d89fdefac
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nu är vi ju längre tillbaka i tiden. Närmaste bilden jag hitta är den jag lägger till. Där fick bilar plats, men mellan Hässleholm-Kristianstad var det riktigt illa innan de byggde om den till 2-1 väg.
De flesta av våra RV såg ut såhär.
Därför jag skriver även att man inte ville gå ut i den breda vägrenen, för om där kommer en traktor cykel eller annat som går sakta så har du inte en chans att komma tillbaka till vägen om det är många som tvunget skall om.
Som jag gjorde, halva bilen över linjen max var lagom.

Lägger till bildtext för tråden - Saker vi glömt bort ;)

[bild]
Om många bilar vill om kanske man borde anpassa sin körning till trafikflödet :)
 
  • Gilla
Gimp
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om många bilar vill om kanske man borde anpassa sin körning till trafikflödet
Så oerhört enfaldigt. Jag kör efter vad jag läst nästan lika mycket för fort som du, men det är en medveten last och något jag delvis gör mot bättre vetande. Att uppmana andra till liknande brott, hur oförargliga man själv anser dem vara är dubbelt oansvarigt.

Det är bara att gilla läget och vänta på ett säkert omkörningstillfälle.
 
Den här debatten om omkörningar hör inte hemma i denna tråd, för den har ALLTID funnits.
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så oerhört enfaldigt. Jag kör efter vad jag läst nästan lika mycket för fort som du, men det är en medveten last och något jag delvis gör mot bättre vetande. Att uppmana andra till liknande brott, hur oförargliga man själv anser dem vara är dubbelt oansvarigt.

Det är bara att gilla läget och vänta på ett säkert omkörningstillfälle.
Nja jag menar inte de ska köra så fort som jag. Men om man kör så långsamt att ALLA måste köra om då kanske man borde se över och köra mer som trafikflödet för att inte vara en allmänfara.
 
  • Arg
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om många bilar vill om kanske man borde anpassa sin körning till trafikflödet :)
Saker vi glömt bort att de fanns.
Kör enligt skylten, så ska 80% bråka och om. Kör 10 under så bråkar alla och kör ytterligare tio under.

VM-C31-8_1200x1200_crop_center.png
 
C claym skrev:
är det så att körskolor inte lär ut det längre? Någon som kan bekräfta detta?

jag kör mycket bil, långa sträckor och går alltid ut i vägrenen. Har aldrig haft problem eller risk för olyckor .
De gånger jag kör om och fordonet lägger sig i vägrenen tackar jag alltid - tycker det är schysst. Tycker det tillhör allmänt hyfs att tacka för hjälpen
Gjorde mig snabbt populär hos svärfar. Då jag inte tycke han hjälpte till i trafiken. Han ansåg sig inte behöva åka ut i vägrenen.
Då han också betalade vägskatt. Han hade varit körskolelärare och hade en radda på körkortet.
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Gjorde mig snabbt populär hos svärfar. Då jag inte tycke han hjälpte till i trafiken. Han ansåg sig inte behöva åka ut i vägrenen.
Då han också betalade vägskatt. Han hade varit körskolelärare och hade en radda på körkortet.
Låt mig gissa.....
Hade han även en radda ”M-märken” i grillen på bilen?:cool:

Sådana man fick (eller får?) om man kört prickfritt x antal år samt varit nykter o medlem i MRF.:crysmile:
Det är med något man nästan glömt bort.
 
K knipo skrev:
Låt mig gissa.....
Hade han även en radda ”M-märken” i grillen på bilen?:cool:

Sådana man fick (eller får?) om man kört prickfritt x antal år samt varit nykter o medlem i MRF.:crysmile:
Det är med något man nästan glömt bort.
Ja MHF dekal hade de.
 
S slurppe99 skrev:
Ja MHF dekal hade de.
Just det, MHF var det.
Tack.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja jag menar inte de ska köra så fort som jag. Men om man kör så långsamt att ALLA måste köra om då kanske man borde se över och köra mer som trafikflödet för att inte vara en allmänfara.
I det här fallet skulle jag säga att du har fel som jag minns det. Som Rkarlsson var inne på, gick man ut på vägrenen när det var lite tätare trafik så blev det någon slags trigger för alla andra att öka farten och köra om, även de som legat en bra bit bakom och kört saktare. Och även om man körde de 15-20 km/h över hastighetsbegränsningen som var "standard" på den tiden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.