1 079 läst · 33 svar
1k läst
33 svar
Vägar med vägren, bilkörning mm
Sida 1 av 3
Dessutom är all kunskap att gå ut på vägrenen, när det är möjligt, om någon kör om en, speciellt om man medvetet kör långsammare än skyltat hastighet. Ytterst få går åt sidan numera, kanske körskolorna lär ut att det ska man inte göra.K knipo skrev:Landsvägar med bra o säkra omkörningssträckor!
Väldigt många, alldeles för många, bra omkörningssträckor har besudlats med en ATK, dvs en fartkamera!
Missförstå mig inte.
Jag är för en säker trafikmiljö och kamerorna fyller sitt syfte, ibland.
Men det är påtagligt ofta de sätts upp på sträckor där de dödar säkra omkörningar med bra sikt.
Mög.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 364 inlägg
Vägrenar i sig är väl närmast en företeelse för den här tråden. De är ju i huvudsak inte vad de varit.
Men visst ska man tacka för hjälpen när någon håller åt sidan eller lämnar företräde i god ordning.
Men visst ska man tacka för hjälpen när någon håller åt sidan eller lämnar företräde i god ordning.
Medlem
· Sverige
· 5 060 inlägg
Nej det var länge sedan jag körde med en stilen, gå ut i vägrenen. Bra att körskolorna lär ut att man inte ska göra så - du vet inte vad för bråte som finns på vägrenen till att börja med.trähandtag skrev:
Jag tycker tvärtom, kan man underlätta så bör man göra det. Självklart skall det vara säkert, men har man blicken långt fram så är det ingen fara.H Harald Blåtumme skrev:
Men om man inte kör ett långsamt fordon eller kryper fram så har man ingen skyldighet att gå ut i vägrenen.
är det så att körskolor inte lär ut det längre? Någon som kan bekräfta detta?H Harald Blåtumme skrev:
jag kör mycket bil, långa sträckor och går alltid ut i vägrenen. Har aldrig haft problem eller risk för olyckor .
De gånger jag kör om och fordonet lägger sig i vägrenen tackar jag alltid - tycker det är schysst. Tycker det tillhör allmänt hyfs att tacka för hjälpen
Många vägar som hade vägren har byggts om till 2+1 väg så där försvann möjligheten.trähandtag skrev:
Stickan
De lär inte ut det för att man inte ska köra där. Låt säga att det är 90 väg som det allt som oftast var när det var breda vägrenar. Då skulle man absolut inte ut där i 90. Det fick jag lära mig nästan den hårda vägen då det faktiskt var cyklister en gång.C claym skrev:är det så att körskolor inte lär ut det längre? Någon som kan bekräfta detta?
jag kör mycket bil, långa sträckor och går alltid ut i vägrenen. Har aldrig haft problem eller risk för olyckor .
De gånger jag kör om och fordonet lägger sig i vägrenen tackar jag alltid - tycker det är schysst. Tycker det tillhör allmänt hyfs att tacka för hjälpen
Men självklart, om man såg någon som tailgatade och prompt skulle om även om man låg lite över så gick jag absolut ut med halva bilen men inte längre =)
Den är till för/var till för;
Vägrenen ska användas av:
- Fotgängare, cyklister, mopeder (klass II) när gång- och cykelbana saknas.
- Mopeder klass I.
- LGF-fordon (fordon som inte kan eller får köras fortare än 40 km/tim.
- Ryttare.
Då ska du använda vägrenen:
- Om du måste köra betydligt långsammare än övrig trafik.
- För att underlätta en omkörning får du svänga ut i vägrenen tillfälligt. När omkörningen är genomförd ska du svänga tillbaks på vägen, tänk då på att du har väjningsplikt gentemot övrig trafik.
O även här tycker jag tvärtom.C claym skrev:
2+1-vägar tycker jag personligen är sämre än vanliga vägar sett till framkomlighet.
De begränsar omkörningar o inte sällan blir det nästan gångfart när något LGF-fordon puttrar fram.
Men visst, det är väl säkrare, till viss del.
Nej!raveper skrev:
Jag tycker det är roliga ämne att diskutera.
Men jag ber om ursäkt för att jag föder ot-trollen.
Jag försöker hålla mig på mattan, o kompenserar mitt övertramp med en annan sak vi nästan glömt bort att den funnits.
En bok!
En god bok att läsa.
Ni minns kanske de där rektangulära pappersbuntarna med massa bokstäver i.
Jag saknar faktiskt känslan av att sitta eller ligga o läsa en bra bok.
Ofta tänker jag att ”Ikväll skall jag börja läsa den där boken som verkar intressant.”
Men inte...
Istället ligger jag med min telefon.
Det är faktiskt lite ByggaHus fel med.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 694 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 694 inlägg
Nu är ju vägrenen oftast inte bred nog för en hel bil, kanske ett hjulpar. Det man kan önska är att den som ska bli omkörd ligger till höger i filen och inte slickar mittlinjen. Med dagens motorstarka fordon är det inte fråga om att det ska få plats tre bilar i bredd under omkörningen, utan att man ska kunna se framåt att det är fritt att göra en omkörning med hela bilen i mötande fil.R Rkarlsson skrev:De lär inte ut det för att man inte ska köra där. Låt säga att det är 90 väg som det allt som oftast var när det var breda vägrenar. Då skulle man absolut inte ut där i 90. Det fick jag lära mig nästan den hårda vägen då det faktiskt var cyklister en gång.
Men självklart, om man såg någon som tailgatade och prompt skulle om även om man låg lite över så gick jag absolut ut med halva bilen men inte längre =)
Den är till för/var till för;
Vägrenen ska användas av:
Andra fordonsförare får använda vägrenen tillfälligt för att underlätta för andra trafikanter. Såvida inte vägrenslinjen är heldragen, då får vägrenen endast användas av de fordon som ska köra på vägrenen.
- Fotgängare, cyklister, mopeder (klass II) när gång- och cykelbana saknas.
- Mopeder klass I.
- LGF-fordon (fordon som inte kan eller får köras fortare än 40 km/tim.
- Ryttare.
Då ska du använda vägrenen:
Undvika att använda vägrenen i mörker eller när sikten är dålig på grund av vädret eller en skymd kurva.
- Om du måste köra betydligt långsammare än övrig trafik.
- För att underlätta en omkörning får du svänga ut i vägrenen tillfälligt. När omkörningen är genomförd ska du svänga tillbaks på vägen, tänk då på att du har väjningsplikt gentemot övrig trafik.