rolig syn det där... " en storväxt kille står och sparkar på slipers och säger hur farliga dom är... samtidigt som han fimpar cigaretten han nyss rökte ;) "

jag vill inte försvara att slipers är farliga... men jag tycker det är lite fjantigt om man tänker på all annan gift vi är omringade av hela tiden... cigaretter, diesel, snus, smakförstärkare, avgaser, däckpartiklar m.m... saker som alla dagligen är utsatta för...

så några slipers som ligger ostörda i trädgården anser jag vara ofarliga... jag har inga planer på att tugga på dom, inte mina barn heller...

men det är bara min åsikt ;)
 
jag tar nog hellre slipers som har lakat ur i femtio år än nytrykt virke i alla fall
 
Konstigt att du har kunnat köpa slipers när banverket är förbjudet att sälja.:surprised:

Vi byggde en grej med slipers vid föräldrarnas sommarstuga. Det var innan det förbjöds och hade ingen tanke på att det var fel. Nu ligger dom där som ett dåligt samvete och läcker ut skadliga ämnen i naturen. OK att dom har lakat ur i många år på banvallen, men vid soligt väder känns kreosotlukten tydligt (tycker i och för sig lukten är mysig, påminner om barndomens tågresor). Så nog innehåller dom kreosot. Tycker det är pinsamt gentemot grannar att man framstår som en miljöbov. Problemet är om man nu vill byta ut dom mot något annat material så måste man betala jättedyrt för att göra sig av med dom. Antar att det skulle kunna dra ner värdet på huset att ha kreosot-slipers på tomten.
 
Och ändå är en bilresa på några mil mycket skadligare för miljön... Men vem har dåligt samvete över det ? Väldigt få, eftersom vi "måste" åka bil...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.