Korvgubbe
Först och främst beror det väl på om man räknar grunden som en del av huset, det kan nog skilja mycket mellan olika grundtyper. Någon i Kiruna borde väl veta, de har ju flyttat en hel del hus vid det här laget...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Vi har 13 m3 betong, så med armering och cellplast mm så väger väl grunden ca 25-30 ton.
Sen har vi väl grovt uppskattat spikat ca 8 paket virke a' 5m3 och 2,5 ton vardera, dvs 20 ton.
Så ligger det 4-5 ton takpannor på taket.
Så är det ca 1,5 ton OSB och 3 ton gips.
Och panna, vitvaror, kakel, fix, fog, kamin fönster och dörrar osv blir säkert en 3-5 ton.
Sen har jag väl glömt en del saker, typ max 5 ton.

Så jag gissar på 60-70 ton här.

Inte så fasligt marktryck då.
600-700 kg/kvm = 0.06-0.07 bar = 6-7 kPa.
Ja, jösses, moderna hus.. :p

Våra murar måste innehålla ca 200 m3 kalksten så enbart där har vi 500 ton.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Ja, jösses, moderna hus.. :p

Våra murar måste innehålla ca 200 m3 kalksten så enbart där har vi 500 ton.
Ja vi andra stackare får nöja oss med modernt och obeständigt mög ... :confused:
 
Jag tror mycke_nu leder :)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jag tror mycke_nu leder :)
Det beror väl på?, mycke_nu kommer ju aldrig kunna flytta sitt hus när någon gruv-firma får för sig att dom ska komma åt malmen under hans hus, så då förlorar han :)
 
Det räcker väl för gruvbolaget att knapra lite på grunden så är Sverige självförsörjande på kalksten dom närmaste 10åren...
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Någon i Kiruna borde väl veta, de har ju flyttat en hel del hus vid det här laget...
Stadsflytten i Kiruna har inte kommit så långt ännu. Däremot i Malmberget utanför Gällivare har dom flyttat några kvarter med varierande resultat. Vissa hus håller inte ihop tillräckligt bra för att det ska vara värt besväret och kostnaden att flytta dom.
 
Picke skrev:
Det enda jag vet är att vi har 500 ton bärlager under huset.
Förlåt för att jag lyfter en gammal tråd, hamnade här via en googling, men... VAD SJUKT MYCKET BÄR!!! Räcker till asmånga tårtor ju.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Ja dit he bär se bäre

(Betyder väl ungefär OffTopic)

Protte
 
Suhagg Suhagg skrev:
Har en liten stuga på 40kvm och den vägde nästan 10ton utan betongpannor.

30ton för en normal inredd 1-plans villa tror jag du kan säga till grabben.
om du räknar ut volymen på ditt hus vi säger 100 kubik vilket blir ca 100 ton när man bort all luft blir det bara väggar o tak kvar vilket motsvarar ungefär 30 procent av den ursprungliga vikten vilket ger ca 30 ton
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.