KnockOnWood skrev:
Vad LGG-01 troligen är ute och far efter är detta:

Säg att du "sparar" 100.000 kr på att göra jobbet själv, på fritiden.
Om du sedan någon gång skall sälja får du ett ingångsvärde vid beräkningen av reavinst som är 100.000 kr lägre än det skulle varit om du köpt in "elinstallationen".
Således får du vid försäljning betala 22.000 kr mer i reavinstskatt (22%).
Om du skulle sälja.

Vilket naturligtvis skall vägas mot inbesparingen av 100.000 kr.

Skulle man räkna så är det väl aldrig lönt att göra något själv.

Eller hur LGG-01?

Ah, okej då förstår jag. Samtidigt som jag kan räkna min arbetsinsats/tid som rena pengar i form av kontantinsats som är hel del värt!
 
Egen arbetstid är noll värt i kostnadsavdrag vid försäljning, i princip är endast kostnader som kan vidimeras med fakturor avdragsgilla.
 
Den avgörande frågan tycker jag är om du har kunskapen till att göra installationen själv. Det är säkerligen självklart så i detta fall, men chefen måste också anse att du har den kunskap som krävs. Han bör inte gå med på att ta ansvar för överinseendet för något annat än hela installationen.

Hur man sedan lägger upp det för att det ska se bra ut på papperet är en annan sak. Det kanske var den egentliga frågan? Det är ju som du säger lite fånigt att sätta en formell yrkesmannahatt på sig själv, och ta av sig denna kl 16:00. Men det får ju inte innebära chansningar om det skulle vara så att du inte själv har planerat och dimensionerat en hel bostad förut, utan chefen stått för detta.
 
Mikael_L
Eller så låter du firman och chefen stå för för och färdiganmälan av fasadmätarskåpet med en trefashandske utanpå för byggströmmen.
Sen när du byggt klart så kopplar du bara in dig.
 
cecar33 skrev:
Egen arbetstid är noll värt i kostnadsavdrag vid försäljning, i princip är endast kostnader som kan vidimeras med fakturor avdragsgilla.
Men tvärtom när du tar ett lån för att bygga, vilket jag syftade på.
 
Mikael_L skrev:
Eller så låter du firman och chefen stå för för och färdiganmälan av fasadmätarskåpet med en trefashandske utanpå för byggströmmen.
Sen när du byggt klart så kopplar du bara in dig.
Ja, precis så gjorde jag när vi byggde.

Jag förstår knappt TS fråga, eftersom han/hon jobbar som elektriker så ser jag det som självklart att utföra elarbetet själv om man nu vill göra så mycket som möjligt av bygget själv.
Frågan hade vart mer relevant och lite knivigare om det hade vart en ren lekman som ansåg sig ha kunskapen och ville göra något liknande, då kan det bli svårare att hitta en behörig som skriva på ett intyg för kontroll och i drifttagande.
 
Bo.Siltberg skrev:
Den avgörande frågan tycker jag är om du har kunskapen till att göra installationen själv. Det är säkerligen självklart så i detta fall, men chefen måste också anse att du har den kunskap som krävs. Han bör inte gå med på att ta ansvar för överinseendet för något annat än hela installationen.

Hur man sedan lägger upp det för att det ska se bra ut på papperet är en annan sak. Det kanske var den egentliga frågan? Det är ju som du säger lite fånigt att sätta en formell yrkesmannahatt på sig själv, och ta av sig denna kl 16:00. Men det får ju inte innebära chansningar om det skulle vara så att du inte själv har planerat och dimensionerat en hel bostad förut, utan chefen stått för detta.
Precis. Lite det jag var ute efter. Den ekonomiska biten har jag klar för mig, men frågan är om det kan bli ett problem eller hinder vid t ex slutbesiktning, försäkringar osv.
 
Nej det blir inga hinder, ingen vill se dina fakturor eller kostnader i sammband med det eljobb du utför. Det är en sak mellan dig och din chef, innen annan bryr sig. Det som krävs är att din chef anser att du kan utföra arbetet korrekt.
 
Kanon, det känns som tjänstefel att inte göra jobbet själv ;)
 
LGG-01 skrev:
Som man ropar får man svar.

Det är skrivet tidigare men kommer att skrivas igen &igen.

Om du inte har några kostnader för arbetet så kommer den dagen då du säljer att hela den delen av "värdet" på el-inst. att baskattas så du får högre realisationsvint d.v.s. du skattar för hela värdet. om du inte får en "luft faktura" från din firma vill säga, glider man på reglerna ena gången så kanske man gör det den andra gången med.

Men lycka till(y)
Man kan alltid yrka på avdrag för det som elinstallationen kostat, det finns inga krav på att detta ska kunna styrkas med just en faktura.
Så länge din yrkan är på ett skäligt belopp så har jag mycket svårt att tro att skatteverket skulle bråka.

Jag vill naturligtvis inte uppmana någon till att begå skattebrott, men det är inte ett brott att yrka på avdrag samtidigt som man i deklarationen uppger att kvitton/fakturor saknas.
 
""Om du inte har några kostnader för arbetet så kommer den dagen då du säljer att hela den delen av "värdet" på el-inst. att baskattas så du får högre realisationsvint d.v.s. du skattar för hela värdet""

Vad är problemet med detta ? Är det en fördel att betala massor för allt för att slippa rea-skatten ?? :wow:
Naturligtvis är det vinst med allt "egen-arbete" oavsett senare beskattning.
Dessutom, de 100' sparade förräntas rätt snabbt mer än 22% till den dagen man säljer.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Och omvänt, eftersom jag växt upp i ett sådant hus och halva släkten är/var elektriker så hade *jag* gjort en utökad och detaljerad elinspektion om jag fått reda på att det bott en elektriker i huset innan mig.
+1 på den.

Mina föräldrar köpte ett sommarhus av en elektriker. Elcentralen satt i duschen!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Skomakarens barn går med bara fötter heter det, men är inte dessa kommentarer ändå lite onödiga i denna tråd? Finns det några skäl att tvivla på TS omdöme ang placering av elcentralen etc? (Ja, jag vet - jag ställde en kontrollfråga själv)
 
KnockOnWood skrev:
Vad LGG-01 troligen är ute och far efter är detta:

Säg att du "sparar" 100.000 kr på att göra jobbet själv, på fritiden.
Om du sedan någon gång skall sälja får du ett ingångsvärde vid beräkningen av reavinst som är 100.000 kr lägre än det skulle varit om du köpt in "elinstallationen".
Således får du vid försäljning betala 22.000 kr mer i reavinstskatt (22%).
Om du skulle sälja.

Vilket naturligtvis skall vägas mot inbesparingen av 100.000 kr.

Skulle man räkna så är det väl aldrig lönt att göra något själv.

Eller hur LGG-01?
Hade inte kunna skriva (beskriva) bättre själv.(y)(y)
 
Jag har låtit en av våra anställda dra elen i sitt hus på min behörighet, det enda jag krävde var att jag gjorde alla kontroller före och efter drifttagande.

Så prata med chefen så ska du se att det löser sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.