Planerar att bygga nytt hus och naturligtvis vill man göra det man kan för att få ner kostnader. Har jobbat som elektriker i 10 år och gör det fortfarande (har inte ansökt eller tagit ut någon behörighet, eftersom man vanligtvis arbetar på chefens behörighet) . Då dyker självklart tanken upp att man ska göra elinstallationen själv i huset. ( Nästan idioti att INTE göra det...? )

Det här med behörighet ställer ju naturligtvis till det... Men anta att jag skulle göra all installation själv (på ledig tid naturligtvis), sen på arbetstid koppla centralen, mäta och spänningsätta och på så sätt få färdiganmälan osv inskickat av chefen (med behörigheten). I mina ögon är detta alternativ det "mest riktiga" sätt att göra det på.

Det andra alternativet (det helt politiskt och lagligt mest rätt) är ju exakt samma sak, med en skillnad: att jag skulle göra all installation på arbetstid istället för fritid och också få betala för mitt eget arbete... (det känns ju lockande... :x)

Vad tycker ni som också har lite koll? Hur skulle ni gjort/har ni gjort?
 
Jag är ingen elektriker, men om jag var i dina kläder skulle jag göra som alternativ 1. alla gånger i veckan.
Du kan ju EL lika bra på fritiden som när du är på jobbet!
 
Elsäkerhetsetiskt ser jag inga bekymmer med alt. 1. Så länge chefen går med på det skulle jag inte haft några problem med att göra så.
 
Möjligt att jag är ute och cyklar (är inte elektriker). Men OM din chef är med på det så borde du kunna få göra jobbet i firmans namn, men "gratis", dvs. du gör det på din fritid under chefens överinseende, om man då kallar det för obetald övertid så gör du ju jobbet där det råder ett anställningsförhållande. Det kanske skulle kunna ställa till det med firmans försäkring, men det bör vara lätt att kontrollera.

Teoretiskt skulle ett sådant upplägg kunna ge en skatteffekt (skattefri förmån), men jag har lite svårt att se en skattehandläggare försöka räkna ut värdet av förmånen.
 
Som man ropar får man svar.

Det är skrivet tidigare men kommer att skrivas igen &igen.

Om du inte har några kostnader för arbetet så kommer den dagen då du säljer att hela den delen av "värdet" på el-inst. att baskattas så du får högre realisationsvint d.v.s. du skattar för hela värdet. om du inte får en "luft faktura" från din firma vill säga, glider man på reglerna ena gången så kanske man gör det den andra gången med.

Men lycka till(y)
 
Redigerat:
Självklart
 
Lite off topic, men är det verkligen så det går till. Att man kan "låna" chefens behörighet? Måste inte den som utfört jobbet vara behörig?
 
dhanjel skrev:
Lite off topic, men är det verkligen så det går till. Att man kan "låna" chefens behörighet? Måste inte den som utfört jobbet vara behörig?
Nej, precis så är det (försöker vara snabb och stoppa stormen... :)) Man måste vara anställd i samma företag som den med behörigheten (och den behörige måste ta ansvaret).

Vi har ungefär 1000 trådar här som går in på det här smärtsamt noggrant.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
dhanjel skrev:
Lite off topic, men är det verkligen så det går till. Att man kan "låna" chefens behörighet? Måste inte den som utfört jobbet vara behörig?
Fotfolket har ytterst sällan någon behörighet.
 
Ok, intressant att veta. Alltid trott att det var så innan. Då kan ni få återgå till topic :)
 
Faktura kommer finnas på några timmar för inkoppling & spänning sättning osv, men den rimmar ju dåligt med tiden för all installation.
Om och när man säljer, så är väl ändå en värdering av huset det som ligger till grund för priset och inte fakturor på respektive del i huset?

Kul med alla inputs förresten! :)
 
flittiditt skrev:
Om och när man säljer, så är väl ändå en värdering av huset det som ligger till grund för priset och inte fakturor på respektive del i huset?
Nej, det är ju vad det är värt för köparen som spelar roll. Inte vad det kostade dig en gång i tiden.

Sedan skadar det väl inte att ha ordning på fakturor osv., särskilt om det är nytt och det kan bli frågor om det är rätt utfört och av vem.
 
Behövs det en faktura i samband med färdiganmälan? Om inte så kanske chefen kan ställa upp och helt enkelt bara skriva en sådan. Du kanske kan vara scysst tillbaka och ställa upp på lite obekväm arbetstid eller ta några riktiga surjobb som ingen annan vill ta.

Hade jag köpt hus av en elektriker som dragit allt själv så skulle jag vara rätt nöjd med det även om det inte finns några fakturor, en elektriker är ju lika kompetent på fritiden som på jobbet och risken att det ska finnas några icke fackmannamässiga installationer borde vara liten. Skulle jag få med en komplett och snygg elritning så skulle det göra mig ännu mer trygg i att elen är schysst.
 
pelpet skrev:
Hade jag köpt hus av en elektriker som dragit allt själv så skulle jag vara rätt nöjd med det även om det inte finns några fakturor...
Och omvänt, eftersom jag växt upp i ett sådant hus och halva släkten är/var elektriker så hade *jag* gjort en utökad och detaljerad elinspektion om jag fått reda på att det bott en elektriker i huset innan mig. ;)

Inte så att jag ifrågasätter kompetensen nödvändigtvis, men "smen's märr och skomakarns ungar..."
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vad LGG-01 troligen är ute och far efter är detta:

Säg att du "sparar" 100.000 kr på att göra jobbet själv, på fritiden.
Om du sedan någon gång skall sälja får du ett ingångsvärde vid beräkningen av reavinst som är 100.000 kr lägre än det skulle varit om du köpt in "elinstallationen".
Således får du vid försäljning betala 22.000 kr mer i reavinstskatt (22%).
Om du skulle sälja.

Vilket naturligtvis skall vägas mot inbesparingen av 100.000 kr.

Skulle man räkna så är det väl aldrig lönt att göra något själv.

Eller hur LGG-01?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.